ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow ثبت علائم تجاری blog ثبت برند مواد غذایی
ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی

چگونه ثبت برند مواد غذایی انجام دهیم؟ هزینه و مراحل ثبت برند مواد غذایی خارجی و داخلی و بسته بندی آن و فروش علامت مواد غذایی در کلیه شهرهای ایران

مدت زمان: 80 روز

مدارک: جواز و مدارک شناسایی

هزینه: حدود 3 میلیون تومان

سازمان: اداره مالکیت معنوی

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1402

ثبت برند مواد غذایی بر خلافی بسیاری از طبقات برند برای تولید کنندگان اجباری می باشد. اگر تولید کننده هستید برای گرفتن مجوزات لازم و سته بندی کالای خود حتما باید برند مواد غذایی خود را ثبت کرده باشید. از این رو هرآنچه که در خصوص فرآیند این کار نیاز هست بدانید برای شما آماده کردیه ایم امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

ثبت برند مـواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی و فعالیت در این زمینه، می تواند بازار پر رونقی داشته باشد. در این نوشتار می خواهیم در مورد ثبت برند مواد غذایی و نکات مهم پیرامون آن با شما صحبت کنیم. در صورتی که باز هم سوالی در ذهنتان باقی بماند می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما در ثبتی نو بهره مند شوید.

برای مشاوره همین الان به ما زنگ بزن! 021-68251111

چرا برند مواد غذایی ثبت کنم؟

در صورتی که شما در زمینه مواد غذایی فعالیت دارید، ثبت برند باعث می شود کسب و کارتان دیده شود و رشد کنید. در حقیقت باید گفت بدون برند شما نمی توانید میان رقبای قدرتمندی که از همه تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برای ارتقاء کارشان بهره می برند، جایگاهی داشته باشید.

انواع مواد غذایی اماده یا غیر اماده مانند دسر، نوشیدنی، تنقلات، کنسرو، برنج و... در گروه های مختلف مواد غذایی قرار می گیرند. گروه های مختلف مواد غذایی باعث شده است تا فعالان این عرصه بتوانند همواره کارشان را گسترش دهند.

به عنوان مثال شخص با فعالیت در زمینه نوشیدنی شروع می کند و بعد از آن می تواند دیگر گروه های مواد غذایی را هم به کارش اضافه کند.

معمولا افراد سیاست های کاری و روند رشد برندشان را به این شکل پیش می برند. برند نقش مهمی در افزایش اعتبار شرکت دارد. مزیت های رسمی ثبت برند مواد غذایی را که کنار بگذاریم، این کار برای طبقه بندی محصولات و فروش بیشتر هم بسیار تاثیرگذار است.

به عنوان مثال خود شما وقتی به سوپرمارکت می روید به یک قالب پنیر که نام و نشان و اسم خاصی ندارد اعتماد می کنید؟ مطمئنا خیر. وقتی شرکتی برند مخصوص به خودش را دارد می تواند اعتماد مشتری را جلب کند.

علاوه بر آن خوب است بدانید که از نظر قانونی هم بسیاری شرکت های مواد غذایی موظف به ثبت هستند. این الزام به دلیل فراهم شدن شرایطی است که نهادهای مربوطه بتوانند کیفیت مواد غذایی را هر چه بیشتر کنترل نمایند.

شرایط ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی چه شرایطی دارد؟

مواد غذایی در سلامت افراد جامعه نقش پر رنگی دارد. محصولات غذایی باید توسط وزارت بهداشت و معاونت غذا و داروی این وزارت، تایید شود. در صورتی که مواد غذایی در دسته محصولات کشاورزی به شمار روند، می توان برای گرفتن تاییدیه گفته شده در جهاد کشاورزی اقدام کرد.

برند حبوبات، برنج و... از جمله مواد غذایی است که به جهاد کشاورزی مربوط است. تولید کنندگان محصولات گوشتی و پروتئینی هم، باید از سازمان دامپروری، مجوز دریافت کنند. در کل می توان گفت برای ثبت هر برندی شما باید از ارگان های مربوطه مجوز دریافت کنید. دلیل این الزام کنترل بیشتر بر بهبود انجام کارهاست.

چگونه برند مواد غذایی خود را به ثبت برسانم؟

شما برای انجام این کار دو راه دارید. اولین راه این است که شما باید خودتان تمامی مراحل را انجام دهید. بسته به این که تخصص و تجربه شما در این زمینه چقدر است، این کار می تواند برایتان با دشواری های کم و زیاد همراه باشد. همواره انجام امور اداری فراز و نشیب هایی دارد که هیچ گریزی از آن ها نیست. بسیاری اوقات افراد سخت مشغول کسب و کارشان هستند و وقت کافی برای طی کردن مراحل اداری را ندارند. علاوه بر آن همان طور که اشاره کردیم نداشتن تجربه در این زمینه می تواند باعث اتلاف وقت و هزینه شما هم بشود.

راه دوم که قطعا برای شما راه آسان تر و بی دردسرتری است این است که کار را به وکیل خود بسپارید. ما در ثبتینو به وکالت از شما، برند مواد غذایی تان را در سریع ترین زمان و بدون اتلاف وقت و هزینه به ثبت می رسانیم. ما روزانه با ده ها پرونده موفق در شاخه های مختلف سر و کار داریم و به خوبی با روند انجام کار آشنا هستیم. شما نیازی به طی کردن مراحل اداری و انجام هیچ کدام از مراحل ندارید. کافی است با ما تماس بگیرید.

ثبت برند مواد تولید غذایی در نگاهی کوتاه

انجام این کار در طبقه شغلی 35 پیش می رود. قبل از این که برند شما ثبت شود، در این طبقه استعلام گرفته می شود. نام انتخابی شما نباید پیش از این استفاده شده باشد. در صورتی که نام انتخابی شما تکراری یا مشابه نام های ثبت شده باشد، باید نام دیگری انتخاب کنید. اما در صورتی که نام توسط کارشناسان تایید گردد، ادامه مراحل انجام می شود.

برند مواد غذایی می تواند به شکل فرمی خاص، یک نام و یا با علامت تجاری مواد غذایی ثبت گردد. نمونه ای از برند مورد نظر شما استعلام می شود و به اداره مالکیت فرستاده می شود. 35 تا 40 روز طول می کشد تا برند شما تایید شود. در صورت تایید برند، برند شما نزد اداره مالکیت محفوظ باقی می ماند و باید ادامه مراحل را انجام دهید.

پیش نیازهای ثبت برند مواد غذایی چیست؟

شما به عنوان صاحب یک شرکت مواد غذایی، می توانید برای ثبت برند مواد غذایی اقدام نمایید. راستی ثبت شرکت تان را تا به حال انجام داده اید؟

در صورتی که شرکت شما ثبت شده است، باید پروانه تاسیس ان را دریافت کنید. پروانه تاسیس به سندی می گوییم که پس از راه اندازی شرکت و صدور پروانه بهره برداری، صادر می گردد. صدور این پروانه بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه می باشد.

شما باید در مجموعه تان مسئول فنی هم داشته باشید که یک شخص متخصص برای نظارت بر کیفیت مواد غذایی تولید شده می باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت برند مواد غذایی

مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مواد غذایی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. در ادامه هر دوی این موارد را بررسی می کنیم.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

  • کپی از آگهی تاسیس. تغییرات انجام شده مانند تغییر در ادرس، نام، سمت افراد و هم چنین آگهی روزنامه رسمی مربوط به تاسیس شرکت باید ارائه شود.
  • کپی از پروانه بهره برداری و نیز جواز تاسیس
  • کپی از کارت بازرگانی که به نام شرکت یا مدیر آن است.
  • ارائه وکالتنامه برای وکیل ضروری است ( در صورتی که انجام کار را به وکیل سپرده اید.)
  • مهر مربوط به شرکت
  • یک نمونه از علامت برند که تقاضای ثبت آن را دارید، در ابعاد 10*10
  • کپی شناسنامه و نیز کارت ملی برای مدیر عامل

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

  • کپی از شناسنامه و نیز کارت ملی برای فرد متقاضی
  • ارائه وکالتنامه از طرف وکیل (در صورتی که وکیل شما قرار است به جای خودتان، مراحل لازم را طی کند.)
  • یک نمونه از علامتی که تقاضای ثبت آن را دارید، در ابعاد 10*10
  • کپی کارت بازرگانی که به نام متقاضی است.
  • کپی از مجوزهای فعالیت مانند جواز کسب یا ...
ثبت برند مواد غذایی خانگی

مراحل ثبت برند مواد غذایی

پیشتر اطلاعات کوتاهی در این مورد در اختیار شما قرار دادیم. در این قسمت می خواهیم مراحل ثبت برند مواد غذایی را به شکل مشخص تری بررسی کینم.

1- گام اول:

در اولین قدم، استعلام نام برند انجام می شود. در صورتی که نام و نشان مورد نظر شما قبلا ثبت شده باشد یا مشابه ان وجود داشته باشد، مورد تایید قرار نخواهد گرفت. دلیل این امر حمایت درست از همه برندهای ثبت شده و جلوگیری از سوء استفاده یکی از شهرت دیگری می باشد.

2- گام دوم :

وقتی نام انتخابی شما مورد تایید قرار گرفت باید به سامانه اداره مالکیت معنوی به آدرس http://iripo.ssaa.ir مراجعه کنید. در این سامانه اطلاعات لازم را ارسال کنید و کد پیگیری را دریافت نمایید.

3- گام سوم :

پس از انجام مراحل گفته شده، سامانه ممکن است در سه حالت اخطار نقص، رد پرونده و یا آگهی نوبت اول به شما پاسخ دهد. در صورتی که پاسخ سامانه به شما اگهی نوبت اول باشد یعنی مراحل به درستی انجام گرفته است و باید مدارک لازم را ارائه دهید.

4- گام چهارم :

پس از این که اگهی نوبت اول را منتشر کردید، شما باید مدارک را به صورت فیزیکی برای اداره مالکیت معنوی بفرستید. در این مرحله پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول و نیز پرداخت هزینه حق الثبت از جمه کارهایی است که باید انجام دهید.

5- گام پنجم :

پس از این که زمان لازم بگذرد و در این زمان کسی به برند انتخابی شما اعتراضی نداشته باشد، باید برای آگهی نهایی اقدام نمایید و پس از آن می توانید سند قطعی برند خود را دریافت کنید.

دو نکته مهم در باره برند مواد غذایی

  • بر اساس ماده 14 قانون ثبت علائم تجاری، مدت اعتبار علامت های ثبت شده برای مدت 10 سال است. پس از این مدت شما می توانید برند خود را تمدید کنید.
  • در صورتی که برندتان را ثبت کنید و تا 3 سال بدون استفاده بماند، اشخاص دیگر می توانند از نهاد مربوطه تقاضای ابطال برند شما را درخواست کنند و ان برند را به ثبت برسانند.
هزینه ثبت برند مواد غذایی

برند مواد غذایی قابل قبول

برای این که برند انتخابی شما مورد تایید دستگاه های مربوطه قرار گیرد باید شرایطی را رعایت کنید. برخی از مهم ترین این شرایط عبارتند از :

  • استفاده نکردن از علامت های فریبنده
  • معرفی درست محصول
  • عدم استفاده از نشانه های نادرست و...
  • کپی نکردن از نام ها و نشانه های تکراری

ثبت برند مواد غذایی چه مزایایی دارد؟

ثبت برند مواد غذایی مزایای بسیار زیادی برای صاحب برند و جامعه در پی دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

  • فروش بیشتر برای شما به عنوان صاحب برند
  • جلب اعتماد مشتریان به دلیل اینکه برندی ثبت شده و معتبر دارید.
  • افزایش اعتبار و درآمد شرکت شما
  • به وجود آمدن منبع درآمد مستقیم از محل حق امتیاز نشان های تجاری
  • راحتی مشتریان برای پیدا کردن محصولات مورد نظرشان
  • افزایش کیفیت مواد غذایی به جهت رقابتی شدن بازار کار
  • امکان انجام تبلیغات گسترده برای صاحب برند و موفق تر شدن
  • شرکت حرفه ای در بازار پر رقابت امروز
  • امکان فعالیت انحصاری
  • تشویق شدن شرکت ها برای انجام بهتر فعالیت ها

ثبت برند مواد غذایی به صورت بین المللی

مواد غذایی از زمینه های مهم فعالیت تجاری در ایران و جهان هستند. شرکت ها پس از این که برندشان را در داخل کشور به ثبت می رسانند و به موفقیت هایی می رسند، معمولا به فکر ثبت جهانی و صادرات و واردات می افتند. برای این که برندتان را به صورت جهانی ثبت کنید واز علائم لاتین در آن استفاده کنید باید کارت بازرگانی هم داشته باشید.

شما می توانید از همان ابتدا، آن را به صورت بین المللی ثبت کنید که کارتان راحت تر باشد. ثبت بین المللی با توجه به قوانین توافقنامه مادرید و در شرکت wipo انجام می گیرد. شما باید ابتدا برند را در داخل کشور به ثبت برسانید و پس از آن برای بین المللی شدن آن اقدام نمایید.

بر روی بسته بندی مواد غذایی چه اطلاعاتی باید بیاید؟

پس از این که برند خود را ثبت می کنید در نظر داشته باشید که بسته بندی شما باید شرایط ویژه ای داشته باشد. برخی اطلاعاتی که باید روی بسته بندی مواد غذایی بیاید عبارتند از :

  • نام کامل و ادرس دقیق شرکت تولید کننده
  • موادی که محصول از آن تشکیل شده است
  • وزن خالص محصول به طور دقیق
  • سری ساخت محصول
  • شماره پروانه تایید شده توسط وزارت بهداشت
  • تاریخ تولید و انقضای محصول به طور دقیق و خوانا
  • قید عبارت " ساخت ایران " بر روی برچسب محصول

پرسش های متداول

آیا ثبت برند مواد غذایی خانگی نیاز به مجوز دارد؟

بله، شما باید جواز مرتبط با نوع فعالیت و طبقات برند خود را داشته باشید و در زمان درخواست ثبت آن را ارائه کنید. البته جای نگرانی نیست و در صورتی که این مدرک را ندارید همکاران ما شما را راهنمایی می کنند.

هزینه ثبت برند بسته بندی مواد غذایی چقدر است؟

در صورتی که خودتان این کار را انجام نیم دهید و این کار را به موسسات ثبتی می سپارید به طور میانگین برای این کار مبلغی حدود 3 میلیون تومان باید هزینه کنید که این هزینه شامل صفر تا 100 این کار خواهد بود.

اسم پیشنهادی برای برند مواد غذایی برای ثبت از کجا پیدا کنیم؟

در صورتی که اسم مناسب برای ثبت برند مواد غذایی دارید به همکاران ما تماس بگیرید تا جدید ترین لیست نام برای شما ارسال کنند.

مدت زمان مراحل ثبت برند مواد غذایی چقدر طول می کشد؟

شما برای این کار باید حدود 40 روز برای تاییدیه اولیه در نظر بگیرید. پس از اعلام تاییدیه اولیه حدود 20 روز زمان می برد تا برند شما تایید کارشناس دوم را گرفته و روزنامه اول پرداخت شود. بعد از آن حدود 20 روز دیگر زمان نیاز هست تا برند شما ثبت نهایی شود.

5/5 - (2 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button