ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog ثبت شرکت استارتاپ
ثبت شرکت استارتاپ

ثبت شرکت استارتاپ

کامل ترین راهنمای ثبت شرکت استارتاپ و آموزش جزء به جزء مدارک مورد نیاز با ترسیم مرحله به مرحله تا تاسیس شرکت استارتاپ را می توانید در اینجا بخوانید

هزینه: 2،500،000 تومان

مدت زمان: 10 روز

تعداد اعضاء: حداقل 2 نفر

مجوز: بستگی به موضوع دارد

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1403

امروزه شاهد رشد چشمگیر استارتاپ ها هستیم و همین موضوع هم باعث شده ثبت شرکت استارتاپ طرفداران زیادی داشته باشد. استارتاپ ها با هدف ایجاد کسب و کاری نو و یا ارائه خدمات جدید ایجاد و معرفی می شوند، بنابراین به هر ایده ای نمی توان استارتاپ گفت. استارتاپ باید با یک ایده نو و جدید شروع شود تا پس از آن بتواند رشد کرده و موفقیت های بیشتری هم به دست آورد.

استارتاپ ها می توانند در هر زمینه ای فعالیت کنند اما معمولا بیشتر آن ها را در زمینه تکنولوژی می بینیم. مزیت استارتاپ ها این است که با سرمایه کم می توانند مراحل رشد را دنبال کرده و به کسب و کارشان وسعت ببخشند.

ثبت شرکت استارتاپ

رشد شرکت استارتاپ

استارتاپ ها برای این که بتوانند رشد کنند باید سرمایه جذب کنند. ثبت شرکت استارتاپ به افراد کمک می کند که راحت تر بتوانند نظر دیگران را جلب کرده و سرمایه گذار پیدا کنند. افراد حقیقی و یا حقوقی می توانند در سرمایه با استارتاپ ها شریک شوند. معمولا و حداقل در ابتدای کار، خود بنیانگذاران استارتاپ سرمایه لازم را هم وارد می کنند تا بعدا بتوانند سرمایه گذاران بیشتری پیدا کنند.

نکته مهمی که در ثبت شرکت باید در نظر داشته باشید، دفاع از حق و حقوق تان است. اگر در زمنیه جذب سرمایه گذار و انعقاد قرارداد درست و اصولی دقت کنید ممکن است پس از مدتی ببینید که سرمایه گذار در واقع تبدیل به همه کاره شده است و شما تنها نقش کارمند او را دارید!

باید بدانید که هر یک کلمه که در قراردادتان ذکر می کنید می تواند بار حقوقی خیلی زیادی داشته باشد که بعدا به نفع و یا ضرر شما تمام شود.

محافظت از مالکیت معنوی استارتاپ کمک می کند حق و حقوق تان حفظ شده و بیشتر و راحت تر بتوانید برای توسعه کارتان تلاش کنید. شما می توانید طرح نوآورانه خود را به عنوان یک اختراع به ثبت برسانید.

به صورت کلی مهم ترین و اصلی ترین کاری که استارتاپ ها برای حفاظت از خودشان باید انجام بدهند این است که ثبت شرکت استارتاپ را جدی بگیرند تا قانون بتواند جلوی سوء استفاده های احتمالی سودجویان را بگیرد.

برای درخواست ثبت شرکت استارتاپ به ما زنگ بزنید 021-68251111

مدارک لازم برای ثبت شرکت استارتاپ

بسته به این که شرکت استارتاپ را در چه قالبی ثبت می کنید مدارک لازم می تواند متفاوت باشد اما به صورت کلی این مدارک عبارت است از:

  • دو نسخه از هر کدام از شرکت نامه، اساسنامه و تقاضانامه که کاملا تکمیل شده است.
  • اصل مجوز فعالیت، در صورتی که فعالیت شما به مجوز احتیاج دارد.
  • ارائه مدارک هویتی برای همه افرادی که به هر نحوی در شرکت استارتاپ نقش قانونی دارند.
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای مدیر عامل و اعضای هیات مدیره
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • وکالتنامه (در صورتی که وکیل امور را پیگیری می کند)
  • اقرارنامه مدیران و بازرسان شرکت

ثبت شرکت استارتاپ و قوانین آن

یک استارتاپ همیشه متفاوت از شیوه های رایج و سنتی بازار عمل می کند. طبیعی است که وقتی فعالیت یک کسب و کار به شکل متفاوتی پیش می رود نیاز به قوانین جدیدی برای مدیریت آن وجود دارد. عدم رعایت قوانین حوزه استارتاپ ها می تواند باعث توقیف آن ها و حتی صدور حکم قضایی شود.

برخی از مهم ترین قوانین استارتاپ ها به شرح زیر است:

  • تمامی حقوق مصرف کنندگان باید رعایت شود.
  • قوانین مربوط به تجارت الکترونیک مهم است و ملزم به رعایت آن ها هستید.
  • حقوق مالکیت فکری را فراموش نکنید.
  • حقوق حریم خصوصی و رقابت با دیگران باید رعایت شود.
  • حق و حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای هم باید رعایت شود.

انواع ثبت شرکت استارتاپ

می توانید شرکت استارتاپ خود را در قالب های مختلفی ثبت نمایید. پیشنهاد می کنیم ابتدا دقیقا مشخص کنید که قرار است فعالیت تان چگونه باشد و پس از آن انتخاب کنید که کدام قالب برایتان مناسب تر خواهد بود.

شرکت استارتاپ را می توان در قالب: سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی، مختلط سهامی، تعاونی و مختلط غیر سهامی ثبت نمود.

از مهم ترین انواع ثبت شرکت ها می توان به شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص اشاره کرد.

مراحل ثبت شرکت استارتاپ

مراحل ثبت شرکت استارتاپ

برای ثبت استارتاپ در ایران طبق قوانین سال 1403 باید مراحل زیر را طی کرده تا بتوانید صاحب شرکت استارتاپی شوید:

شریک یا شرکاء را تعیین کنید

در تعیین شریک یا شرکاء دقت لازم را داشته باشید هر شخصی که وارد استارتاپ شما می شود حق و حقوقی دارد. انتخاب یک فرد مطمئن باعث می شود از بسیاری دردسرهای احتمالی در آینده جلوگیری نمایید. سعی کنید شریک یا شرکاء هدفی مشابه شما داشته باشند تا با همدلی بتوانید استارتاپ را گسترش دهید.

با توجه به میزان سرمایه اولیه افراد، مسئولیت و حق و حقوق آن ها در استارتاپ مشخص می شود.

در سامانه ثبت شرکت ها ثبت نام نمایید

در سامانه ثبت شرکت ها می توانید برای ثبت شرکت استارتاپ خود اقدام نمایید. در اولین مرحله اطلاعات تان را وارد نموده و به مرحله بعد می روید. مراحل بعدی را در ادامه بررسی می کنیم.

نام مناسبی برای شرکت استارتاپ انتخاب کنید

در این مرحله باید 5 نام درخواستی را به ترتیب اولویت وارد کنید. یکی از این نام ها توسط کارشناسان تایید می شود مگر این که هر 5 نام ذکر شده مشکلی از نظر قانونی یا مشابهت با نام های دیگر داشته باشند. در این صورت مجددا باید نام های انتخابی جدید را اعلام کنید.

پس از این مرحله از مراحل ثبت شرکت استارتاپ، یک کد پیگیری از سامانه دریافت می کیند که از طریق آن می توانید وضعیت پرونده تان را دنبال نمایید.

مدت و موضوع فعالیت شرکت را مشخص کنید

در این مرحله باید موضوع اصلی فعالیت شرکت را مشخص کنید. هم چنین مدت زمان فعالیت را هم می توانید با گزینه محدود و یا نامحدود تعیین نمایید.

در مورد تعیین این موارد حتما با شرکاء به نتیجه برسید تا در آینده اختلافی از این بابت نداشته باشید. ممکن است موضوع فعالیت شما در گزینه های پیشنهادی سامانه نیامده باشد. در این صورت می توانید خودتان در قسمت شرح فعالیت، این موضوع را توضیح دهید.

آدرس شرکت استارتاپ را مشخص کنید

در این مرحله از ثبت شرکت استارتاپ باید آدرس و کد پستی دفتر کارتان را مشخص کنید. در صورتی که هنوز آدرس مشخصی برای شرکت استارتاپ خود ندارید نگران نباشید زیرا می توانید آدرس محل سکونت یک نفر از شرکای استارتاپ را وارد نمایید.

دقت کنید که همه مدارک لازم از طرف اداره ثبت شرکت ها به همین آدرسی ارسال می شود که در این قسمت وارد کرده اید.

تکلیف سرمایه اولیه را مشخص کنید

در این مرحله باید وضعیت سرمایه را مشخص کنید. اگر ثبت شرکت استارتاپ در قالب مسئولیت محدود انجام می شود باید حداقل سرمایه اولیه را وارد نمایید. در صورتی که شرکت استارتاپ از نوع سهامی است، باید تعداد سهم و ارزش اسمی هر سهم را وارد نمایید.

همان طور که گفته شد معمولا سرمایه استارتاپ ها توسط خودشان تامین می شود و یا این که سرمایه گذار جذب می کنند. برخی شرکت های سرمایه گذار سهام استارتاپ ها را می خرند و از این طریق به آن ها کمک می کنند تا فعالیت شان را شروع کنند.

لیست اشخاص را وارد نمایید

در این قسمت باید اسامی شرکاء و کد ملی آن ها را وارد نمایید. اگر شرکاء بیش از 150 نفر هستند باید لیست مشخص شده را دانلود و تکمیل کنید. پس از آن این لیست همراه با دیگر مدارک لازم به اداره ثبت شرکت ها پست می شود.

برای این که بتوانید به مرحله بعد از مراحل ثبت شرکت استارتاپ بروید، حداقل باید نام یکی از شرکاء را وارد نمایید.

سمت اشخاص را مشخص کنید

در این مرحله باید سمت همه افرادی که در استارتاپ فعالیت می کنند را وارد نمایید. هر کدام از افراد می تواند سمت مدیر عامل، عضو یا رئیس هیات مدیره و ... را داشته باشد. علاوه بر این باید تاریخ شروع فعالیت هر کدام از اشخاص را هم مشخص کنید.

میزان سهام اشخاص را تعیین کنید

در این مرحله باید تعیین کنید که هر کدام از افراد چه میزان سهام دارند. طبیعی است که این کار را باید با دقت کافی انجام دهید زیرا اشتباه در آن می تواند میان شما و شرکاء مشکل ایجاد کند. این مرحله به عنوان یک مرحله مهم از ثبت شرکت استارتاپ شناخته می شود.

ارتباط بین اشخاص را مشخص کنید

در این مرحله ارتباطات اشخاص، نماینده شرکت و نیز اختیارات او تعیین می شود.

شعب شرکت را ثبت کنید

در صورتی که ثبت شرکت استارتاپ شما با شعبه و یا شعبات انجام می شود باید اطلاعات شعبه یا شعبه های مد نظر را در این قسمت وارد نمایید. معمولا استارتاپ ها در ابتدای ثبت شعبه ای ندارند. برای انتخاب نام شعبه نمی توانید از نام شرکت اصلی و همچنین کلمه "شعبه" استفاده کنید.

روزنامه سالی / مالی را انتخاب کنید

در این قسمت ابتدا باید روز و ماه سال مالی را مشخص کنید و سپس روزنامه شرکت یا موسسه تان را از میان اسامی موجود انتخاب نمایید. این روزنامه برای مراحل بعدی و ثبت آگهی های مد نظر کاربرد دارد.

متن صورتجلسه را وارد کنید

در این جا هم بیا تکمیل ثبت شرکت استارتاپ باید صورت جلسه مربوطه را وارد نمایید. دقت کنید که نمی توانید صورتجلسه را خلاصه کرده و یا برداشتی از آن را بنویسید، بلکه مهم است که دقیقا متن اصلی آن را وارد نمایید.

اظهارنامه / تقاضانامه را تکمیل کنید

این مرحله بسیار مهم است. لازم است اظهارنامه / تقاضانامه را دقیقا و با دقت کافی تکمیل کنید. همه اطلاعات خواسته شده در فرم مخصوص مشخص است و تنها کافی است که آن ها را به درستی وارد نمایید.

در مراحل بعدی اساسنامه و شرکت نامه را تکمیل کرده و هم چنین خلاصه اظهارنامه و شرکت نامه را هم وارد نمایید.

در آخرین مرحله از مراحل ثبت شرکت استارتاپ هم باید مدارک لازم را وارد نمایید. در صورتی که درخواست تان رد شود باید برای رفع نواقص مشخص شده اقدام کنید تا پرونده مجددا توسط کارشناسان بررسی شود.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button