ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow خدمات مالیاتی blog مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ اخذ کد مالیات ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ اخذ کد مالیات ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ اخذ کد مالیات ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ مهمترین قوانین جدید دریافت پرینت گواهی مالیات بر ارزش افزوده شرکتها در سال 1401 و نحوه تمدید گواهی در سامانه

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 29 خرداد 1401

کد مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ بسیاری از کسانی که به دنبال ثبت شرکت هستند، به دنبال اطلاعاتی هم در رابطه با موضوعات مالیاتی و دیگر مواردی که به آن بستگی دارد، هستند. به همین دلیل در ادامه مطالبی در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده چیست. قوانین دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را بیان خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده نامی ست که در سال های اخیر بسیار آن را شنیده ایم. اما باز هم بسیاری از ما اطلاع دقیقی از آن نداشتیم و تصورات اشتباهی هم در رابطه با آن داریم. این نوع مالیات به مالیات غیر مستقیم هم معروف است و با مالیاتی که متناسب با درآمد از شخصی گرفته می شود، تفاوت هایی دارد.

مالیاتی که از آن به عنوان ارزش افزوده یاد می شود، در حقیقت مالیاتی ست که خریدار یک محصول باید آن را بپردازد. اجازه دهید برای درک بهتر این موضوع با ذکر یک مثال آن را توضیح دهیم. تصور کنید که یک محصول خاص را خریداری کرده اید. این محصول قیمت خاصی دارد و طبیعتا شما برای این خرید باید مبلغی را بپردازید.

درصدی از مبلغ آن را محصول را خریدار به عنوان مالیات باید به فروشنده پرداخت کند. اما فروشنده این مبلغ را برای خود نگه نمی دارد. طبق قانون مالیاتی ایران، مالیاتی که به عنوان ارزش افزوده گرفته می شود. باید به خزانه دولت واریز شود. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد که بدانید مالیات پرداختی شما به دست فروشنده نمی رسد و باید به دولت تحویل داده شود.

روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

حال اینجا نکته بسیار مهمی در رابطه با فروشنده به وجود می آید. به این موضوع توجه داشته باشید که فروشنده یک محصول در واقع در گذشته آن محصول را خریداری کرده است. یعنی به عنوان خریدار هم مالیاتی را پرداخت کرده است، اینجا سوال پیش می آید که چرا فروشنده باید مالیات بپردازد؟!

لازم به ذکر است که فروشنده قبل از آن که مالیات دریافتی از خریدار را به حساب خزانه دولت واریز کند. باید درصدی از آن مالیات را کسر کند، در حقیقت مقداری که خودش به عنوان مالیات پرداخت کرده است را از مبلغ نهایی کسر می کند. سپس مبلغ مانده را باید به حساب خزانه دولت واریز کند.

نکته دیگری که در رابطه با روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اهمیت بالایی دارد. این است که این مالیات نه تنها برای خریداری محصولات بلکه برای دریافت خدمات هم از شخص خریدار گرفته می شود. به همین دلیل تصور نکنید که شما فقط در صورتی که محصولی خاص را خریداری کنید، باید مالیات بپردازید. در صورت بهره مندی از خدمات هم باید این مالیات را بپردازید.

قانون مالیات بر ارزش افزوده

بعد از اینکه مطالبی را در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده ارائه دادیم. حال نوبت به این رسیده است که در رابطه با قوانین این نوع از مالیات هم مطالبی را ارائه دهیم. به این موضوع توجه داشته باشید که اطلاع از همه قوانین مالیاتی برای افراد عادی اجباری نیست. به خصوص آن که قوانین این مالیات 53 ماده و 47 تبصره هستند و اطلاع از همه آن ها کاربردی به حساب نمی آید.

به همین دلیل در ادامه قصد داریم تعدادی از قوانین مهم و کاربردی را شرح دهیم تا با این موضوع به خوبی آشنا شوید. توجه داشته باشید که اگر شما صاحب شرکت تجاری و بازرگانی هستید. باید در مدت زمان خاصی برگه های مالیاتی خود را تکمیل کنید و به اداره مالیات ارائه دهید.

گواهی ارزش افزوده با اظهارنامه مالیاتی که سالیانه تکمیل می شود، تفاوت هایی دارد. و به همین دلیل نباید این دو را با یک دیگر برابر دانست. عده ای به اشتباه تصور می کنند که شرکت ها به خصوص شرکت های خدماتی دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارند. در صورتی که این تصور اشتباه است.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با شرکت های تجاری و بازرگانی و ارزش افزوده آن ها باید توجه داشته باشید. این است که باید هر سه ماه یک بار این مالیات را محاسبه کرده و مبلغ مورد نظر را به حساب خزانه دولت واریز کنید. در غیر این صورت در ادامه فعالیت های خود با مشکل رو به رو خواهید شد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

صاحبان شرکت با این سوال و ابهام رو به رو هستند که چطور مالیات بر ارزش افزوده محاسبه خواهد شد. باید طبق چه اصول و قواعدی این هزینه را به حساب خزانه دولت پرداخت کنند. در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که مبلغ مالیات متناسب با هزینه محصولات و خدمات از شما گرفته می شود.

به همین دلیل برای تعیین مالیات پرداختی خود، باید در ابتدا دفتر حساب رسی منظمی داشته باشید. تا دیگر فعالیت های مالیاتی شما هم منظم و روی حساب باشد.

  • مالیات محصولات

طبق قانون 9% از مبلغ هر محصول را باید به عنوان مالیات پرداخت کنید.

  • مالیات ورود کالا

اگر کالای خاصی را از طریق گمرک به کشور وارد کرده باشید. باید طبق قانون برای آن مالیات بپردازید.

  • 1.5 نرخ مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است.
  • دخانیات مالیاتی 12 درصدی و محصولات وابسته به بنزین مالیاتی 20 درصدی دارند.

به این موضوع توجه داشته باشید که موسسات و شرکت های تعاونی از پرداخت مالیات معاف هستند. یعنی نیازی ندارند که مالیات هم پرداخت کنند. اطلاع از این موضوع در زمان ثبت یک شرکت اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل باید به آن توجهی خاص داشته باشید.

گواهی مالیات بر ارزش افزوده

بعد از آن که شرکت خود را ثبت کردید و مراحل آن را به طور کامل پشت سر گذاشتید، باید کارهای دیگری هم انجام دهید. یکی از مهم ترین این کارها گرفتن کد مالیاتی و باز کردن پرونده مالیاتی است. به این موضوع توجه داشته باشید تشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی شرکت ها اجباری است.

در مواردی که شرکت شما هیچ گونه فعالیت تجاری و اقتصادی هم نداشته باشد، باز هم باید کد مالیاتی گرفته شود و پرونده مالیاتی هم تشکیل شود. در غیر این صورت باز هم با مشکل رو به رو خواهید شد. توجه داشته باشید که کارشناس های ما در ثبتینو می توانند در رابطه با تشکیل پرونده مالیاتی به شما کمک کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که از زمان ثبت یک شرکت (یعنی زمانی که آگهی ثبت در روزنامه منتشر می شود) تا حداکثر دو ماه، زمان خواهید داشت که برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید. در غیر این صورت اگر دیرکرد داشته باشید، جریمه خواهید شد.

گواهی مالیات بر ارزش افزوده

اخذ کد اقتصادی مالیاتی

برای آن که بتوانید یک پرونده مالیاتی را تشکیل دهید، باید در ابتدا کد اقتصادی داشته باشید. یعنی به نوعی به اداره مالیاتی منطقه فعالیت خود معرفی خواهید شد. اخذ کد اقتصادی هم روند و مراحل خاص خود را دارد و باید توجه داشته باشید که پشت سر گذاشتن این مراحل کار ساده ای نخواهد بود.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که از شرکت معتبر بخواهید که مراحل آن را برای شما انجام دهند. در این حالت مطمئن خواهید بود که این کار بدون اشتباه و در زمان مقرر شده انجام خواهد شد و در نهایت هیچ مشکلی برای شما وجود نخواهد داشت.

تشکیل پرونده مالیاتی چه ضرورتی دارد؟

شما برای امضاء قرار دادهای مهم به کد مالیاتی نیاز خواهید داشت، یعنی باید پرونده مالیاتی داشته باشید. در صورتی که خواهان ایجاد تغییرات در شرکت خود باشید. باز هم پرونده مالیاتی شما بررسی خواهد شد. با توجه به این دو مورد باید توجه کنید که ادامه روند تجاری و اقتصادی شرکت شما به پرونده مالیاتی شرکت بستگی خواهد داشت.

توجه داشته باشید که در صورت دیر کرد در تشکیل پرونده مالیاتی نه تنها معافیت های مالیاتی شامل حال شما نمی شود. بلکه در مواردی هم جریمه خواهید شد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که این موضوع را جدی بگیرید. حتما بعد از تاسیس شرکت خود در کوتاه ترین زمان ممکن به دنبال تشکیل پرونده مالیاتی باشید.

پلمپ دفاتر به چه معنی است؟

یکی دیگر از مواردی که در هنگام بررسی مالیات به آن بر می خورید، پلمپ دفاتر است. شما برای انجام پلمپ خود هم به یک شرکت متخصص در این کار نیاز خواهید داشت. پلمپ برای تعیین مالیات شرکت شما اجباری است و در غیر این صورت مبلغ صحیح مالیات برای شما محاسبه نخواهد شد.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که قبل از آنکه برای تعیین میزان مالیات بر ارزش افزوده شرکت خود اقدام کنید. برای پلمپ دفاتر اقدام کرده و این کار رامی توانید به ثبتی نو بسپارید. زیرا تخصص و مهارت بالایی در انجام این امور دارد و شما هیچ نگرانی بابت این موضوع نخواهید داشت.

مشاوره مالیاتی

توجه داشته باشید که متناسب با نوع شرکت و فعالیتی که دارید، مالیات بر ارزش افزوده برای شما با شرکت های دیگر تفاوت هایی دارد. از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که برای مشاوره بهتر و دقیق تر در رابطه با این موضوع با کارشناس های ثبتی تماس بگیرید. تا متناسب با شرایطی که دارید، مشاوره های دقیق بگیرید.

لازم به ذکر است که مشاوره های حضوری، تلفنی و اینترنتی در ثبتی نو به صورت رایگان انجام می شود. به همین دلیل در رابطه با این موضوع نباید نگرانی خاصی داشته باشید. ما به دنبال خدمت رسانی بهتر و با کیفیت تر هستیم. از این رو مشاوره ها را به صورت رایگان انجام می دهیم.

در این مطلب سعی بر این داشتیم که اطلاعاتی در  رابطه با قوانین ارزش افزوده بیان کنیم. اگر باز هم در رابطه با این موضوع سوال و ابهامی برای شما وجود دارد، آن را با ما در میان بگذارید، تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

لطفا به ما رای بدید

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button