ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog ثبت شرکت حمل و نقل
فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 03 مهر 1399 بروزرسانی: 30 فروردین 1400

از ثبت شرکت حمل و نقل چه می دانیم؟ ثبتینو در این مقاله شرایط، مدارک جهت ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری، خرید مجوز شرکت حمل و نقل داخلی، شرایط تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی و ... را ریز به ریز به شما آموزش خواهد داد.

ثبت شرکت حمل و نقل

ثبت شرکت حمل و نقل به دلیل اهمیتی که در رفع نیازهای مردم جامعه و ایجاد آسایش و دارد بسیار مورد توجه قرار دارد. با گذشت زمان شرکت های حمل و نقل و نحوه ارائه خدمات آن ها بسیار متنوع و پیچیده شده است.

استفاده از شرکت های حمل و نقل از سال های دور تا الان وجود داشته است. از زمان سومری ها که تقریبا در سه هزار و پانصد سال قبل ابتدایی ترین چرخ ها را به شکل کاملا ساده استفاده کردند.

شکل گیری شرکت های حمل و نقل

به مرور زمان به دلیلی تکامل یافتن بشر علم هم در این راستا پیشرفت چشمگیری داشته است. سیستم های حمل و نقل نیز از این پیشرفت بی نصیب نبوده اند و هرساله شکل بهتر و جدیدی از این سیستم وارد جامعه می شود. به عنوان مثال شرکت های حمل و نقل هوشمند که این روزها بسیار گسترش یافته است.

نیاز شدید به این شرکت ها جهت جابجا نمودن وسایل، مواد اولیه و افراد و همینطور احتیاج به به کار بردن ماشین های گوناگون در این سیستم سبب گشته که برخی مراکز به صورت شرکت حمل و نقل تشکیل گردد. که به شکل کاملا تخصصی وظیفه این امر شوند و خدمات مشابه در این عرصه را به مشتری های خود ارائه نمایند.

با این توصیف که وظیفه اصلی این شرکت ها راحت تر کردن حمل و نقل می باشد. اما برای ارائه دادن این خدمات می بایست ثبت شرکت حمل و نقل انجام شود.

نحوه تاسیس شرکتهای حسابداری و مالی ثبت شرکت حسابداری

روش های حمل و نقل در شرکت های به ثبت رسیده

جابجا کردن و یا به عبارتی حمل و نقل افراد و یا کالا ها در محدوده شهر ها با استفاده از ماشین های مسافربری و یا باربری از راه های زمینی انجام می شود.

حمل و نقل یا جابجا کردن مسافر و کالا به صورت شهر به شهر در اکثر موارد از راه های زمینی انجام می گردد. اما در برخی موارد نیز که دارای فرودگاه هستند این جابجایی از طریق هواپیما می باشد. در صورت وجود راه آهن بین شهر های مبدا و مقصد هم برای راه های زمینی از قطار استفاده می شود.

در مقیاس های بزرگ تر که حمل و نقل از کشوری به کشور دیگر می باشد از سه راه زمینی، هوایی و دریایی امکان پذیر می باشد. و بسته به نوع خدمات ارائه شده و همینطور هزینه ها می توان هر کدام از این سه روش را انتخاب نمود که در زمان تحویل کالا کمی تفاوت زمانی وجود دارد.

این نوع از حمل و نقل توسط شرکت های بین المللی انجام می شود. شرایط ثبت شرکت حمل و نقل بین المللی با شرایط و مدارک لازم جهت داخلی دارای تفاوت هایی می باشد. که در ادامه این مقاله برای آشنایی بیشتر شما عزیزان به آن پرداخته ایم.

همان گونه که در بالا گفته شد، انجام کارهای حمل و نقل بسیار تخصصی می باشد. و تاسیس یک شرکت حمل و نقلی هم احتیاج به داشتن تخصص لازمه دارد. به همین جهت افرادی که تصمیم به تاسیس شرکت حمل و نقل دارند می بایست تخصص مورد نظر و همینطور شرایط مربوط به آن را نیز داشته باشند.

در ادامه مقاله شرایط لازم برای ثبت این نوع شرکت را جهت راهنمایی کردن افراد متقاضی این کسب و کار شرح می دهیم.

شرایط مورد نیاز جهت ثبت شرکت حمل و نقل

اولین شرط برای ثبت شرکت حمل و نقل مشخص نمودن محدوده کار شرکت می باشد. این محدوده شامل سه گزینه زیر می باشد که می بایست انتخاب گردد:

  • سطح شهری
  • محدوده بین شهری
  • سطح بین المللی

در صورتی که شخصی تصمیم به ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری داشته باشد. می تواند به سادگی و بدون داشتن مجوز برای ثبت شرکت خود اقدام کنند. به این جهت که اداره به جهت به وجود آوردن شغل تصمیم دارد روند ثبت را راحت تر کند.

در خصوص خدمات و کارهایی که این نوع شرکت ها قادر به انجام آن هستند اداره مشخص کننده می باشد. این مدل شرکت ها وظیفه دارند که بر اساس تصمیم اداره ثبت در محدوده فعالیت در نظر گرفته شده برای آن ها فعالیت کنند.

این مورد را نیز اضافه کنیم که شرکت درون شهری می توانند به صورت شرکت های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود ثبت گردند.

ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری

شرایط لازم برای ثبت شرکت حمل و نقل سهامی خاص

در واقع شرکت های حمل و نقل سهامی خاص دارای سرمایه های مساوی بین مسئولان می باشد. به این معنی که هر یک سهامدار فقط به مقدار مبلغی که در سهام به نامش ثبت شده است مسئولیت دارد.

از جمله ویژگی های این نوع شرکت ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • تعداد مدیر مورد نیاز برای این نوع شرکت ها حداقل 3 نفر می باشد.
  • سهام موجود در این شرکت ها را نمی توان انتشار داد.
  • مجمع عمومی برای این شرکت ها وجود نخواهد داشت.
  • حتی می توان گفت سهام آن ها در بازار بورس نیز قابل خرید و فروش نیست.
  • اعلامیه پذیره نویسی نیز برای این دسته از شرکت ها موجود نمی باشد.
  • مالک این شرکت می بایست هنگام تاسیس مقدار 35% از تمام سرمایه را در حساب مشخص شده برای این کسب و کار قرار دهد.
  • کل بودجه شرکت سهامی خاص می بایست از طریق موسس های آن تامین گردد.

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود از جمله شرکت هایی می باشد که توسط دو یا چند مدیر به جهت انجام کارهای تجاری فعال می گردد. سهام در این شرکت ها بین افراد یا موسسین قابل تقسیم نیست. مسئولیت شرکا در این شرکت همچون شرکت با سهامی خاص به مقدار سرمایه ای می باشد که به نام آن ها در شرکت قرار داده شده است.

ویژگی های شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

  • حداقل تعداد شرکا جهت ثبت این شرکت می بایست کمتر از 2 نفر نباشد.
  • کمترین سرمایه مسئولیت محدود 100 هزار تومان می باشد.
  • نباید از اسامی هیچ کدام از شرکا استفاده گردد.
  • جهت انتقال سهام نیاز به سند رسمی می باشد.
  • جهت ثبت شرکت مسئولیت محدود لازم است که مقدار سرمایه هر کدام از موسسین در فرم درج گردد. در صورت رعایت نکردن این مورد شرکت اعتبار خود را از دست خواهد داد.
  • برای تصمیم گیری در این شرکت و تصویب آن لازم است که اکثر شرکا تصمیم را تایید نمایند تا قابل اجرا شود.
  • در این نوع شرکت مدیر ها نماینده به حساب می آیند و در این عرصه اجازه برخی از تصمیم گیری ها را دارند.
  • اداره کردن شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود توسط یک مدیر و یا چند مدیر انجام می گردد. این افراد جهت مدیریت ممکن است از اعضای شرکت و یا اشخاصی خارج از آن باشد.

ثبت شرکت حمل و نقل در ایران

با توجه به آمارهای موجود در کشور ما ثبت شرکت حمل و نقل در بالاترین میزان درخواست به صورت موسسات حمل و نقل با مسئولیت محدود می باشد. گفتنی است که برای موارد درون شهری جهت ثبت برای اکثر اشخاص آزاد است.

در صورتی که اشخاص تصمیم داشته باشند شرکت خود را خود را در سطح بین شهری و یا در محدوده بین المللی به ثبت برسانند. می بایست از از وزارت راه و شهرسازی جوازهای لازمه و مرتبط با این زمینه را دریافت کنند.

وزارت خانه مربوطه پیش از ثبت و تایید درخواست شرایط و مدارک افراد تقاضا دهنده را مورد بررسی قرار می دهند. و پس از مشخص کردن صلاحیت ها جواز تاسیس مورد نظر را ارائه می دهند.

مراحل مورد نیاز جهت ثبت شرکت حمل و نقل

  • ارائه مدارک مورد نیاز.
  • ثبت نام در سامانه.
  • گرفتن تاییدیه برای اسم شرکت.
  • تهیه اساسنامه شرکت و ارائه تمامی مدارک ذکر شده به شرکت ثبت.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت حمل و نقل

همانگونه که از پیش گفته شد مدارک لازم جهت تقاضا برای ثبت شرکت حمل و نقل با در نظر گرفتن نوع شرکت دارای تفاوت هایی می باشد. در این بخش تمامی مدارکی که جهت ارائه نیاز است را شرح خواهیم داد:

مدارک لازمه جهت تاسیس سهامی خاص

  • ارائه کپی مدارک شناسایی ائم از کارت ملی و شناسنامه کلیه افراد.
  • ارائه گواهی نداشتن پیشینه کیفری و جنایی مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و بازرس های شرکت.
  • ارائه رسید پرداخت 35% از بودجه اولیه شرکت در حساب بانکی مشخص.
  • ارائه مجوزهای لازمه در صورت نوع درخواست بین شهری یا بین المللی.

مدارک لازم جهت تاسیس مسئولیت محدود

  • ارائه تمام مدارک شناسایی موسسین شرکت ائم از کارت ملی و شناسنامه.
  • ارائه گواهی نداشتن سوء پیشینه تمامی افراد موسس شرکت.
  • ارائه مجوز های لازم با در نظر گرفتن نوع فعالیت شرکت.

لازم به ذکر است که شرکت ها ثبت شده که در حال فعالیت در زمینه فوق هستند. ضمن فعالیت در این عرصه قادر هستند به صورت همزمان در دیگر شاخه های دیگر نیز کار کنند. در واقع این اشخاص می بایست درخواست به ثبت شرکت حمل و نقل چند منظوره نمایند.

گفتنی است که این کار برای شرکت هایی که زمینه فعالیت آن ها از طریق سازمان های مرتبط تایید و به ثبت رسیده است. و همینطور جهت تاسیس احتیاج به گرفتن جواز می باشند ممکن نیست. این مورد قادر نیست که فعالیت های دیگر را به کسب و کار خود اضافه کند.

شرایط ثبت شرکت حمل و نقل بین المللی

نکات مهم در خصوص ثبت شرکت حمل و نقل

از نکات مهم برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی که می بایست به آن توجه داشت این می باشد. که در بعضی موارد با توجه به الزامی بودن از افراد متقاضی آزمون های تخصصی گرفته می شود.

این اشخاص با توجه به داشتن شرایط ذکر شده در زیر قادر هستند در آزمون مورد نظر شرکت کندد. چنانچه در آزمون مربوطه نمره قبولی کسب نمایند می توانند مجوز های مورد نیاز را گرفته و اقدام به ثبت و تاسیس شرکت نمایند.

شرایط لازم جهت شرکت در آزمون برای ثبت شرکت حمل و نقل

شرایط مورد نیاز جهت شرکت در آزمون های مربوط به ثبت شرکت حمل و نقل به شرح زیر می باشد:

  • تمامی شرکا و مدیر عامل می بایست دارای تابعیت اسلامی باشند.
  • افراد درخواست دهنده می بایست پیرو یکی از دین های رسمی باشند.
  • داشتن گواهی جهت نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و هر گونه موارد مضر دیگری.
  • داشتن حداقل سن 20 سال برای افراد تقاضا دهنده.
  • داشتن مدارک تحصیلی ( حداقل دیپلم).
  • داشتن سابقه کار در عرصه حمل و نقل بین المللی. داشتن این مدرک برای اشخاصی که دارای مدرک دیپلم هستند حداقل 8 سال می باشد. برای اشخاصی با مدرک کاردانی حداقل 6 سال و کارشناسی 4 سال است. همچنین اشخاصی که دارای مدرک ارشد باشند داشتن 3 سال سابقه کار کافی است.

شرایط تمدید جواز تاسیس شرکتها

گفتنی است در صورتی که افراد هیئت مدیره در مدت زمان مشخص شده از سمت وزارت مراجعه نکنند مجوز ارائه شده لغو خواهد شد. و دیگر قابل ثبت نمی باشد و جهت ثبت مجدد می بایست از اول مراحل را گذرانده اقدام کرد.

مجوز های ارائه شده دارای 36 ماه اعتبار از زمان ثبت می باشد. بعد از تمام شدن مدت زمان اعتبار شرکا کی توانند جهت تمدید مجوز اقدام کنند.

جهت اقدام برای تمدید جواز تاسیس شرایطی نیاز است که باید توسط شرکا رعایت گردد، این شرایط به صورت زیر می باشد:

  1. مدیر عامل می بایست در دوره هایی که برای آموزش در نظر گرفته شده است. و یا همایش های آموزشی که از طریق وزارت مرتبط اجرا می گردد حضور پیدا کنند.
  2. در طول زمان فعالیت 3 ساله نباید هیچ گونه خلافی در عرصه قاچاق و یا دیگر موارد داشته باشند. این بخش از کار از طریق مراجع قانونی بررسی می گردد.
  3. روش عملکرد و کار شرکت مورد نظر توسط اتاق بازرگانی و وزارت صنایع بررسی می شود. در صورتی که جواب بررسی این فعالیت مثبت باشد مجوز های مربوطه مجددا تمدید می گردد.

چنانچه هر گونه سوال و کمکی نیاز دارید می توانید مراحل لازم را از طریق سایت و موسسه ثبتینو که دارای بهترین و مجرب ترین کارشناسان و مشاوران می باشد انجام دهید.

لطفا به ما رای بدید

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
علی صابرماهانی
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

سلام آیا شرکت حمل و نقل بنام خانم میتوان ثبت کرد؟

sabtino
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

سلام و درود
بله البته برای ثبت شرکت حمل و نقل حداقل دو نفر اعضا نیاز هست که داشته باشید و مهم نیست که این اعضا خانوم باشن یا آقا.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button