ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow اخذ مجوزات blog مجوز مشاغل خانگی
مجوز مشاغل خانگی

مجوز مشاغل خانگی

آخرین راهنمای اخذ مجوز مشاغل خانگی برای راه اندازی قانونی کسب و کارهای خانگی برای زنان خانه دار طبق جدید ترین شرایط اداره در سال 1402 را اینجا بخوانید.

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 06 فروردین 1403

منظور از مشاغل خانگی کسب و کارهایی است که اعضای خانواده در خود خانه شکل می دهند و البته مزاحمتی برای همسایه ها هم ایجاد نمی کنند. دریافت مجوز مشاغل خانگی باعث کارآفرینی برای بسیاری از افراد می شود. چنین فعالیت هایی در خانه شکل گرفته و محصول یا خدمات را برای بازار ارائه می کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول صدور مجوز برای این کسب و کارها می باشد. قانونی که از این کسب و کارها حمایت کرده و درباره مجوزهایشان تصمیم می گیرد قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است.

مجوز مشاغل خانگی

شرایط اخذ مجوز مشاغل خانگی

در صورتی که به مجوز کسب و کار خانگی احتیاج دارید باید حداقل شرایط قانونی را داشته باشید تا بتوانید برای دریافت این مجوز اقدام نمایید.

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ضروری است.
  • حداقل باید 20 سال سن داشته باشید.
  • نداشتن سابقه کیفری لازم است.
  • آقایان باید کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازی داشته باشند.
  • لازم است در محل اجرای کسب و کار خانگی، اقامت داشته باشید.

شرایط اختصاصی برای اخذ مجوز مشاغل خانگی

علاوه بر لزوم داشتن شرایط عمومی گفته شده، شما باید شرایط اختصاصی لازم را هم داشته باشید.

  • افراد پشتیبان باید حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط داشته باشند.
  • نیاز به گواهی آموزش و مهارت در زمینه کاری تان دارید.
  • متقاضیان زمینه های غذایی و بهداشتی باید گواهی سلامت داشته باشند.
  • افراد پشتیبان باید حداقل 20 درصد از سرمایه مورد نیاز را تامین کنند.
  • برای آغاز فعالیت باید ایده تان را ارائه دهید.
  • برای مدیریت کسب و کار باید توانایی های لازم را داشته باشید.

منظور از پشتیبان مشاغل خانگی هر شخص حقیقی یا حقوقی است که قرار است از مشاغل خانگی حمایت کند. پشتیبانی در اینجا شامل همه مراحل تولید کالا یا ارائه خدمات، آموزش، تهیه و پخش مواد اولیه، ارائه ابزار مناسب، نوآوری، بازاریابی و به صورت کلی همه مراحل از ایده تا پخش کالا یا ارائه خدمات می شود.

مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاغل خانگی

برای دریافت این مجوز باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • شناسنامه و کارت ملی اعضاء لازم است.
  • آقایان باید گواهی پایان خدمت یا معافیت از سربازی داشته باشند.
  • آخرین مدرک تحصیلی تان لازم است.
  • داشتن گواهی عدم سوء پیشینه برای اشخاصی که پشتیبان هستند، ضروری است.
  • داشتن کارت مهارت مرتبط با زمینه فعالیت لازم است.

راهنمای اخذ مجوز مشاغل خانگی

می دانید که در صورت تایید دستگاه اجرائی مربوطه می توانید همزمان برای اخذ مجوز مشاغل خانگی در بیش از یک رشته هم اقدام کنید؟ البته در این شرایط برای هر کدام از این رشته ها نمی توانید بیش از44 ساعت در هفته فعالیت کنید. روالی که قانون برای اخذ مجوز خانگی در نظر گرفته است، به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا باید در سامانه مشاغل خانگی کشور ثبت نام نمایید.
  • باید برای اخذ مجوز مشاغل خانگی درخواست بدهید.
  • مدارک را تحویل داده و فرم های مربوطه را تکمیل نمایید.
  • متقاضی باید طرح توجیهی کسب و کارش را ارائه دهد.
  • ارائه مستندات تامین سرمایه و سهم آورده متقاضی برای افراد پشتیبان لازم است.
  • درخواست ظرف مدت یک هفته بررسی می شود.
  • طرح تایید شده و اخذ مجوز مشاغل خانگی در اداره کل تعاون- کار و رفاه استان مد نظر انجام می شود.
مشاوره تخصصی اخذ مجوز مشاغل خانگی 021-68251111

شرایط وام برای اخذ مجوز مشاغل خانگی

دولت همواره سعی دارد از اشتغال آفرینی و مشاغل خانگی حمایت کند. این موضوع باعث شده برای اخذ مجوز مشاغل خانگی و راه اندازی آن ها هم تسهیلاتی ارائه شود. یکی از این تسهیلات وام های بانکی مختلفی است که برای راه اندازی کسب و کارتان می توانید دریافت کنید. البته برای این منظور باید شرایط لازم را هم داشته باشید.

شرایط گفته شده عبارت است از:

  • شاغلین دولت نمی توانند از این وام ها استفاده کنند. همه افراد شاغل در دولت به صورت رسمی، پیمانی، روزمزد، قراردادی، پروژه ای، ساعتی و غیره در این حالت یکسان هستند. بازنشستگان دولت می توانند برای اخذ مجوز مشاغل خانگی از وام های مربوط به آن بهره مند شوند.
  • افرادی که مایل به دریافت این وام هستند باید در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ثبت نام کنند و برای احراز هویت و درخواست صدور مجوز در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام نمایند.
  • شما باید در همان رشته ای که می خواهید برای اخذ مجوز مشاغل خانگی اقدام کنید و وام هم بگیرید، مهارت لازم را داشته باشید. برای ارائه گواهی مربوطه 6 ماه به شما فرصت داده می شود.
  • قبل از این نباید از هیچ نهاد حمایتی ای وام خود اشتغالی گرفته باشید.
  • لازم است در محل کسب و کار خانگی حضور داشته باشید.
  • محلی که برای اخذ مجوز مشاغل خانگی معرفی می کنید باید ویژگی های لازم را داشته و باعث آزار و اذیت همسایه ها نشود.
  • بانک ها معمولا به افراد بالای 18 سال وام می دهند و گواهی عدم سوء پشینه را هم از شما درخواست می کنند. علاوه بر این داشتن کارت پایان خدمت و ضامن هم لازم است.

مراحل اخذ مجوز مشاغل خانگی

برای این کار باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ابتدا مطمئن شوید که دقیقا قرار است اخذ مجوز مشاغل خانگی را برای چه رشته ای انجام دهید. اگر شغل مد نظر شما در فهرست مشخص شده در سایت وزارت کار وامور اجتماعی وجود دارد، فرم یا فرم های لازم را در سایت تکمیل نمایید.
  • پس از آن فرم تکمیل شده را همراه با مدارک لازم به ادارات کل تعاون و یا دستگاه اجرایی مربوطه تحویل دهید. پس از آن طرح شما در جلسه کارگروه اشتغال استان بررسی می شود. بعد از این بررسی، اداره کل تعاون کنترل های لازم را انجام داده و در صورت نبود هیچ گونه مانعی، اخذ مجوز مشاغل خانگی تان میسر می شود.
  • بررسی می شود که آیا مهارت و تخصص خانگی برای شغل خانگی که می خواهید ایجاد کنید را دارید یا خیر.
  • اگر شغل مد نظر شما در لیست تعیین شده وجود ندارد، می توانید آن را پیشنهاد دهید. کارشناسان پیشنهاد شما را بررسی می کنند و در صورت امکان به فهرست مشاغل اضافه می نمایند.

دقت کنید که ثبت نام به معنی اشتغال قطعی نمی باشد. در صورتی که سایر اعضای خانواده می خواهند چنین فعالیتی را انجام دهند، رضایت سرپرست خانوار ضروری است.

ثبت نام برای اخذ مجوز مشاغل خانگی

مجوزهای وزارت کار از طریق سایت mojavez.mcls.gov.ir صادر می شود. در این وب سایت می توانید شرایط و چگونگی دریافت مجوزها را مشاهده نمایید. مجوزهای مختلف توسط نهادهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – سازمان تامین اجتماعی – سازمان بهزیستی و یا سازمان فنی وحرفه ای به افراد تعلق می گیرد.

معمولا اخذ مجوز مشاغل خانگی برای بیشتر کسب و کارها به صورت اینترنتی انجام می شود و یا ممکن است شامل یک یا چند مرحله مراجعه حضوری هم باشد. بسته به نوع مجوزی که می خواهید، اطلاعات وچگونگی مراحل انجام این کار توسط سایت مربوطه به شما اعلام می شود.

امروزه برای بیشتر کسب و کارها از جمله مشاغل خانگی نیاز به مجوز داریم. اخذ مجوز مشاغل خانگی هم برای بیشتر کسب و کارهای خانگی لازم است و یا حداقل نداشتن آن باعث می شود افراد از تسهیلات آن بی بهره بمانند.

صدور مجوز برای همه کسب و کارها به صورت کلی به نفع همه جامعه است. با این کار صلاحیت صاحبان کسب و کارها بررسی شده، سلامت جسمی و اخلاق آن ها تایید می شود و هم چنین بر کسب و کارشان نظارت می شود. علاوه بر این با این شرایط پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایت های مردم هم خیلی ساده تر انجام می شود. در نهایت هم اخذ مجوز مشاغل خانگی و یا دیگر کسب و کارها به اقتصاد کشور نظم می بخشد که باز هم به نفع همه جامعه می باشد.

مزایای اخذ مجوز مشاغل خانگی

مزایای اخذ مجوز مشاغل خانگی

مهم ترین مزیتی که این مجوزها برای صاحبانش به همراه می آورد این است که می توانند وام دریافت کرده و از تسهیلات بانکی بهره مند شوند. بسته به طرح توجیهی که برای شغل تان ارائه می دهید میزان وامی که به شما تعلق می گیرد می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این فعالیت هایی که باعث اشتغال زایی بیشتری می شوند اولویت بالاتری دارند. بانک ها و موسسات قرض الحسنه این وام ها را به منظور کمک به مشاغل خانگی تهیه کرده و ارائه می دهند. بازپرداخت برای این وام ها به صورت طولانی مدت در نظر گرفته شده و مشمول آیین نامه پرداخت یارانه و تسهیلات می شود.

علاوه بر این اخذ مجوز مشاغل خانگی شامل طرح های حمایتی دیگری هم می شود. این افراد می توانند از بازارهای محلی شهرداری برای ارائه محصولات شان استفاده کنند. مزیت دیگر مشاغل خانگی این است که هیچ نیازی به تغییر کاربری محل فعالیت ندارید و در نتیجه از پرداخت عوارض تجاری معاف هستید. شاغلین به کسب و کارهای خانگی می توانند خودشان را به صورت خویش فرما بیمه کنند و از مزایای مختلف آن بهره مند شوند. افرادی که مشمول صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند، قوانین و مقررات مربوط به خودشان را خواهند داشت.

4.7/5 - (3 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
حمیده عرفانیان
۲۷ شهریور ۱۴۰۲

سلام.بنده مجوزخیاطی گرفتم وشش ماه هست که تمام کارهاانجام شده ولی در سایت انتقادی شکایتی ثبت کردم ومشکلم راگرفتم انهادرجواب برایم نوشتند جهت دریافت تسهیلات به درگاه تخصصی مراجعه کنیدببخشیدمنظورشون چی بوده.ممنون

مریم انصاری
۰۱ مهر ۱۴۰۲

با سلام.
برای مشاوره در رابطه با اخذ مجوز لطفا با موسسه تماس بگیرید تا مشاوران ما راهنماییتون کنند.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button