ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog تغییر حق امضای شرکت
فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مرداد 1400

تغییر حق امضای شرکت چگونه انجام می شود؟ در هنگام راه اندازی یک شرکت شخص یا اشخاصی از اعضاء هیئت مدیره حق امضا دارند. یعنی در هنگام عقد قراردادهای مختلف یا امضا چک های بانکی، امضای این اشخاص اعتبار دارد. در بعضی از موارد شاهد این هستیم که اعضاء هیئت مدیره یک شرکت قصد تغییر حق امضای شرکت را دارند.

تغییر حق امضای شرکت

حق امضای شرکت با چه کسی است؟

اولین سوالی که در رابطه با تغییر حق امضای شرکت به وجود می آید این است که چه کسانی می توانند چنین حقی داشته باشند. به این موضوع بسیار مهم دقت کنید که در اساسنامه هر شرکت، اشخاص دارنده حق امضا مشخص می شوند. معمولا مدیر عامل یک شرکت حق امضا دارد. اما نکته این جا است که اشخاص دیگری هم از هیئت مدیره می توانند حق امضا داشته باشند.

تعداد هیئت مدیره هر شرکتی متناسب با نوع آن متغییر است. به عنوان مثال در شرکت سهامی خاص حداقل 5 نفر به عنوان هیئت مدیره حضور دارند که دو تن از آن ها بازرس هستند و نمی توانند حق امضا داشته باشند.

در شرکت مسئولیت محدود حداقل دو نفر به عنوان شریک در کنار هم شرکت را ثبت می کنند. هر یک از آن ها یا هر دو باهم می توانند حق امضا داشته باشند.

چه کسانی شخص دارنده حق امضا را مشخص می کنند؟

بعد از آن که یک شرکت به ثبت رسید، اعضاء هیئت مدیره و شخص مدیر عامل می توانند حق امضا داشته باشند. اما تعیین این اشخاص بر عهده چه کسی است؟ قانونگذار در قانون تجارت برای این مشکل هم راه حلی قانونی ارائه کرده است. افرادی که در هیئت مدیره عضو هستند می توانند از بین خود یکی را به عنوان دارنده حق امضا معرفی کنند.

لازم به ذکر است که شخص مدیر عامل می تواند از افراد هیئت مدیره باشد و می تواند خارج از این افراد هم انتخاب شود. مهم نیست مدیر عامل از اعضاء هیئت مدیره باشد یا خیر. معمولا شخص مدیر عامل دارنده حق امضای شرکت هم است. این موضوع نشان می دهد که انتخاب مدیر عامل اهمیت بالایی دارد.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدیر عامل باید حق امضا داشته باشد و راهی برای گریز از آن وجود ندارد. اما اعضاء هیئت مدیره به انتخاب و توافق بین خود می توانند حق امضا داشته باشند، یا تغییر حق امضای شرکت باشند و اجباری در این مورد وجود نخواهد داشت.

به طور معمول اگر مدیر عامل از اعضاء هیئت مدیره انتخاب نشده باشد. به یکی از اعضاء هیئت مدیره هم حق امضا داده می شود.

تغییر حق امضای شرکت چگونه انجام می شود؟

توجه داشته باشید که در هنگام تاسیس یک شرکت اطلاعاتی به عنوان اطلاعات عمومی شرکت در سامانه اداره ثبت به ثبت می رسد. این اطلاعات در هر زمانی می توانند تغییر کنند. حق امضای شرکت هم از همان اطلاعاتی است که در هر زمانی بعد از ثبت شرکت می تواند تغییر کند. البته انجام این کار هم روال قانونی خود را دارد.

در ابتدای ثبت یک شرکت طبق اطلاعات گفته شده در بالا شخص یا اشخاصی دارنده حق امضا هستند. در صورتی که اعضاء هیئت مدیره بخواهند می توانند این حق را از دارنده آن سلب کرده و به شخص دیگری انتقال دهند. برای این کار باید طبق روالی که در ادامه توضیح می دهیم، عمل شود.

  • در ابتدا برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده الزامی است. در این مجمع در رابطه با تغییر حق امضای شرکت صورت جلسه خاصی تنظیم می شود و اعضاء حاضر باید آن را امضا کنند.
  • در مرحله بعدی درخواست خود را به صورت اینترنتی در سامانه مربوطه ثبت خواهید کرد.
  • در این مرحله اطلاعاتی که در سامانه از شما خواسته اند را وارد می کنید.
  • مدارکی که از شما می خواهند را ارسال خواهید کرد (در ادامه در رابطه با مدارک مورد نیاز برای تغییر حق امضای شرکت اطلاعات کاملی را بیان خواهیم کرد)
  • در مرحله بعد بارکد پستی در سیستم ثبت خواهد شد.
  • در این مرحله تائید نهایی می شود و یک پیش نویس آگهی برای متقاضی ارسال می شود.
  • در مرحله بعد یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد.

بعد از این مرحله اگر در رابطه با آگهی منتشر شده هیچ گونه اعتراضی وارد نشود، تغییرات حق امضای شرکت شما به طور کامل ثبت شده است.

حق امضا

مدارک مورد نیاز برای تغییر حق امضای شرکت

همانطور که در مطالب بالا به این مطلب اشاره کردیم در یکی از مرحله های ثبت تغییرات شرکت حق امضای یک شرکت باید مدارک مورد نیاز را برای اداره ثبت ارسال کنید. از آن جایی که این مدارک اهمیت بالایی دارند، در این قسمت به طور کامل به آن اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید و همچنان با ما همراه باشید.

  • از همه مدارک شناسایی اعضاء اصلی شرکت باید یک کپی تهیه و ارسال شود.
  • از روزنامه رسمی تاسیس یک کپی تهیه کنید.
  • از روزنامه کثیرالانتشار تاسیس هم یک کپی تهیه کنید.
  • در صورتی که شرکت شما در گذشته هم تغییراتی داشته است، ارسال یک کپی از روزنامه تغییرات قبلی هم الزامی است.

هزینه تغییر حق امضای شرکت

خوب باید بگوییم که موضوع هزینه همیشه یکی از مهم ترین مطالب است و هنگامی که هزینه انجام کاری کم باشد. خبری خوشحال کننده برای متقاضیان انجام آن کار می باشد. در رابطه با ثبت تغییر حق امضای شرکت هم همین موضوع صادق است. در ادامه عوامل موثر بر هزینه ثبت تغییرات شرکت را بیان خواهیم کرد.

  • مبلغی که شرکت ارائه دهنده خدمات از شما دریافت می کند.
  • هزینه های جزئی که به اداره ثبت پرداخت خواهید کرد.
  • انتشار آگهی در روزنامه، این فاکتور با توجه به عواملی مانند اندازه قلم و... مشخص خواهد شد.

هزینه ثبت تغییرات حق امضا

ما در ثبتینو افتخار داریم که با کیفیت ترین خدمات را با کمترین هزینه ممکن به مشتری ها ارائه می دهیم. در رابطه با ثبت تغییر حق امضای شرکت هم این موضوع صادق است. شما می توانید به سادگی کیفیت خدمات ثبتینو را با دیگر شرکت ها مقایسه کنید. این در حالی است که هزینه مناسب تری هم از شخص دریافت می شود.

سوالات متداول

حق امضا شرکت چیست؟

حق امضا شرکت به اختیاری گفته می شود که هر یک از اعضای شرکت در قبال تایید اوراق و اسناد مالی و اداری یک شرکت دارند و این اختیار قابل تغییر بوده که باید از مسیر های قانونی اعلام و انجام شود.

حق امضا شرکت را چگونه تغییر دهیم؟

برای تغییر حق امضای شرکت می بایت از طریق صورتجلسه هیئت مدیره شرایط جدید و صاحبان حق امضای جدید را به اداره معرفی کرده و نمونه امضا ها را از طریق همین به اداره اعلام و ارسال کنند.

نمونه صورتجلسه تغییر حق امضا را کجا پیدا کنیم؟

برای مشاهده نمونه صورتجلسه تغییر حق امضا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا صورتجلسه مناسب برای شرکت شما را آماده و برای شما ارسال کنند.

نمونه شرح دارندگان حق امضاء یعنی چه؟

نمونه شرح دارندگان حق امضاء در واقع همان اختیار حق امضای اعضای هر شرکت است که از طریق یک صورتجلسه توسط اعضا تعیین می گردد.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button