ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog ثبت شرکت دارویی
فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 03 مهر 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399

کارشناسان ثبتینو امروز آموزش ثبت شرکت دارویی، شرایط و مراحل ثبت شرکت داروهای گیاهی، مدارک مورد نیاز و هزینه ها و همینطور مدت زمان تاسیس را به شما خواهند داد.

ثبت شرکت دارویی

نیاز است که پیش از هر توضیحی تعریفی از شرکت های دارویی داشته باشیم. شرکت دارویی به شرکت های تولید دارو، شرکت های وارد کننده دارو و همینطور دیگر شرکت هایی که در زمینه دارو فعالیت دارند گفته می شود.

اولین و مهم ترین اصول ثبت شرکت دارویی گرفتن جواز تاسیس جهت فعالیت در این زمینه از وزارت بهداشت می باشد.

این گروه از شرکت ها به جهت مقدار حساس بودن زمینه فعالیت آن ها که به شکل کاملا مستقیم با سلامت مردم در رابطه است. احتیاج به داشتن مجوزهای مربوطه و گرفتن گواهی صلاحیت دارد.

شرکت دارویی پیست؟

به صورت کلی در فرآیند ثبت شرکت دارویی به شکل تولید، ارائه، صادرات و یا واردات چندان تفاوتی دیده نمی شود. اما برای هر نوع از این شرکت ها احتیاج به جوازهایی می باشد که شرکت دارویی مورد نظر بتواند به صورت کاملا قانونی فعالیت خود را انجام دهد.

شرکت پخش دارو چیست؟

می توان گفت تاسیس شرکت دارویی در دو گروه شرکت پخش کشوری و شرکت پخش استانی قابل ثبت می باشند. تعریف این دو گروه شرکت بدین صورت می باشد که شرکت پخش داروی سراسری به عنوان یک واسط میان تمام مراکز دارویی و همچنین داروخانه های کشور می باشد.

و وظیفه پخش انواع داروها از جمله داروهای رژیمی، کمک غذا برای کودکان، تمامی وسایل مصرفی مورد نیاز پزشکان، کالاهای آرایشی بهداشتی، شیر خشک و ... را دارد.

اما شرکت پخش داروی استانی توزیع موارد ذکر شده در پاراگراف بالا را در فقط در سطح استان به عهده دارد. لازم به ذکر است که نوشتن کلمه توزیع دارو در رابطه با نوع فعالیت شرکت و همینطور گرفتن مجوز از وزارت بهداشت جهت هر دو گروه شرکت بسیار ضروری می باشد.

در این رابطه در هر 5 سال فقط یک بار کمیسیونی در خصوص مشخص کردن تعداد شرکت های پخش به صورت سراسری اختصاص داده می شود. مهم ترین معیار برای این کمیسیون جهت انتخاب شرکت میزان گردش مالی و همینطور حجم بازار دارو می باشد.

اما این شرایط برای ثبت شرکت پخش دارویی استانی جهت تعداد آن ها با توجه تعداد داروخانه های موجود تعیین می شود. به این صورت که برای هر پنجاه داروخانه موجود در مناطق مورد نظر یک شرکت پخش دارویی می بایست فعالیت کند.

ثبت شرکت داروهای گیاهی

بسیاری از گیاه ها از زمان های دور سرشار از فواید دارویی بوده و بسیاری از افراد جهت درمان بسیاری از بیماری ها از این گیاهان استفاده می نمایند. اشخاص علاقمند به این گیاهان معتقد هستند. که همانطور که گیاه ها در باغ دارای رشد بسیار مناسبی می باشند.

می بایست این علاقه به گیاه های دارویی در قلب ایجاد شود. در واقع گیاه های دارویی از جمله منابع بسیار با ارزش و مهمی هستند که امکان دارد به سایر کشورها نیز صادر گردند. به همین جهت ثبت شرکت گیاهان دارویی پر اهمیت می باشد.

از جمله خواص گیاهان دارویی می توان به جلوگیری از بیماری های رایج و کاهش و درمان بسیاری از بیماری های مضر اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موضوع که بیشتر شرکت ها در ایران به دو صورت سهامی خاص و با مسئولیت محدود به ثبت می رسند.

این دو نوع در دسته شرکت های تجاری و بازرگانی نیز قرار می گیرند. تاسیس شرکت گیاهان دارویی بسیار با اهمیت می باشد. زیرا در بالا بردن مقدار فروش و همینطور اعتبارات بسیار تاثیر گذار است.

در ادامه مقاله سعی داریم به شرایط لازم بپردازیم.

مراحل تاسیس کارخانه داروسازی

شرایط ثبت شرکت دارویی

هر فرد حقوقی که تصمیم به راه اندازی شرکت دارویی جهت فعالیت های تولید، پخش، صادرات و یا وارد کردن دارو بگیرد.

می بایست تمامی موارد زکر شده را در تقاضانامه ی خود بیاورد. همینطور برای شرکت های پخش باید گستره و محدوده کاری آن نیز درج گردد.

کمیسیون قانونی مرتبط جهت ثبت شرکت دارویی

کمیسیون های قانونی مربوط به شرکت دارویی شامل موارد زیر می شود:

صلاحیت هایی که کمیسیون های مربوط به تاسیس شرکت دارویی در صدور مجوز دارند به صورت زیر می باشد:

  • ارائه مجوز اصولی فعالیت
  • ارائه و تمدید جواز ابتدایی فعالیت
  • ارائه پروانه تاسیس
  • ارائه پروانه جهت به ثبت رساندن شعبه
  • انجام دادن کارهایی همچون بازرسی از شرکت و فعالیت های آن و همینطور ممیزی دوره ای

نکته مهم در خصوص ثبت شرکت دارویی جهت فعالیت در زمینه توزیع دارو به غیر از موارد نام برده شده لازم به گرفتن جواز از اداره کل نظارت بر امور دارو و موارد مخدر نیز می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دارویی

  • تقاضانامه کتبی جهت گرفتن موافقت برای تاسیس شرکت پخش دارو.
  • کپی برگ تقاضانامه شرکت با ذکر فعالیت مورد نظر در زمینه دارو.
  • کپی آگهی تاسیس در روزنامه رسمی.
  • گواهی جهت نداشتن پیشینه کیفری برای تمامی افراد هیات مدیره و مدیر عامل.
  • کامل کردن فرم تعهد نامه شرکت.
  • فرم معرفی نامه از معاونت غذا و داروی دانشگاه.

مراحل ثبت شرکت دارویی

1) مرحله اول ثبت برند، تعیین اسم برند برای ثبت شرکت دارویی می باشد. که جهت شناساندن محصولات تولید شده شرکت دارویی بسیار مهم می باشد. یکی از دلایل مهم بودن برند شرکت حساس بودن شرکت مورد تقاضا می باشد.

زیرا با سلامت جامعه در ارتباط می باشد. دومین دلیل اهمیت انتخاب برند رعایت قانون و شرایط لازم جهت ثبت شرکت می باشد .

2) مرحله دوم استعلام برند انتخاب شده برای شرکت می باشد. زیرا در صورت وجود نام موجود و یا حتی مشابه بودن اسم برند به دیگر برند های به ثبت رسیده احتمال رد شدن تقاضای شما صد درصدی می باشد.

شما محتمل پرداخت هزینه و صرف زمان می شوید. اما در صورت مغایرت نداشتن اسم انتخاب شده شما به راحتی هم در زمان و هم در هزینه های مربوطه صرفه جویی کرده اید .

3) مرحله سوم بعد از تهیه تمام مدارک مورد نیاز می بایست کمیسیون قانونی کشور مدارک ارائه شده را مورد بررسی قرار داده است. و سپس در صورت تشخیص آن ها را تایید نماید و رای داده شده را صدور نماید .

تاییدیه مدارک شرکت از کمیسیون

4) مرحله چهارم بعد از دریافت تایید مدارک از طریق کمیسیون مربوطه مجوزی مبنی بر ثبت شرکت دارویی با توجه به گروه درخواستی سراسری و یا استانی می باشد. که مجوزی 12 ماهه جهت اغاز فعالیت شرکت صادر می گردد.

در نظر داشته باشید این مدرک به معنی داشتن مجوز کامل جهت تولید و پخش دارو نیست. و می بایست تمامی شرایط و اصول به صورت کامل در این یک سال مورد بررسی و تحقیق باشد .

5) مرحله پنجم در شرایطی که شرکت دارویی ثبت شده در 12 ماه مورد مقرر هیچ نوع تخلفی در خصوص فعالیت و یا شرایط موجود در تقاضانامه نداشته باشد. مجوز به ثبت رسیده توسط کمیسیون قانونی برای بار دوم اما به مدت 24 ماه صادر می گردد.

6) در مرحله ششم بعد از گذشت 36 ماه از فعالیت شرکت به صورت قانونی چنانچه شرایط و ضوابط هیچ تغییری نکرده باشد. و همچنان کار به صورت کاملا مورد تایید و قانونی در جریان باشد. کمیسیون مربوطه مجور تاسیس شرکت دارویی را به صورت دائمی صادر می نماید.

اما چنانچه مشکلی در فعالیت شرکت و یا تخلفی وجود داشته باشد. این مجوز به صورت دائم لغو خواهد شد و دیگر شرکت قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود.

مجوز تولید دارو

شرایط ثبت شرکت دارویی سهامی خاص

  • داشتن حداقل بودجه یک میلیون ریالی.
  • وجود حداقل سه نفر اعضای اصلی با در نظر گرفتن شرایط سنی.
  • داشتن حداقل 2 نفر هیئت مدیره.
  • نداشتن پیشینه کیفری و جنایی تمامی اعضای شرکت.
  • داشتن سرمایه های غیر نقدی در خصوص ثبت شرکت دارویی می بایست در تقاضانامه درج گردد.
  • افراد هیئت مدیره و سایر افراد شرکت دارویی می بایست حداقل یک سهم از شرکت مورد تقاضا را داشته باشند.
  • پرداخت آنی 35 % بودجه شرکت دارویی در آغاز مراحل.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دارویی سهامی خاص

  • داشتن مدرک پرداخت 35% از بودجه شرکت ثت شده.
  • ارائه جواز فعالیت.
  • ارائه تصویر تمامی مدارک شناسایی افراد عضو هیئت مدیره و سایر سهامداران.
  • ارائه دو نمونه از تقاضانامه شرکت دارویی که از طریق تمام سهام دارها به امضا رسیده است.
  • کامل کردن فرم تقاضانامه توسط سهامداران.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دارویی با مسئولیت محدود

  • داشتن یک میلیون ریال بودجه اولیه جهت تاسیس شرکت دارویی.
  • داشتن دو عضو هیئت مدیره که می بایست جزء سهامداران نیز باشند.
  • داشتن حداقل دو شریک با شریط و ضوابط قانونی موجود.

شرایط و استانداردهای لازمه برای مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت دارویی

الف) مدیر عامل و افراد هیئت مدیره می بایست دارای تابعیت ایرانی باشند.

ب) در قوانین تجارت و همینطور قوانین اساسی ایران مدیر عامل و هیئت مدیره می بایست متدین به دین های تعریف شده در این بخش نامه باشند.

پ) داشتن گواهی نامه پایان خدمت و یا گواهی معاف از خدمت

ج) داشتن گواهی و مدارک مبنی بر فعالیت در زمینه مربوطه و همینطور داشتن گواهی توانایی در عرصه درمان و دارو با امضا کمیسیون مربوطه

د) گواهی جهت نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری و جنایی برای تمامی اعضا

آیا می دانید جهت تمدید 2 ساله و دریافت مجوز دائمی شرکت دارویی چه مدارکی لازم است؟

1 . درخواست شفاهی که توسط مدیر عامل تنظیم شده باشد.

2 . داشتن حضور به صورت همیشگی و فعال موسس های فنی شرکت.

3 . افزایش تعداد شعبه های شرکت دارویی، کمترین تعداد لازم 20 عدد.

4 . داشتن همکاری با وزارت بهداشت و درمان پزشکی.

5 . داشتن شرایط مناسب با توجه به تایید و نظر کارشناس های مربوطه.

هزینه ثبت شرکت دارویی

هزینه تاسیس شرکت داروسازی

در خصوص هزینه ها می توان گفت پارامترهایی وجود دارد که شامل هزینه های:

  • آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور
  • آگهی تاسیس در روزنامه کثیرالانتشار
  • هزینه تقاضا
  • و همچنین هزینه های مربوط به وزارت بهداشت و درمان کشور

اما می توانید جهت آگاه شدن از اطلاعات مربوط به تمام هزینه های تاسیس شرکتهای دارویی به راحت ترین شکل ممکن از سامانه استفاده نمایید.

مدت زمان ثبت شرکت دارویی

ثبت شرکت دارویی ممکن است از 22 روز الی 45 روز طول بکشد. اما چنانچه تصمیم دارید از سامانه هوشمندجهت گرفتن استعلام از مدت زمان و همینطور هزینه های لازمه استفاده نمایید. پیشنهاد می کنیم از موسسه ثبتینو که دارای مجرب ترین کادر و کارشناس های متخصص می باشد استفاده کنید.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
ساره رضایی
۲۱ آبان ۱۴۰۲

سلام من مدرک دکتری عمومی داروسازی دارم اینکه گفته بودین برای تاسیس شرکت حتما باید یک دارو ساز باشه خب اون دارو ساز باید چه مدرکی داشته باشه یعنی با مدرک دکتری عمومی داروسازی هم قبوله یا باید تخصص داشته باشه

یگانه گوهری
۲۱ آبان ۱۴۰۲

سلام من دکتری عمومی داروسازی دارم. اینکه گفتین برای تاسیس شرکت دارویی حتما باید یک دارو ساز باشه ،اون داروساز با مدرک دکتری عمومی داروسازی هم میشه یا باید حتما تخصص بگیرم

یگانه گوهری
۲۱ آبان ۱۴۰۲

سلام من دکتری عمومی داروسازی دارم اینکه گفتین برای تاسیس شرکت دارویی حتما باید یک دارو ساز باشه ،اون داروساز با مدرک دکتری عمومی داروسازی هم میشه یا باید حتما تخصص بگیرم

مریم انصاری
۲۲ آبان ۱۴۰۲

با سلام.
باید دکترای داروسازی داشته باشید.

امیر حسینی
۰۱ فروردین ۱۴۰۲

سلام با مدرک داروسازی میشه شرکت دارو سازی بزنم

مریم انصاری
۱۴ فروردین ۱۴۰۲

با سلام.
ثبت شرکت داروسازی نیازی به مجوز ندارد.

فاطمه یوسفی
۰۳ آذر ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر آیا می‌توان با مدرک کارشناسی ارشد شیمی دارویی شرکت دارو سازی تاسیس کرد؟

sabtino
۰۷ آذر ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر
بله مشکلی ندارید

فاطمه صادقی
۲۶ آبان ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر برای ثبت شرکت دارویی حداقل چن نفر باید داروساز باشن؟

مریم انصاری
۲۴ دی ۱۴۰۱

با سلام.
حداقل یک نفر را باید داشته باشید.

یسرا رخساری
۳۰ مهر ۱۴۰۱

سلام با مدرک phd شیمی دارویی از وزارت بهداشت
میشه شرکت پخش دارو تاسیس کرد؟

sabtino
۲۲ آبان ۱۴۰۱

سلام و درود
بله برای ثبت این نوع شرکت مشکلی ندارید

ماهی
۲۸ مرداد ۱۴۰۱

سلام با مدرک شیمی دارویی می شه شرکت داروسازی زد

مریم انصاری
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

با سلام.
برای ثبت شرکت نیازی به مجوز ندارید.

علی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱

سلام. یعنی برای تاسیس شرکت دارویی به مدرک دکتری داروسازی نیاز نیست؟

مریم انصاری
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

با سلام.
خیر، برای ثبت شرکت نیازی به مجوز و یا مدرک ندارید.

.زرگر
۱۵ تیر ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم با کارشناسی شیمی دارویی امکان تاسیس شرکت دارویی هست یا نه؟

مریم انصاری
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

با سلام.
برای ثبت شرکت نیازی به مجوز نداریم. مجوز برای بعد از ثبت شرکت احتیاج دارید.

النازارع
۱۹ شهریور ۱۴۰۰

سلام.وقت بخیر.ایا میتونم با مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی وکارشناسی حقوق مجوز ثبت شرکت پخش دارو بگیرم یا اینکه باید حتما مدرک داروسازی داشته باشم؟

sabtino
۲۰ شهریور ۱۴۰۰

سلام و درود
حتما باید یک نفر از اعضای شرکت مدرک داروسازی داشته باشه که بتونید ثبت کنید

گلرخ انصاری
۱۸ شهریور ۱۴۰۰

سلام خسته نباشین من همه مراحل رو درست و مرتب رفتم اسم شرکت تایید شد و مدارک مورد نظر سهام داران و عضوای شرکت هم وارد سایت شده و ایمیل هم دادم به سازمان ولی هیچ تاییدیه تا الان برام نیومده سوالمه اینه آیا اساس نامه رو باید سازمان بهم بده و این تاییدیه چقد طول میکشه و اینکه خودم این کارارو انجام ندادم میخام خودم وارد سایت بشم و برسی کنم باید چیکار کنم

sabtino
۱۸ شهریور ۱۴۰۰

سلام و درود
در صورتی که مراحل رو درست رفته باشید باید اوراق شما آماده میشد و دانلود و امشا می کردید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button