ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog آگهی دعوت مجمع عمومی
آگهی دعوت مجمع عمومی

آگهی دعوت مجمع عمومی

آگهی دعوت مجمع عمومی سالیانه شرکت های سهامی خاص نیاز به تشریفات خاص خود و در ادامه ثبت صورتجلسات و انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار دارد که در اینجا به تفصیل به آن پرداخته ایم.

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1402

آگهی دعوت مجمع عمومی چیست؟ بیشتر تصمیمات در شرکت های مختلف از طریق تشکیل مجماع عمومی اخذ می شود. تشکیل مجامع ضروری است و در پیشبرد اهداف شرکت ها نقش مهمی دارد.

طبیعی است که برای تشکیل مجامع باید اطلاع رسانی شده و تشریفات مربوط به آن هم انجام گردد. اطلاع رسانی برای تشکیل مجمع عمومی چگونه انجام می شود؟ اصلا مجمع عمومی چیست و چه می کند؟ در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی

مجمع عمومی چیست؟

قبل از این که در مورد آگهی دعوت بیشتر صحبت کنیم لازم است بدانید این آگهی برای دعوت به چه مجمعی است؟ چرا و چه کاری در این مجمع صورت می گیرد؟

منظور از مجمع عمومی مجمعی است که اعضای آن سهامداران شرکت می باشند. مجمع عمومی می تواند عادی، موسس یا فوق العاده باشد. برای مجمع عمومی عادی تشریفات خاصی داریم که در ادامه در مورد آن صحبت می کنیم. در مورد آگهی دعوت مجمع عمومی فوق العاده با توجه به این که موضوع فوری است، معمولا تشریفات خاصی وجود ندارد.

هر کدام از سه مجمع گفته شده وظایف، مصوبات و شرایط خاصی دارد که با یک دیگر متفاوت است.

آگهی دعوت مجمع عمومی چیست؟

آگهی دعوت مجمع عمومی برای شرکت های سهامی حدقل یک بار در سال برگزار می شود. اطلاع رسانی برای شرکت افراد در این مجمع از طریق انتشار آگهی صورت می گیرد.

با این کار سهامداران از تاریخ مجمع مطلع شده و برای حضور در آن برنامه ریزی می کنند. هم چنین انتشار آگهی باعث می شود مجمع به صورت رسمی تشکیل گردد.

آگهی دعوت مجمع عمومی در کجا منتشر می شود و توسط چه کسی؟

خب از انتشار آگهی صحبت کردیم. اما چه نوعی از آگهی و در چه فضایی؟

مراجعی که می توانند برای انتشار آگهی اقدام کنند عبارتند از: هیات مدیره، بازرسان و نیز سهامداران شرکت. هر کدام از گروه های گفته شده با شرایط خاصی می توانند برای انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. این آگهی ها در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شود.

خوب است بدانید که گاهی مرجع ثبت شرکت هم می تواند برای انتشار آگهی اقدام کند. مجوز این کار توسط ماده 136 لایحه اصلاحی ایجاد شده است.

موضوع یا موضوعاتی که در آگهی دعوت مجمع عمومی ذکر می شود، تنها مواردی هستند که مجمع می تواند برای آن ها تصمیم بگیرد. اعضای مجمع حق تصمیم گیری برای هیچ مورد دیگری را ندارند.

کمی بیشتر در مورد آگهی دعوت مجمع عمومی

این نوع آگهی باید تشریفات قانونی را در بر گرفته و هم چنین کاملا رسمی باشد. اگر آگهی شرایط لازم را نداشته باشد ممکن است به تایید اداره ثبت شرکت ها نرسد. رعایت نکات زیر در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • نوع مجمع باید کاملا مشخص شود.
  • در صورتی که مجمع قرار است در محلی به جز محل کنونی خود شرکت تشکیل شود باید تاریخ، ساعت و محل تشکیل مجمع به درستی ذکر شود.
  • ذکر مشخصات کامل و شفاف شرکت ضروری است. نوع شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی را باید ذکر کنید.
  • دستور جلسه باید مشخص شود.

آگهی را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر نمایید

وقتی یک شرکت سهامی به ثبت می رسد، یکی از روزنامه های کثیرالانتشار را برای انتشار آگهی ها و اطلاعیه های مربوطه معرفی می کند.

در اساسنامه شرکت، نام این روزنامه مشخص می شود. وقتی بخواهید آگهی دعوت مجمع را منتشر کنید باید این کار را در همان روزنامه ای انجام دهید که قبلا مشخص شده است.

هزینه انتشار آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار

روزنامه های کثیرالانتشار هزینه های متفاوتی برای درج آگهی از شما دریافت می کنند. شما می توانید هزینه هایتان را میریت کرده و روزنامه ای را انتخاب نمایید که قیمت درج آگهی آن گران نباشد. در صورتی که نیاز باشد حتی می توانید روزنامه انتخاب شده را تغییر داده و روزنامه کثیرالانتشار دیگری را انتخاب نمایید.

برای انجام این امور می توانید با کارشناسان ما مشورت نمایید.

برای مشاوره تلفنی همین الآن تماس بگیرید 021-68251111

تشکیل جلسه پس از انتشار آگهی

وقتی آگهی دعوت مجمع عمومی را منتشر نموید جلسه باید در مهلت مقرر تشکیل شود. مهلت قانونی برای انجام این کار حداقل 10 است.

احتمال دارد در جلسه نتوانید همه موارد مشخص شده را بررسی نموده و برای آن ها تصمیم گیری نمایید. در این شرایط هیات رئیسه می تواند زمانی را به عنوان تنفس در نظر گرفته و سپس تاریخ جلسه بعدی را اعلام نماید. دقت کنید که جلسه بعدی باید حداکثر در دو هفته بعد برگزار گردد.

برای این که جلسه را ادامه داده و تمدید نمایید نیازی به انتشار آگهی وجود ندارد زیرا حاضرین همگی از این موضوع مطلع می شوند. جلسه در مرحله دوم هم رسمیت خواهد داشت به شرط این که حد نصاب لازم رعایت شود.

نکاتی که باید بدانید

همیشه در انجام امور مختلف ثبتی و اداری نکاتی وجود دارد که آگاهی از آن ها باعث می شود بتوانید کارهایتان را سریع تر و دقیق تر پیش ببرید.

  • در صورتی که تمامی سهامداران در مجمع حاضر باشند، نیازی به انتشار آگهی دعوت نخواهد بود.
  • اگر آگهی را منتشر کنید اما حد نصاب لازم ایجاد نشود باید اقدامات بعدی را پیگیری کنید. در این جا لازم است در زمان قانونی مشخص شده، آگهی دوم را برای تشکیل جلسه منتشر نمایید. باید بدانید که حد نصاب برای مجمع اول با مجمع دوم متفاوت خواهد بود.
  • وقتی برای بار دوم می خواهید آگهی را منتشر کنید باز هم باید همه نکات قانونی و تشریفاتی را رعایت کنید. نکته بعدی این است که در آگهی جلسه دوم باید ذکر کنید که جلسه اول به چه دلیلی تشکیل نشده است.

اشتباه در متن آگهی دعوت مجمع عمومی

به هر دلیلی ممکن است اشتباهی در متن آگهی رخ دهد. در این شرایط احتمالا مجبور به ایجاد ثبت تغییرات شرکت هستید اما چگونه؟ برای این کار می توانید حداقل یک روز قبل از روز برگزاری مجمع، آگهی اصلاحی را به چاپ برسانید. بسیاری از افراد فکر می کنند این کار شدنی نیست در حالی که به درستی در قانون در نظر گرفته شده است.

  • وجود حداقل فاصله یک روز از انتشار آگهی اصلاحی تا برگزاری مجمع ، ضروری است.
  • در صورتی که همه صاحبان سهام تصمیم داشته باشند مجمع برگزار کنند و همه در مجمع عمومی حضور داشته باشند، می توانید انتشار آگهی و دیگر تشریفات مربوطه را رعایت نکنید.

آگهی دعوت مجمع عمومی چگونه تنظیم می شود؟

در تنظیم این آگهی و آگهی های مشابه باید کاملا دقیق باشید. در صورتی که اشتباه کوچکی در تاریخ و... رخ دهد اگهی توسط اداره ثبت شرکت ها رد شده و در نتیجه متحمل هزینه و اتلاف زمان خواهید شد. شما می توانید برای انجام این کار از کارشناسان خبره کمک بگیرید.

شاید برایتان سوال باشد که در مجمع عمومی چه وظایف و اختیاراتی وجود دارد. در ادامه در این مورد صحبت می کنیم.

مجمع عمومی فوق العاده چه وظایفی دارد؟

موضوعاتی وجود دارد که مجمع عمومی عادی نمی تواند در آنها دخیل شود. این موضوعات توسط مجمع عمومی فوق العاده انجام می گردد.

تغییر در سرمایه شرکت

مبلغی که به عنوان سرمایه شرکت در اساسنامه مشخص می شود، قابل برداشت نیست و در حقیقت ثابت است. سرمایه یک شرکت در واقع تضمین حل مشکلات و بدهی های مالی احتمالی است. در صورتی که موضوعی درباره سرمایه شرکت مطرح باشد، مجمع عمومی فوق العاده مسئول رسیدگی به آن خواهد بود.

انحلال شرکت قبل از موعد

یکی از وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده، انحلال شرکت است. به دلایل مختلفی یک شرکت ممکن است مجبور به انحلال شود.

قبل از انحلال باید تکلیف دارایی و سهم هر کدام از سهامداران مشخص شود. دقت کنید که قبل از تقسیم سرمایه میان سهامداران، باید بدهی های احتمالی پرداخت گردد. پس از انحلال، تصفیه اموال شرکت صورت می گیرد.

تغییر در اساسنامه شرکت

در صورت نیاز، تغییر در بخشی یا تمامی قسمت های اساسنامه از وظایف مجمع عمومی فوق العاده است. این کار منحصرا توسط این مجمع انجام شده و امکان تغییر اساسنامه توسط نهاد دیگری وجود ندارد.

دقت کنید که هر تغییری در مواد مختلف اساسنامه باید بر اساس مواد قانونی مربوطه انجام شده و به اطلاع و تایید اداره ثبت شرکت ها برسد.

برای این که مجمع عمومی فوق العاده رسمیت داشته باشد باید بیش از نیمی از سهامداران که حق رای هم دارند، حضور داشته باشند. احتمال دارد در اولین دعوت، تعداد لازم از سهامداران حضور نداشته باشند، در این صورت می توانید به دعوت دوم فکر کنید. در مرحله دوم حضور بیش از یک سوم سهامداران به جلسه رسمیت می بخشد. نیاز است در دعوت دوم اطلاعات مربوط به دعوت اول ذکر شود.

** تصمیماتی که در مجمع عمومی فوق العاده گرفته می شود با دو سوم آراء دارای اعتبار است.

وظایف مجمع عمومی عادی

آگهی دعوت مجمع عمومی وظایف مختلفی به شرح زیر دارد:

  • امور جاری شرکت البته به جز آن دسته از امور که رسیدگی به آنها در صلاحیت مجامع دیگر است، توسط مجمع عمومی بررسی می شود.
  • حساب سود و زیان، دارایی ها، دیون و موارد مشابه توسط این مجمع بررسی می شود. رسیدگی به ترازنامه و صورتحساب های دوره ای و سالانه هم از فعالیت های مجمع عمومی عادی است.
  • مدیران و بازرسان توسط این مجمع انتخاب می شوند.
  • عملیات مربوط به تقسیم سهام و دستور انجام آن توسط این مجمع انجام می شود.
  • این مجمع تعیین می کند که آگهی های مربوط به خودش در کدام روزنامه کثیرالانتشار، منتشر خواهد شد.

** برای این که مجمع عمومی عادی رسمیت داشته باشد باید حداقل بیش از نیمی از سهامداران در این مجمع حضور داشته باشند. اگر در دعوت اول به حد نصاب لازم نرسیم، جلسه دوم در هر صورت و با حضور هر تعداد از سهامداران رسمیت دارد و مصوبات آن لازم الاجرا است.

دقت کنید که در دعوت دوم باید نتیجه دعوت اول ذکر شود.

مجمع عمومی موسس چه می کند؟

این مجمع وظایف خوش را دارد که به شرح زیر می باشد:

  • به گزارش موسسین رسیدگی می کند و در صورت لزوم آن را تصویب می نماید. پذیره نویسی ها را چک کرده و مبالغ مد نظر را تایید می کند.
  • اساسنامه را تصویب کرده و اگر لازم باشد اصلاح می کند.
  • اولین مدیران و بازرسان شرکت را تایید می کند.
  • تعیین می کند که تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی، آگهی دعوت مجمع عمومی در کدام روزنامه کثیرالانتشار منتشر شوند.

** برای این که مجمع موسس اعتبار و رسمیت داشته باشد باید تعدادی از پذیره نویسان در آن حضورداشته باشند که حداقل به نصف سرمایه شرکت متعهد باشند. اگر با اولین دعوت به حد نصاب لازم نرسید، مجمع دوم وقتی اعتبار دارد که صاحبان حداقل یک سوم سرمایه شرکت در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات چه در جلسه اول و چه در جلسه دوم با داشتن دو سوم آراء معتبر خواهد بود.

آگهی دعوت مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده

در صورت نیاز هیات مدیره یا بازرسان اختیار دارند که مجمع عمومی عادی را به شکل فوق العاده برگزار کنند. در این شرایط باید دستور جلسه مجمع در آگهی دعوت ذکر شود.

شاید سوال شما هم باشد

آیا انتشار آگهی دعوت گران است؟

همان طور که گفتیم روزنامه های کثیرالانتشار هزینه های متفاوتی دارند. بسته به این که چه روزنامه ای را انتخاب کرده باشید آگهی می تواند برایتان گران یا ارزان دربیاید. علاوه بر آن مهم است که آگهی شما چه میزان فضا از روزنامه را اشغال می کند. همان طور که گفتیم شما می توانید با انتخاب روزنامه های ارزان تر، هزینه هایتان را مدیریت کنید.

مجمع عمومی محدودیتی برای تصمیم گیری دارد؟

بله. بر اساس قوانین موجود مجمع عمومی نمی تواند تغییری در تابعیت شرکت ایجاد کند. هم چنین امکان افزودن بر تهعدات صاحبان سهام وجود ندارد. موارد گفته شده توسط هیچ کدام از مجامع عادی، فوق العاده و موسس قابل انجام نخواهد بود.

خودم می توانم آگهی دعوت مجمع را تهیه کنم؟

شما به شرط داشتن تخصص و دانش کافی می توانید این کار را انجام دهید. از آن جایی که ممکن است به مشکل برخورده و زمان و هزینه تان از دست برود پیشنهاد می کنیم در این مسیر از کارشناسان آگاه کمک بگیرید.

چه آگهی دیگری به جز آآگهی دعوت مجمع عمومی داریم؟

در مورد مجمع عمومی، لازم است آگهی از طریق روزنامه کثیرالانتشار به اطلاع همه برسد. در برخی موارد دیگر ممکن است نیاز به آگهی در روزنامه کثیرالانتشار وجود نداشته و اطلاع رسانی های لازم به صورت کلی در اساسنامه آمده باشد.برخی از دیگر آگهی ها که شرکت ها با آن ها سرو کار دارند عبارتند از: آگهی حق تقدم و پذیره نویسی، آگهی کاهش سرمایه، آگهی تبدیل شرکت سهامی خاص به عام، آگهی تبدیل سهام به حالت با نام یا بی نام و...

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button