ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog ثبت شرکت تعاونی
فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 05 آبان 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399

شرکت تعاونی از آن دسته شرکت هایی ست که طرفدارن تقریبا زیادی دارد. نحوه فعالیت این شرکت اصلی ترین دلیل برای به وجود آمدن این طرفدارها ست. پیشنهاد می دهیم که اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در رابطه با ثبت شرکت تعاونی هستید، ادامه این مطالب را از دست ندهید و تا انتهای آن با ما همراه باشید.

ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی چیست؟

قبل از آن که اطلاعاتی در رابطه با ثبت شرکت تعاونی بیان کنیم. لازم می دانیم که در رابطه با شرکت تعاونی و چگونگی کار آن اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهیم. به این موضوع توجه داشته باشید که یک شرکت تعاونی در واقع برای سود دهی و فعالیت های اقتصادی با سود مالی بیشتر تاسیس نمی شود.

هنگامی که شما یک شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود را به ثبت می رسانید. به دنبال این هستید که در قالب فعالیت اقتصادی خاصی در زمینه مشخصی سود مالی بیشتری برای خود و دیگر اعضاء شرکت داشته باشید. این در حالی ست که در شرکت تعاونی این موضوع صادق نیست و همین موضوع باعث تفاوت شرکت تعاونی و دیگر شرکت ها شده است.

به طور کلی باید بگوییم که یک شرکت تعاونی به منظور رفاه بیشتر اعضاء خود به وجود می آید. یعنی تعدادی از افرادی که هم دیگر را می شناسند، حالا این افراد می توانند همسایه، هم صنف، همکار، فامیل، دوست و... باشند. به دور هم جمع می شوند و درخواست تاسیس شرکت تعاونی را دارند.

حال این سوال پیش می آید که هدف از شرکت تعاونی چیست. یعنی هنگامی که اعضاء آن برای سود مالی بیشتر دور هم جمع نشده اند. چه هدفی در سر دارند و منظور از رفاه بیشتر اعضاء دقیقا چه مواردی است. پیشنهاد می کنیم که ادامه مطالب را از دست ندهید و با ما همراه باشید، تا این موضوع را هم شرح دهیم.

هدف از تاسیس شرکت تعاونی

بعد از آن که مطالب بالا را بیان کردیم، در این قسمت قصد داریم به یکی از مهم ترین سوال ها در رابطه با ثبت یک شرکت تعاونی پاسخ دهیم. در ابتدا این سوال و ابهام پیش می آید که اگر ثبت چنین شرکتی با هف سود مالی انجام نمی شود. پس چرا و برای چه هدفی این کار صورت می گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در یک شرکت تعاونی هم مانند دیگر کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی سود مالی مهم است. اما اصلی ترین و مهم ترین هدف نیست، بلکه در اولویت های بعدی یا به نوعی اولویت های دوم یا سوم قرار می گیرید. اما این طور نیست که کلا سود مالی مهم نباشد.

مهم ترین هدف یک شرکت تعاونی را می توان کمک به افراد کم درآمد دانست. البته تصور نکنید که یک شرکت تعاونی مانند موسسه خیریه عمل می کند. برای آن که این موضوع به طور کامل مشخص شود، در ادامه مثالی را برای آن شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است که این مثال می تواند واقعی باشد.

تصور کنید که عده ای کشاورز در روستاهای دور افتاده کشور مشغول به کار هستند و در زمانی خاص هزینه خرید بذر به مقدار زیادی افزایش پیدا می کند. در این حالت احتمالا امکان دسترسی این کشاورزها به بذر کمی سخت است. در این زمان وظیفه شرکت تعاونی شروع می شود، این شرکت باید بذر را به کشاورزان برساند.

خوب با همین مثال به سادگی می توان به قسمت ها و جنبه های مختلف کار شرکت تعاونی پی برد. در نگاه اول شرکت تعاونی به منظور رفاه حال کشاورزان بذر را به روستاهای دور افتاده می برد. اما در نهایت این فروش بذر برای خود اعضاء شرکت هم سود مالی را به دنبال دارد. اگر چه این کار با هدف سود مالی انجام نمی شود، اما در نهایت سود مالی را به دنبال دارد.

مزایای ثبت شرکت تعاونی

مزایای تاسیس شرکت تعاونی

چرا می گوییم برای ثبت شرکت تعاونی سود مالی اولویت ندارد؟ با توجه به همان مثال بالا می توان به این موضوع هم پی برد. اگر شخصی یا شرکتی قصد فروش بذر به کشاورزان را داشته باشد. راه های مختلفی برای او وجود دارد که هر یک از ان ها سود مالی بیشتری از مثال بالا را برای آن شخص به دنبال دارند.

از این رو اگر شما هم قصد ثبت شرکت تعاونی را دارید، به این موضوع توجه داشته باشید که سود مالی نباید برای شما اولویت و هدف اصلی باشد. بنابراین اگر به دنبال سود دهی بیشتر کسب و کار خود هستید. به شما پیشنهاد می کنیم که به دنبال ثبت شرکت دیگری یا راه اندازی کسب و کار دیگری باشید.

راهنمای تاسیس انواع تعاونی

بسیاری از کسانی که به دنبال ثبت یک شرکت تعاونی هستند. این نگرانی را دارند که نتوانند این کار را به خوبی و البته به طور درست انجام دهند. در همین ابتدا باید با شما صادق باشیم. ثبت یک شرکت تعاونی پیچیدگی های خاص خود را دارد و اگر می خواهید که بدون دردسر و در زمان کوتاهی شرکت خود را ثبت کنید. این کار را به کار بلد آن بسپارید.

 در غیر این صورت روند طولانی در انتظار شما خواهد بود. ما در ثبتینو کارشناس های خبره ای داریم که مهارت و تخصص بالایی در ثبت یک شرکت تعاونی دارند. همین موضوع سبب می شود که شما را خیالی آسوده تاسیس شرکت و موسسه خود را به ما بسپارید و دیگر بابت مراحل پیچیده آن نگرانی نداشته باشید.

فرم های ثبت شرکت تعاونی

یکی دیگر از سوال هایی که در رابطه با ثبت یک شرکت تعاونی باید به آن توجه داشته باشید. مراحلی ست که برای این کار باید پشت سر بگذارید. به شما توصیه می کنیم که مطالب بعدی را با دقت دنبال کنید. زیرا این موارد اهمیت بسیار بالایی در زمان ثبت یک شرکت دارند، پس با ما همراه باشید.

  • در ابتدا باید محدوده فعالیت خود را مشخص کنید. برای مشخص کرن این موضوع به نیاز منطقه و شهر خود توجه داشته باشید. این کار باعث می شود که شرکت تعاونی شما سود بیشتری داشته باشد.
  • در مرحله دوم باید اعضاء شرکت خود را مشخص کنید. افرادی که در شرکت شما عضو می شوند، حق رای خواهند داشت. یعنی در تصمیم گیری های اصلی شرکت نظر آن ها تاثیر گذار است.
  • در مرحله سوم باید مدارک لازم برای ثبت مجموعه خود را جمع آوری کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که برای این کار به چه مدارکی نیاز دارید. در این مرحله باید هیئت موسس شرکت خود را هم معرفی کنید. هیئت موسس در یک شرکت تعاونی سه نفره است.
  • در مرحله چهارم باید منتظر باشید تا از طرف اداره کل تعاون موافقت نامه ای برای تاسیس شرکت شما ابلاغ شود. در صورت دریافت این موافقت نامه شرکت تعاونی شما ثبت شده است.
مدارک ثبت شرکت تعاونی

مدارک ثبت شرکت تعاونی

در مرحله سوم از ثبت یک شرکت تعاونی باید مدارک مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. برای این کار باید به خوبی بدانید که به چه مدارکی نیاز خواهید داشت. از این رو در ادامه قصد داریم این مدارک مورد نیاز را برای شما شرح دهیم.

  • مدارک شناسایی اعضاء هیئت موسس
  • اعضاء هیئت موسس باید مدرک تحصیلی یا تجربی مرتبط با طرح پیشنهادی خود داشته باشند و آن را ارائه دهند.
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای اعضاء هیئت موسس
  • تعیین و مشخص کردن اعضاء مجمع عمومی شرکت تعاونی (این مجمع باید حداقل هفت عضو داشته باشد)
  • تنظیم و تکمیل اساسنامه

اساسنامه یک شرکت تعاونی به منظور چارچوب و قوانین آن شرکت است. به همین دلیل در ابتدا باید به طور دقیق و البته اصولی تکمیل شود. اگر شما برای تکمیل اساسنامه خود با مشکل رو به رو هستید. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در آینده، این کار را به کارشناس های ثبتینو بسپارید. تا برای این موضوع نگرانی نداشته باشید.

در یک اساسنامه باید چه اطلاعاتی ذکر شود؟

اولین نکته و مهم ترین موردی که در تنظیم و تکمیل اساسنامه یک شرکت تعاونی باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از لفظ تعاونی در نام شرکت خود است. به این موضوع توجه داشته باشید که بدون نام تعاونی شرکت شما در حقیقت یک شرکت تعاونی نیست و نمی تواند هدف های یک شرکت تعاونی را دنبال کند.

هدف شرکت خود را به طور دقیق مشخص کنید، موضوع شرکت شما باید تعیین شود. نوع فعالیت خود را مشخص کنید، حوزه فعالیت خود را تعیین کنید، مدت زمان فعالیت خود را بیان کنید. مرکز اصلی شرکت شما در کجا ست، نشانی دقیق دفتر شرکت را بیان کنید، میزان سرمایه اولیه باید مشخص باشد، مقررات شرکت شما باید در اساسنامه ذکر شود، ارکان شرکت خود را مشخص کنید، مقررات مالی و کار شرکت شما باید مشخص باشد و... .

با توجه به مطالب گفته شده بالا می توان به این نتیجه رسید که در یک اساسنامه باید چه مواردی را ذکر کنید. توجه داشته باشید که تکمیل اساسنامه یکی از اصلی ترین کارهایی است که قبل از ثبت شرکت تعاونی باید آن را انجام دهید. در صورتی که شرکت تعاونی شما اساسنامه ای مناسب نداشته باشد. ادامه فعالیت شرکت با مشکل رو به رو خواهد شد.

موضوع دیگری که در تنظیم اساسنامه باید به آن توجه داشته باشید. تعیین مجمع عمومی شرکت است. در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که مجمع عمومی شرکت باید حداقل هفت نفره باشد. دقت کنید که سه نفر از این هفت نفر را همان اعضاء هیئت موسس تشکیل می دهند، یعنی باید نام چهار نفر دیگر را وارد کنید.

هزینه ثبت شرکت تعاونی

برای راه اندازی شرکت تعاونی باید از هزینه ثبت شرکت مطلع باشید. این موضوع باعث می شود که با علم و آگاهی بیشتری برای کار خود اقدام کنید. برای ثبت شرکت تعاونی هم باید از هزینه هایی که این کار برای شما به دنبال دارد، به خوبی مطلع باشید. لازم به ذکر است که آگاهی از هزینه های تاسیس تعاونی باعث می شود که شما برای شرکت خود رغبت و میل بیشتری داشته باشید.

  • سرمایه اولیه

برای ثبت هر شرکتی باید مبلغی را به عنوان سرمایه شرکت خود در نظر بگیرید. طبیعتا هر چه این مبلغ بیشتر باشد، به نوعی ارزش شرکت شما هم بیشتر خواهد بود. البته به شما توصیه می کنیم که در انتخاب میزان سرمایه اولیه نهایت دقت خود را به کار بگیرید.

  • حق الثبت

حق الثبت یک شرکت متناسب با میزان سرمایه اولیه شما مشخص می شود. به همین دلیل در مطالب بالا گفتیم که با دقت میزان سرمایه اولیه را مشخص کنید. زیرا هر چه سرمایه شرکت شما بیشتر شود، مبلغ حق الثبت هم بیشتر خواهد بود.

  • مبلغی که برای دریافت خدمات باید بپردازید

ثبت شرکت تعاونی به مهارت بالایی نیاز دارد و شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید. به همین دلیل باید از شرکت های ثبتی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند و طبیعتا چنین شرکت هایی هم هزینه ای را به عنوان دستمزد دریافت خواهند کرد.

  • روزنامه

برای تاسیس یک شرکت باید در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی به چاپ برسانید. این هزینه هم متناسب با فاکتورهای متعددی مانند اندازه فونت، رنگ قلم، اندازه کادر و... مشخص می شود.

هزینه خدمات فوق در ثبتینو

ما در ثبتینو به دنبال این هستیم که رضایت مشتری را در اولویت قرار دهیم، زیرا معتقدیم رضایت مشتری باعث می شود که ما مشتری های بیشتری داشته باشیم و در نهایت سود مالی بیشتر هم عاید ما خواهد شد. به همین دلیل در هنگام تعیین هزینه ها برای ثبت شرکت تعاونی با کیفیت ترین خدمات را با هزینه مناسبی به مشتری ها ارائه می دهیم.

برای اطمینان از این موضوع کافی ست که هزینه های دریافتی ثبتینو برای تاسیس و راه اندازی تعاونی را با دیگر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند. مقایسه کنید، در این حالت شما به سادگی به منصفانه بودن هزینه ها در ثبتینو پی می برید. برای اطلاع از هزینه های دقیق تاسیس با کارشناس های ما تماس بگیرید، تا به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند.

در این مطلب سعی بر این داشتیم که اطلاعات دقیقی را در رابطه با راه اندازی تعاونی بیان کنیم. اگر سوال یا ابهام خاصی در رابطه با این موضوع دارید که در مطالب بالا به آن اشاره ای نشده است، آن را با ما در میان بگذارید. تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ های صحیحی را به آن ها بدهیم.

لطفا به ما رای بدید

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button