ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog افزایش سرمایه شرکت چیست؟ آموزش 4 روش اصلی افزایش سرمایه شرکت
افزایش سرمایه شرکت چیست؟ آموزش 4 روش اصلی افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت چیست؟ آموزش 4 روش اصلی افزایش سرمایه شرکت

دلایل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص همراه با نحوه و شرح مدارک و مراحل ثبت حسابداری افزایش سرمایه از محل مطالبات قانونی شرکتهای سهامی خاص، به همراه نمونه صورتجلسات و نکات مهم

مدت زمان: حدود 2 هفته

مدارک: اوراق ثبتی شرکت

هزینه: حدود 900 هزار تومان

نوع خدمات: حضوری و غیر حضوری

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1402

همیشه در بورس خبرهایی از افزایش سرمایه شرکت ها می شنویم. حتما برای شما هم تا به حال سوال پیش امده است که منظور از افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص چیست؟ مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی عام چیست؟ تاثیری که افزایش سرمایه بر روی قیمت و تقاضای سهام می گذارد را می دانید؟ دلایل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص چیست؟ شما به عنوان مدیر یا شریک یک شرکت می دانید که شرکت تان قابلیت افزایش سرمایه دارد یا خیر؟

 ما در ثبتی نو با این نوشتار می خواهیم به تمامی این سوالات پاسخ بدهیم. در صورتی که باز هم سوالی برایتان باقی ماند. می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان و تخصصی بهره مند شوید.

افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه چیست؟

برای این که بدانیم منظور از افزایش سرمایه چیست، بهتر است اول بدانیم که سرمایه چیست.

سرمایه به عددی می گوییم که در واقع آورده سهامداران به شرکت است. این عدد به عنوان سرمایه شرکت و در اداره ثبت شرکت ها ثبت می شود. برخی افراد تفاوتی میان سرمایه و دارایی شرکت قائل نیستند و آن ها را یکی می پندارند.

افزایش سرمایه به این معنی است که روال مشخصی طی می شود تا سرمایه شرکت افزایش پیدا کند. افزایش سرمایه ممکن است از راه های متفاوتی مانند آورده های نقدی و سودهای ذخیره شده، طرح های گسترش شرکت ها، ارزیابی مجدد در دارایی های مربوطه و.. صورت گیرد. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

تفاوت دارایی و سرمایه شرکت در چیست؟

تفاوت سرمایه و دارایی را می توان این گونه توضیح داد که سرمایه شرکت همان عددی است که ابتدای ثبت شرکت در نظر گرفته می شود اما دارایی می تواند تغییر کند.

مثلا شرکت با سرمایه یک میلیون تومان شروع به کار می کند، بعد از مدت 10 سال با توجه به فعالیت های شرکت، دارایی های آن می تواند عددی خیلی بیشتر از عدد سرمایه باشد. اما سرمایه شرکت را هم چنان همان یک میلیون تومان میدانیم.

برای مشاوره تلفنی همین الآن تماس بگیرید 021-68251111

برای افزایش سرمایه چه کاری باید انجام دهم؟

شما برای ثبت افزایش سرمایه 2 راه پیش رو دارید.

1- اولین راه این است که خودتان وقت بگذارید و مراحل اداری لازم را طی نمایید. در این صورت، علاوه بر این که باید وقت کافی برای این کار داشته باشید. شما نیاز به دانش و تجربه در این کار دارید. عدم اطلاع از قوانین که در نتیجه آن ممکن است کارها را به موقع و به درستی انجام ندهید می تواند وقت و هزینه شما را تلف کند. اما نگران نباشید راه دومی هم هست.

2- راه دوم این است که کار ثبت افزایش سرمایه شرکت تان را به ما بسپارید و تمرکزتان را برای فعالیت های تخصصی شغل خودتان صرف کنید. کارشناسان ما با تجربه بالا و دانش تخصصی در انجام کلیه امور ثبتی، این امور را به صورت کاملا قانونی و در اسرع وقت به انجام می رسانند.

مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی عام

مراحل افزایش سرمایه شرکت ها

برای این که بتوانید افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص خود را نزد اداره ثبت شرکت ها، ثبت کنید باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. هیات مدیره شرکت، پیشنهادی برای افزایش سرمایه می دهد و آن را تصویب می نماید.
  2. حسابرس مسئول در شرکت، شرایط را بررسی می کند. در صورتی که مشکل و ایرادی وجود نداشته باشد، افزایش سرمایه توسط حسابرس تایید می شود. حسابرس ممکن است تمام افزایش سرمایه یا این که فقط بخشی از ان را تایید نماید.
  3. در این مرحله باید مدارک لازم و مستندات مربوط به افزایش سرمایه را به اداره ثبت شرکت ها و نیز به سازمان بورس ارسال کنید.
  4. سازمان بورس مدارک و مستندات شما را بررسی می کند، در صورتی که ایرادی وجود نداشته باشد این مدارک تایید خواهند شد. سازمان بورس ممکن است با همه یا تنها با بخشی از افزایش سرمایه موافقت کند.
  5. هنگامی که سازمان بورس با افزایش سرمایه شما موافقت می کند. اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه شما بر روی سایت کدال قرار می گیرد.
  6. در این مرحله تاریخی مشخص می شود تا در آن تاریخ، مجمع فوق العاده برگزار گردد و در مورد ثبتینو افزایش سرمایه و نیز قیمت هر سهم تصمیم گرفته شود. در صورتی که می خواهید در افزایش سرمایه شرکت کنید. حتما باید قبل از تاریخ برگزاری مجمع، از سهامداران شرکت باشید. (حتی می توانید یک روز قبل از برگزاری مجمع، اقدام به خرید سهام شرکت نمایید).
  7. در این قسمت، بر روی سایت کدال یک آگهی دعوت مجمع عمومی فوق العاده قرار می گیرد. در این آگهی، شرکت تمامی سهامدارانش را جهت تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه شرکت دعوت می کند و آدرس و زمان برگزاری مجمع را اعلام می نماید.
  8. مجمع عمومی فوق العاده برگزار می شود. تصمیمات این مجمع در مورد ثبتینو افزایش سرمایه، درصد افزایش و... اعلام می شود و افزایش سرمایه شرکت در اداره ثبت شرکت ها ثبت می گردد.

4 روش افزایش سرمایه شرکت

پاسخ به این سوال دلایلی که ممکن است شرکت ها به خاطر آن ها به افزایش سرمایه روی بیاورند را برایتان مشخص می کند.

  • افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی و مطالبات حال شده.
  • افزایش سرمایه از طریق سود انباشته یا اندوخته شده.
  • افزایش سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی های شرکت.
  • افزایش سرمایه از طریق محل های صرف سهام و یا سلب حق تقدم.

شرکت ها می توانند از یک یا چند ترکیب برای افزایش سرمایه استفاده کنند.

نکته ای که باید بدانید:

بر اساس قوانین جدیدی که سازمان بورس در نظر گرفته است. در افزایش سرمایه از طریق سود انباشه و ارزیابی مجدد دارایی ها، اگر افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص کمتر از 200 درصد باشد. سهام شرکت قادر به بازگشایی است بدون این که در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شود. در غیر این صورت، سهام پس از این که ثبت شود می تواند بازگشایی گردد. این بازگشایی شامل سهام جایزه هم می باشد.

1) افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی و مطالبات حال شده

همان طور که گفتیم یکی از راه های افزایش سرمایه، آورده های نقدی و مطالبات حال شده می باشد. شرکت ها هنگامی که مشغول به کار هستند به دلایل متفاوتی به پول نقد احتیاج دارند. به عنوان مثال ممکن است نیاز باشد که فضای تولید بزرگتر شود و شرکت برای این کار احتیاج به پول نقد پیدا کند.

در چنین مواردی برای تامین پول نقد دو راه وجود دارد. اولین راه این است که از بانک وام بگیرید و راه دوم این که از سهامداران بخواهید سرمایه جدیدی به شرکت وارد کنند.

مسلما با توجه به این که باید به بانک علاوه بر مبلغ اصلی، سود هم بپردازید بهتر این است که راه دوم را انتخاب نمایید. به همین دلیل شرکت ها در چنین مواقعی اقدام به سرمایه گذاری مجدد می کنند. این نوع از افزایش سرمایه همان افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی می باشد.

2) افزایش سرمایه از طریق سود انباشته یا اندوخته شده

هر ساله در جلسه مجمع عمومی، سود و زیان شرکت ها مشخص می شود. ابتدا درآمدها مشخص می گردد و سپس هزینه ها از درآمدها کسر می گردد. هر مقداری که باقی بماند، سود شرکت است.

مجمع سهامداران تصمیم می گیرد که بخشی یا تمام سود را میان سهامداران تقسیم نماید. بر اساس قانون تجارت، شرکت ها مکلف اند هر سال درصدی از سود شرکت را نزد خودشان نگه دارند. این سود در حساب " سود انباشته در صورت های مالی شرکت " ثبت می گردد.

اکثر شرکت هایی که سود انباشته قابل ملاحظه ای دارند، برای افزایش سرمایه از این طریق اقدام می نمایند. با این روش منابع جدید مورد نیاز شرکت تامین می گردد. در این روش، نقدینگی جدیدی به شرکت وارد نمی شود زیرا سرمایه گذاران پولی پرداخت نمی کنند. به سهامی که با این روش میان سهامداران تقسیم می شود، سهام جایزه گفته می شود.

3) افزایش سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی های شرکت

از طریق ارزیابی مجدد دارایی ها هم می توان سرمایه شرکت را افزایش داد. در نظر بگیرید که شرکت ها هنگامی که دارایی خاصی را خریداری می کنند قیمت روز آن را در دفاتر حسابداری خود ثبت می کنند. با گذشت زمان مطمئنا به ارزش دارایی ها اضافه می شود اما این مورد در دفاتر حسابداری در نظر گرفته نمی شود.

تجدید ارزیابی دارایی ها راهی قانونی است که این ارزش ها را می توان از طریق ان به روز کرد. کاری که انجام می شود این است که ارزش روز دارایی ها را حساب کرده و از ارزش ان ها در هنگام خرید کم می کنیم، به عدد به دست آمده مازاد تجدید ارزیابی می گوییم.

می توان مبلغ مازاد تجدید ارزیابی را به حساب سرمایه اضافه کرد. با این روش حساب سرمایه به روز می شود که به این کار افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی می گوییم. با انجام این کار، ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه هم به روز می گردد. در این شیوه افزایش سرمایه هم مانند شیوه قبل، سرمایه جدیدی به شرکت نمی آید.

4) افزایش سرمایه از طریق محل های صرف سهام و یا سلب حق تقدم

این نوع افزایش سرمایه در بازار بورس تا به حال استفاده نشده است. صرف سهام به معنی فروش سهام به قیمتی بالاتر از قیمت اسمی آن می باشد. در این روش هنگامی که شرکت ها سرمایه شان را افزایش می دهند، مبلغی بیشتر از ارزش اسمی سهام را از سهامداران مطالبه می کنند.

در حقیقت شرکت ارزش اسمی سهام را در نظر نمی گیرد بلکه مبلغی علاوه بر آن هم از سهامداران برای افزایش سرمایه، دریافت می کند.

در این روش سهامداران برای هر حق تقدم به جای این که  مثلا مبلغ 2،000 تومان به شرکت بپردازند، مبلغ 2،500 می پردازند. پرداختی مازاد در این مثال، در واقع به عنوان مطالبات سهامداران از شرکت در نظر گرفته می شود که می توانند هنگام تشکیل مجمع ان را از شرکت دریافت کنند.

دلایل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

بهترین راه برای افزایش سرمایه چیست؟

بسته به این که چگونه سرمایه گذاری کرده اید جواب این سوال می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برای سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت می توان حالت های جداگانه ای در نظر گرفت. در کل هم هر کدام از راه های افزایش سرمایه مزایای خودش را دارد.

افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی به دلیل این که پول جدید و بدون بهره به شرکت وارد می شود. معمولا مورد استقبال است و باعث توسعه می شود. البته بازدهی این روش را می توان در بلند مدت دید.

معایب افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی

عیبی که در این روش وجود دارد این است که: شرکت برای مدتی حدود 4 ماه، باید با حق تقدم و حق تقدم های استفاده نشده درگیر باشد. نتیجه این است که رشد قیمت سهم در این روش، حداقل بعد از 4 ماه اتفاق می افتد. البته رشدی که به دست می آید یک رشد ادامه دار است و برای سرمایه گذاری های بلند مدت بسیار مفید است.

در مورد افزایش سرمایه از طریق سود انباشته یا اندوخته، چون افراد بابت سهام پولی نمی پردازند و نیز معطلی 4 ماهه برای حق تقدم ندارند، این روش را دوست دارند. نکته منفی در مورد این روش این است که هیچ تغییری در شرکت ایجاد نمی شود. به دارایی ها اضافه نمی شود و برای توسعه گام خاصی برداشته نمی شود، تنها سرمایه شرکت اضافه می شود.

مزایای افزایش سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی ها

افزایش سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی ها هم برای افراد جذاب است. در این روش، ارزش دارایی ها به شکلی واقعی مشخص می شود. توجه کنید که بسته به این که شرکتی معمولی یا شرکتی زیان ده از این روش استفاده کند، بازدهی روش می تواند متفاوت باشد.

این روش شبیه به سود انباشته است و سهام از نظر قیمتی کوچک می شود که همین می تواند جذابیت این روش باشد. اما در صورتی که دقیق این روش را بررسی کنیم می بینیم که اتفاق خاصی قرار نیست بیافتد. به دارایی های شرکت اضافه نمی شود و برنامه ای برای توسعه هم قرار نیست اتفاق بیافتد. معمولا شرکت هایی که با ماده 141 درگیر هستند از این روش استفاده می کنند.

باید بگوییم شرکت هایی که با روش سود انباشته، سرمایه شان را افزایش می دهند. از یک عقبه موفق و سود ده برخوردارند و این روش از این نظر، مورد توجه می باشد.

کدام شرکت ها می توانند سرمایه شان را افزایش بدهند؟

هر شرکتی که به هر طریق از روش های افزایش سرمایه بتواند این کار را انجام بدهد، مشکلی برای افزایش سرمایه نخواهد داشت. دقت کنید که لزومی ندارد که افزایش سرمایه حتما در پایان سال اتفاق بیافتد.

نمونه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

بسمه تعالی

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت

نام شرکت : ................................

شماره ثبت شرکت : ......................                                   

 سرمایه ثبت شده : ......................

شناسه ملی : ..............................

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت ..................... سهامی خاص ثبت شده به شماره ............ در ساعت ............ مورخ ............ با حضور کلیه / اکثریت سهامداران  در محل قانونی شرکت تشکیل گردید.

 الف: در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:

1ـ خانم/ آقای ...................... به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ...................... به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ...................... به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم / آقای ...................... به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب: به پیشنهاد هیات مدیره و ملاحظه گزارش بازرس قانونی شرکت دایر بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ............ ریال به مبلغ ............ ریال از محل (1ـ پرداخت نقدی 2ـ تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت 3ـ انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت 4ـ تبدیل اوراق قرضه به سهام ) تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت  مورد تصویب مجمع واقع شد.  

ج : به هیات مدیره اختیار داده می شود که  نسبت به عملی نمودن افزایش سرمایه اقلام و پس از عملی شدن افزایش سرمایه به مبلغ … ............ ریال و یا تا میزان مبلغ ............ ریال و یا تا مبلغ واریزی ............ حداکثر دو مدت ............ نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها اقدام نماید.

امضای اعضای هیات مدیره:

1ـ رئیس جلسه ............                2ـ ناظر جلسه ............                3ـ ناظر جلسه ............                4- منشی جلسه ............  

نکته: صورتجلسه فوق می بایست روی سربرگ شرکت چاپ و امضا، شده و حتما قبل از اقدام سرمایه تعهدی شرکت طبق قانون باید پرداخت شده باشد. پس از آماده شدن صورتجلسات در چند نسخه، می بایست یک نسخه از آن ظرف مدت سه روز از طریق پست برای اداره ثبت شرکتها ارسال شود.

نمونه صورتجلسه هیات مدیره برای عملی شدن افزایش سرمایه

بسمه تعالی

صورتجلسه هیات مدیره در خصوص عملی شدن افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

نام شرکت : ....................................

شماره ثبت شرکت : ..........................                                

 سرمایه ثبت شده : ..........................

شناسه ملی : ..................................

صورتجلسه هیات مدیره شرکت .................... سهامی خاص ثبت شده به شماره ............ در ساعت ............ مورخ ............ با حضور کلیه / اکثریت اعضاء تشکیل گردید

الف: بنا به اختیار حاصله تفویض مجمع عمومی فوق العاده مورخ ............ در خصوص افزایش سرمایه به هیات مدیره و با رعایت تشریفات مقرر اساسنامه و لایحه اصلاحی  قانون تجارت سرمایه شرکت از مبلغ .......................... به مبلغ ....................... از محل .......................... ریال افزایش یافت.

ب: سرمایه شرکت مبلغ .......................... ریال منقسم به سهم .......................... ریالی با نام/ بی نام یا تواما که تماماً پرداخت شده می باشد افزایش یافت.

ج: ماده .......................... اساسنامه شرکت به شرح مذکور اصلاح می گردد. 

د: به خانم/ آقای .......................... احدی از اعضای هیات مدیره یا سهامداران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.

امضای اعضای هیات مدیره:

1ـ رئیس جلسه ............                2ـ ناظر جلسه ............                3ـ ناظر جلسه ............               4- منشی جلسه ............

سوالات متداول

هزینه افزایش سرمایه شرکتها چقدر است؟

در کل هزینه افزایش سرمایه شرکت حدود 900 هزار تومان است اما هزینه باطل کردن تمبر جداگانه محاسبه می شود.

افزایش سرمایه شرکت چند روز زمان می برد؟

پس از تکمیل مدارک و آماده شدن صورتجلسات باید همه اعضاء آن را امضاء کرده که پس از آن حدود 24 روز زمان می برد که اداره ثبت شرکتها درخواست شما را آگهی کند.

روش های افزایش سرمایه شرکت چگونه است؟

طبق قانون 4 روش برای افزایش سرمایه شرکت وجود دارد که اگر قصد شناخت این روش ها را دارید در این صفحه به تفصیل به آن اشاره کرده ایم.

آیا افزایش سرمایه نیاز به حضور مشتری دارد؟

خیر، شما در هر شهری که هستید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا صورتجلسات را برای شما آماده کرده و برای شما ارسال کنند، شما پس از امضاء این صورتجلسات آن را برای ما ارسال کرده و بقیه آن را به ما بسپارید.

5/5 - (2 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
کیا
۰۱ آذر ۱۴۰۱

باسلام آیا می توان در افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از سهام بورسی بعنوان آورده غیرنقدی در افزایش سرمایه شرکت استفاده کرد؟

sabtino
۰۷ آذر ۱۴۰۱

سلام
خیر متاسفانه یا نقدی باید به حساب واریز بشه و به صورت سرمایه های دیگر که نامه کارشناس دادگستری هم داشته باشه، سهام بورسی به عنوان سرمایه برای اداره ثبت مورد قبول نیست

حمیدرضا
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

سلام بسیار ممنون

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button