ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog ثبت شرکت هلدینگ
ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ (مادر) چه مزایایی دارد؟ ثبت شرکت هلدینگ در سال 1400 چگونه است؟ شرایط تبدیل شرکت سهامی به شرکت مادر سرمایه گذاری

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400

اگر در بازار کسب و کار مشغول فعالیت باشید، احتمالا نام شرکت هلدینگ را شنیده اید. این روزها نام شرکت های هلدینگ بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد و به همین دلیل ما هم در ادامه قصد داریم در رابطه با ثبت شرکت هلدینگ مطالبی را بیان کنیم و پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید.

ثبت شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ (مادر) چیست؟

قبل از آن که در رابطه با ثبت شرکت هلدینگ (مادر) مطالبی را بیان کنیم، لازم می دانیم در رابطه با شرکت هلدینگ مطالبی را بیان کنیم تا به طور کامل در رابطه با این شرکت ها اطلاع داشته باشید. شرکت هلدینگ به شرکت مادر، شرکت اصلی، شرکت مالک، شرکت کنترل کننده و شرکت صاحب سهام هم شناخته می شود.

نحوه فعالیت شرکت های هلدینگ با شرکت های دیگر تفاوت بسیاری دارد. در شرکت های معمولی موضوع فعالیت مشخص است و متناسب با آن موضوع فعالیت اقتصادی هم انجام می شود، اما در شرکت های هلدینگ این موضوع کمی متفاوت است، به همین دلیل به مثالی خاص آن را شرح می دهیم.

به عنوان مثال یک شرکت تولید محصولات آرایشی بهداشتی را تصور کنید. در یک شرکت معمولی محصولات مشخصی تولید می شود و با نام خاصی (یا نام شرکت، یا به نام برندی که انتخاب کرده اند) به بازار فروش عرضه می کنند. این در حالی ست که فعالیت یک شرکت هلدینگ با این موضوع تفاوت دارد.

در یک شرکت هلدینگ محصول خاصی یا خدمات مشخصی ارائه نمی شود، یعنی به آن صورت که ما معمولا انتظارش را داریم، ارائه نمی شود. در عوض شاهد این هستیم که در یک شرکت هلدینگ موقعیت برای فعالیت دیگر شرکت ها مهیا خواهد شد، یعنی به نوعی یک شرکت هلدینگ، سرمایه برای فعالیت شرکت دیگری را در اختیارش قرار می دهد.

فعالیت شرکت هلدینگ به این صورت است که سهام شرکت خاصی را خریداری می کنند و از این طریق می توانند در همان شرکت حق رای داشته باشند. به طور کلی باید به این موضوع توجه داشته باشید که یک شرکت هلدینگ مدیریت چندین شرکت زیر مجموعه را بر عهده دارد و این مدیریت کار ساده ای نیست.

به عنوان مثال یک شرکت مانند صنایع ثبت شرکت پتروشیمی خلیج فارس را در نظر بگیرید. این یک شرکت هلدینگ است که چندین شرکت دیگر که در این زمینه فعالیت می کنند را زیر مجموعه خود دارد، به نوعی می توان گفت که این شرکت چندین شرکت دیگر را کنترل می کند. البته این کنترل شکل های مختلفی دارد که در ادامه به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

مزایای شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ به آگاهی بالایی از ویژگی های این شرکت نیاز دارد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم در رابطه با ویژگی های شرکت هلدینگ مطالبی را بیان کنیم. پیشنهاد می کنیم که ادامه مطالب را از دست ندهید و هم چنان تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، تا اطلاعات کاملی را در این رابطه به دست آورید.

به طور کلی باید توجه داشته باشید که شرکت های هلدینگ به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه هر یک از آن ها را توضیح می دهیم.

در بعضی از شرکت های هلدینگ شاهد این هستیم که در شرکت مانند دیگر شرکت های معمولی فعالیت های تجاری و بازرگانی انجام می شود. این فعالیت ها متناسب با زمینه فعالیت و موضوع فعالیت می تواند شکل های مختلفی داشته باشد، اما این تنها کاری نیست که این شرکت هلدینگ آن را انجام می دهد.

توجه داشته باشید که تفاوت اصلی و مهم یک شرکت هلدینگ با شرکتی معمولی در این است که شرکت هلدینگ سهام شرکت دیگری را هم در اختیار دارد. به همین دلیل در چنین حالتی شرکت هلدینگ علاوه بر اینکه فعالیت تجاری و بازرگانی خاص خود را دارد، سهام شرکت دیگری را خریداری کرده است.

در چنین حالتی می گوییم که شرکت هلدینگ به صورت کنترل کننده فعالیت می کند، یعنی فعالیت شرکت دیگری که سهام آن را خریده است را کنترل خواهد کرد. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به آن توجهی خاص داشته باشید. در ادامه نکات دیگری را هم در رابطه با این شرکت بیان خواهیم کرد.

در حالت دوم شاهد نوع دیگری از شرکت های هلدینگ هستیم که باز هم ویژگی های خاص خود را دارند. در این حالت سهامداران هلدینگ به جای آن که بر روی فعالیت های تجاری و بازرگانی تمرکز داشته باشند، همه سهام و تمرکز خود را بر روی خرید سهام شرکت های دیگر می گذارند و دیگر فعالیتی در بازار ندارند.

در این حالت شرکت هلدینگ به یک شرکت دارنده معروف خواهد بود، یعنی این شرکت هلدینگ، شرکت های بسیاری را به عنوان زیر مجموعه خود دارد و فعالیتی که دارد، در حقیقت مربوط به فعالیت تجاری این شرکت های زیر مجموعه است. طبیعا در این حالت شرکت هلدینگ باید سرمایه بالایی را در اختیار داشته باشد.

انواع شرکت مادر

ثبت شرکت هلدینگ بدون آن که در رابطه با انواع این شرکت اطلاع داشته باشید، کار تقریبا غیر ممکنی است. شما قبل از آن که برای هلدینگ اقدام کنید، باید اطلاعات کاملی از این شرکت به دست آورید، این اطلاعات باعث می شود که شما بتوانید نوع شرکت هلدینگ خود را به درستی انتخاب کنید و به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد.

البته به شما پیشنهاد می دهیم که برای آگاهی از این موضوع به طور دقیق تر با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید، در این حالت کارشناس های ثبتینو با توجه به شرایطی که دارید، شما را راهنمایی می کنند، تا انتخاب درستی داشته باشید و نوع مناسبی از شرکت را برای خود انتخاب کنید.

  • نوع اول هلدینگ ها آن هایی هستند که از شرکت های بزرگ تشکیل شده اند. به عنوان مثال شرکت ایران خودرو یک هلدینگ در صنعت ماشین سازی ایران است.
  • نوع دیگر هلدینگ ها آن هایی هستند که به هلدینگ محصولی معروف اند. در این حالت شاهد این هستیم که همه شرکت های زیر مجموعه هلدینگ فقط یک محصول خاص را تولید می کنند. به عنوان مثال هلدینگی خاص فقط محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می کند.
  • نوع دیگر هلدینگ آن هایی هتند که به زنجیره تامین معروف هستند، حال چرا زنجیره؟! به این دلیل که در این هلدینگ ها شرکت ها فعالیت های مختلفی دارند، اما همه آن ها برای رسیدن به یک هدف خاص مشغول به کار هستند. به عنوان مثال شرکت هایی که در زمینه استخراج تا فروش نفت فعالیت می کنند، معمولا زیر مجموعه یک هلدینگ از نوع زنجیره تامین هستند، یعنی هر شرکتی نیاز شرکت دیگری را بر طرف می کند.
  • نوع دیگر هلدینگ، مختلط است. همانطور که از نام این شرکت مشخص است، شرکت های مختلفی با محصولات و فعالیت های متنوع در آن مشغول به کار هستند.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا به سادگی به این موضوع می توان پی برد که چرا در مطالب بالا تاکید داشتیم قبل از اقدام برای ثبت هلدینگ، باید در ابتدا بدانید که قصد ثبت شرکت را دارید و به همین دلیل این مطالب را برای آگاهی بیشتر مخاطب ارائه دادیم.

راه های کنترل شرکت های سرمایه گذاری مادر

یکی دیگر از مواردی که باز هم قبل از تاسیس شرکت هلدینگ باید از آن اطلاع کامل داشته باشید، این است که یک شرکت هلدینگ چگونه و از چه راه هایی می تواند شرکت های زیر مجموعه خود را کنترل کند. لازم به ذکر است که مسائلی از این قبیل را قبل از شرکت هلدینگ باید به طور دقیق مشخص کنید، تا در ادامه با مشکل رو به رو نشوید.

  • کنترل از طریق مالکیت محدود

در این حالت درصدی از سهام شرکت های زیرمجموعه به نام شرکت مادر است و به همین دلیل شرکت مادر می تواند در تصمیم گیری های شرکت زیر مجموعه حق رای داشته باشد.

  • کنترل از طریق مشخص کردن اعضاء هیئت مدیره شرکت زیر مجموعه

در این حالت شرکت مادر یا همان شرکت هلدینگ این اختیار را دارد که اعضاء هیئت مدیره شرکت زیر مجموعه را مشخص کند. در چنین مواردی از آن جایی که اعضاء انتخاب شده، توسط شرکت هلدینگ روی کار آمده اند، یعنی به طور غیر مستقیم دقیقا خواسته های شرکت هلدینگ اجرا خواهد شد.

  • کنترل از طریق مشخص کردن بودجه شرکت زیر مجموعه

در موارد دیگری شاهد این هستیم که شرکت هلدینگ با تعیین بودجه ای که برای شرکت های زیر مجموعه خود در نظر دارد، آن شرکت ها را کنترل می کند.

  • صورت های مالی تلفیقی

در این حالت هم راه های مختلفی برای کنترل شرکت های زیر مجموعه وجود دارد که شرکت هلدینگ با توجه به شرایط خاص آن ها را انتخاب و اجرا می کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که کنترل یک شرکت هلدینگ به هر صورتی که باشد، در صورتی که به درستی انجام شود، نتیجه مثبتی را برای شخص به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که قبل از ثبت شرکت هلدینگ به دنبال انتخاب راه مناسبی برای این کار باشید، تا در آینده به مشکل برنخورید.

چگونه یک شرکت هلدینگ بسازیم؟

یکی دیگر از سوال هایی که در رابطه با ثبت شرکت هلدینگ پیش می آید، این است که چگونه می توان صاحب یک هلدینگ شد. به این موضوع توجه داشته باشید که هادینگ داشتن به آن سختی ها که تصور می کنید، نیست. در حقیقت شما اگر در همان ابتدا از مشاوره های تخصصی کمک بگیرید، به سادگی می توانید یک هلدینگ موفق را داشته باشید.

1) برای شروع به شما پیشنهاد می دهیم که اهداف خود را ب طور دقیق مشخص کنید. تعیین هدف باعث می شود که دقیقا بدانید باید چه کاری کنید و برای چه کاری تلاش کنید، این کار باعث می شود که شما هدفمند عمل کنید و تاثیرات مثبت بسیاری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

2) در گام دوم باید سرمایه اولیه مورد نیاز خود را فراهم کنید. لازم به ذکر است که برای ثبت یک هلدینگ به حداقل سرمایه 50 میلیارد ریالی نیاز خواهید داشت، این میران سرمایه به این علت است که در ادامه برای کنترل و مدیریت دیگر شرکت های زیر مجموعه خود دچار مشکل نشوید.

3) برای ثبت شرکت هلدینگ به موضوع دیگری هم توجه داشته باشید، این که شما در همان ابتدا باید یک شرکت سهامی عام را هم به عنوان زیر مجموعه داشته باشید. برای ثبت این شرکت هم به سرمایه مشخصی نیاز خواهید داشت. پس قبل از اقدام برای تاسیس شرکت هلدینگ از سرمایه خود اطمینان داشته باشید.

4) در گام بعدی باید مدارکی که برای تاسیس هلدینگ نیاز دارید را جمع آوری کنید. در ادامه این مدارک را برای شما ذکر می کنیم تا در رابطه با این موضوع هم اطلاعاتی دقیق داشته باشید. به شما پیشنهاد می دهیم که در همان ابتدا مدارک را به طور صحیح و کامل ارائه دهید، تا در ادامه روند ثبت با مشکلی رو به رو نشوید.

5) بعد از این مراحل باید مدارک را به اداره ثبت ارسال کنید و منتظر باشید تا کارشناس های مربوطه این مدارک را بررسی کنند. در صورتی که هیچ ایرادی بر آن وارد نشده باشد، اجازه ثبت هلدینگ به شما داده خواهد شد و می توانید فعالیت اقتصادی و تجاری خود را در قالب های مشخص شروع کنید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ

  • برگه اجازه نامه ای که برای ثبت شرکت هلدینگ خود دریافت کرده اید.
  • کپی و همچنین اصل مدارک شناسایی مهم اعضاء اصلی شرکت
  • گواهی عدم سوء پیشینه اعضاء اصلی شرکت

توجه داشته باشید از ان جایی که ثبت شرکت هلدینگ به مجوزهای دیگری هم نیاز دارد که این مجوزها و مدارک متناسب با شرایط هر کسی با دیگری تفاوت هایی دارد. به شما پیشنهاد می دهیم که با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید، تا به طور دقیق  صحیح شما را راهنمایی کنند.

هزینه ثبت شرکت هلدینگ

تعرفه ثبت شرکت هلدینگ

اطلاع از هزینه ثبت شرکت و قیمت برای انجام هر کاری اهمیت بسیار بالایی دارد هلدینگ هم از این موضوع مستثنی نیست. برای ثبت چنین شرکتی باید حداقل سرمایه 50 میلیارد ریالی را در اختیار داشته باشید. از آن جایی که ثبت شرکت هلدینگ به مهارت و تخصص بالایی هم نیاز دارد، باید این کار را به یک شرکت با تجربه بسپارید.

شرکت ثبتینو با افتخار اعلام می کند که در سال های فعالیت خود تجربه های بسیاری را برای ثبت انواع شرکت ها داشته و همین موضوع باعث می شود که تاسیس هلدینگ را هم برای شما به بهترین شکل ممکن انجام دهد. برای اطلاع دقیق از تعرفه ها ها با کارشناس های ما تماس بگیرید.

در این مطلب سعی بر این داشتیم که اطلاعاتی در رابطه با راه اندازی هلدینگ بیان کنیم، اگر باز هم در رابطه با این موضوع ابهام و سوالی دارید، آن را با ما در میان بگذارید، در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهیم داد.

لطفا به ما رای بدید

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
ترکزبان
۰۶ شهریور ۱۴۰۱

سلام. در مقاله خود فرمودید که برای ثبت هلدینگ می بایست “یک شرکت سهامی عام در زیر مجموعه خود داشته باشید “. آیا بدون داشتن شرکت سهامی عام نمیشه ثبت شرکت هلدینگ رو انجام داد.؟
با داشتن شرکت های سهامی عام در زیر مجموعه ای امر امکان نداره؟

مریم انصاری
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

با سلام.
درصورتی میشود که مجوز از بورس داشته باشید.

علی امین دهقان
۱۱ شهریور ۱۴۰۰

سلام بنده میخام هلدینگ ملک و املاک راه اندازی کنم لطفا کمک کنید

sabtino
۱۲ شهریور ۱۴۰۰

سلام و درود
لطفا با همکاران ما تماس بگیرید که دقیقا بدونیم چه چیزی رو مد نظر دارید و بعد از اون برای راه اندازی هلدینگ راهنماییتون کنیم.

مهدی پوراحمد
۱۸ خرداد ۱۴۰۰

آیا برای ساخت یک هلدینگ بسیار موفق ایران مناسب است یا خارج از ایران؟چگونه میتوان یک هلدینگ بین المللی ساخت؟,

sabtino
۱۹ خرداد ۱۴۰۰

سلام و درود
ببینید هم در ایران میشه هم خارج از کشور هم بین المللی، برای شرایط ثبت باید به صورت حضوری و یا تلفنی به شما مشاوره داده بشه چون نیاز هست سوالاتی در این رابطه از شما پرسیده بشه

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button