ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow اخذ مجوزات blog پروانه بهره برداری؛ شرایط صدور پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه بهره برداری؛ شرایط صدور پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری؛ شرایط صدور پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری چیست؟ برای دریافت پروانه بهره برداری چه مدارکی نیاز داریم و مراحل صدور و هزینه های اخذ پروانه چقدر است؟

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1401

پروانه بهره برداری یکی از آن مجوزهایی است که برای شروع بعضی از کارهای تجاری و اقتصادی به آن نیاز است. اگر شما هم در رابطه با این مجوز، مدارک لازم برای دریافت پروانه بهره برداری، کاربردهای آن و... به دنبال اطلاعاتی هستید، ادامه این مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

دریافت پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری چیست؟

احتمالا شما هم با این سوال رو به رو شده اید که اصلا پروانه بهره برداری چیست؟ البته هنگامی که به دنبال مدارک لازم برای آن هستید و همچنین می خواهید از مراحل دریافت آن مطلع شوید، احتمالا اطلاعاتی نسبی هم در رابطه با این مجوز دارید، اما باز هم در ادامه اطلاعاتی کامل و دقیق را در رابطه با این مجوز بیان می کنیم.

همان طور که گفتیم نوعی مجوز برای شروع کار است. یک واحد صنعتی برای آن که فعالیت خود را شروع کند به مجوزهای متعددی نیاز دارد که هر یک از آن ها هم در زمانی خاص باید دریافت کند، پروانه هم یکی از این مجوزها به حساب می آید که بعد از تاسیس و قبل از تولید انبوه باید آن را اخذ کرد.

تصور کنید که شما یک واحد صنعتی دارید، بعد از آن که کارهای لازم برای شروع را انجام دادید، یعنی ماشین آلات و تجهیزات را خریداری کرده اید و حتی نیروهای لازم برای کار خود را هم دارید، در این حالت برای شروع کار به مجوز دیگری هم نیاز دارید که همین پروانه بهره برداری است.

به این موضوع دقت داشته باشید که فقط واحدهای صنعتی برای شروع کار خود به این مجوز نیاز دارند. اخذ این مجوز اهمیت بالایی دارد، زیرا در پروانه میزان ظرفیت واحد تولیدی شما مشخص می شود و این نکته در روند کاری شما اهمیت بسیار بالایی دارد.

مدارک لازم دریافت پروانه بهره برداری

بعد از آن به  این موضوع پی بردیم که پروانه بهره برداری چیست، حال این سوال مهم پیش می آید که برای دریافت این مجوز باید چه مدارکی داشت؟ در ادامه لیستی از این مدارک را تهیه کرده ایم، اطلاع از این مدارک به شما کمک می کند که قبل از اقدام برای دریافت آن مدارک را جمع آوری کرده و به این ترتیب در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

  • در ابتدا باید در وب سایت بهین یاب فرم مربوطه را تکمیل کنید.
  • سپس باید مدارک شناسایی فرد متقاضی را ارائه دهید. طبیعتا می دانید که مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه می شود.
  • باید از مدارک ثبت شرکت خود هم کپی تهیه کنید، اگر شرکت شما تغییراتی داشته است، باید روزنامه آخرین تغییرات هم ارائه دهید.
  • باید شما پایان کار ساختمان خود را هم ارائه دهید و در صورتی که ساختمان اجاره ای است، برگه اجاره نامه را اراده دهید.
  • از تجهیزاتی که برای واحد صنعتی خود تهیه کرده اید لیست تهیه کرده و به همراه فاکتور آن را ارائه دهید.
  • از کارگران خود هم لیستی تهیه کرده و آن را هم ارائه دهید.
  • از معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی هم باید تائیدیه داشته باشید.

شما باید مدارک فوق را جمع آوری کرده و در مرحله ای که به آن ها نیاز است، آن ها را ارائه دهید.

مراحل صدور پروانه بهره برداری

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، مراحلی است که برای اخذ پروانه بهره برداری باید پشت سر بگذارید. اگر چه در ادامه این مراحل را شرح می دهیم، اما پیشنهاد ما این است که این کار را به یک کارشناس متخصص بسپارید، در این صورت مطمئن خواهید بود که مراحل به طور دقیق و حساب شده ای پیگیری می شوند.

  • در ابتدا لازم است که به صورت اینترنتی و غیر حضوری در وب سایت بهین یاب ثبت نام کنید و همانطور که گفتیم فرم های مربوطه را تکمیل کنید.
  • در مرحله بعدی شما باید درخواست کتبی خود را برای دریافت پروانه بهره بردای را ثبت کنید.
  • در این مرحله باید فرم های مربوطه را با دقت تکمیل کنید، توجه داشته باشید که اطلاعات را با حوصله و دقت وارد کنید، زیرا این اطلاعات اهمیت بسیار بالایی دارند و باید صحیح باشند.
  • در مرحله بعد لازم است که زمانی را منتظر باشید. نمی توان به طور دقیق مدت زمان خاصی را برای این انتظار در نظر گرفت. کاشناس مربوطه باید فرم ها و مدارک شما را بررسی کند و نتیجه نهایی را به شما ابلاغ خواهد کرد.
  • در این مرحله اگر کارشناس مدارک شما را تائید نکرده باشد، باید برای رفع ایراد وارد شده اقدام کنید و اگر کارشناس مدارک را تائید کرده باشد، باید برای حضور بازرس ها در واحد تولیدی خود آماده شوید.
  • بازرس ها از واحد تولیدی شما دیدن می کنند. در این مرحله آن چه در واحد تولیدی شما می گذرد، با آن چه در طرح اولیه خود ارائه داده اید، تطبیق داده می شود. اگر هر دو اطلاعات با هم هماهنگ و متناسب باشند، بازرس برگه تائیدیه را صادر خواهد کرد.
  • بعد از تائید بازرس باید به دنبال دریافت استعلام های لازم باشید.
  • بعد از این مرحله اگر همچنان ایرادی وجود نداشته باشد و با مشکلی رو به رو نشوید، پروانه بهره برداری برای شما صادر خواهد شد.

به این موضوع دقت داشته باشید که طرح اولیه یکی از فرم هایی است که باید به طور دقیق آن را تکمیل کنید، از آنجایی که این طرح اهمیت بسیار بالایی دارد، به شما توصیه می کنیم که آن را با دقت تکمیل کنید تا در مراحل بعدی با مشکلی رو به رو نشوید.

اعتبار پروانه بهره برداری

تا به این مرحله سعی بر این داشتیم که مهم ترین سوال های مربوطه را پاسخ دهیم تا ابهامی برای مخاطب وجود نداشته باشد. یکی دیگر از سوال هایی که برای مخاطب ها پیش می آید، در رابطه با اعتبار آن است.

این که شما در کدام شهر مشغول به فعالیت هستید، از آن مواردی است که بر روی اعتبار پروانه شما تاثیر می گذارد. در استان تهران اعتبار یک ساله است که البته می توان آن را تمدید کرد. این در حالی است که در شهرستان ها اعتبار پروانه بهره برداری تا زمانی است که فعالیت واحد تولیدی شما ادامه دارد.

اما برای تمدید اعتبار در تهران باید چه کارهایی را انجام داد. بعد از یک سالی که واحد تولیدی شما فعالیت داشته است، شما مجدد می توانید برای تمدید اقدام کنید. در این حالت بازرس یا بازرس هایی به واحد تولیدی شما مراجعه می کنند و در صورت تائید آن ها مبنی بر اینکه واحد تولیدی شما فعالیت دارد، به مدت سه سال دیگر هم می توانید پروانه بهره برداری خود را تمدید کنید.

بعد از این مدت سه ساله اگر باز هم بخواهید پروانه بهره برداری خود را تمدید کنید، این روند مانند آنچه در بالا گفتیم تکرار خواهد شد، اما این بار مدت اعتبار پروانه بهره برداری شما 5 ساله خواهد بود. خبر خوب این جا ست که بعد از این مدت 5 ساله پروانه بهره برداری شما به صورت مادام العمر تمدید خواهد شد و دیگر نگران آن نخواهید بود.

هزینه اخذ پروانه بهره برداری چقدر است؟

هزینه اخذ پروانه بهره برداری

هزینه از آن موردهایی ست که ما در همه کارها به آن دقت بسیاری داریم. مهم نیست قصد انجام چه کاری را داریم، برای انجام هر کاری لازم می دانیم که از هزینه های مربوط به آن مطلع باشید که البته این موضوع هم کاملا طبیعی و منطقی است. به همین دلیل لازم می دانیم که در این قسمت اشاره ای هم به هزینه دریافت پروانه بهره برداری داشته باشید تا سوالی هم در این رابطه برای مخاطب ها وجود نداشته باشد.

به این موضوع دقت داشته باشید که دریافت پروانه بهره برداری برای هر کسی هزینه ای خاص دارد که با دیگری متفاوت است و به همین دلیل قادر به بیان یک مبلغ دقیق برای این کار نیستم. اما نگران نباشید، برای رفع ابهام از این موضوع در ادامه لیستی تهیه کرده ایم از هزینه هایی که باید پرداخت کنید، با توجه به این لیست می توانید هزینه ای که باید متناسب با شرایط خود پرداخت کنید را محاسبه کنید.

  • شما متناسب با فعالیت خود به تجهیزات و ماشین آلاتی نیاز دارید که برای خرید آن ها هم باید هزینه ای را پرداخت کنید.
  • برای دریافت پروانه بهره برداری به سازمان مربوطه باید مبلغی را بپردازید.
  • همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم بهتر آن است که پیگیری مراحل دریافت پروانه بهره برداری را به یک کارشناس بسپارید، برای این کار هم باید هزینه ای را پرداخت کنید.

اگر باز هم در رابطه با این موضوع سوالی دارید، آن را با کارشناس های ما در میان بگذارید و به طور رایگان از مشاوره های تخصصی ما بهره مند شوید.

لطفا به ما رای بدید

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
امید زینلی
۰۴ آبان ۱۴۰۲

با سلام
ما شرکت هستیم تولید قطعات فلزی انجام میدیم توی شهرک صنعتی نصیر آباد هستیم و ملک استیجاری هستش و مالک خودشون اینجا فعالیت داشتن پروانه بهره برداری هم داشتن‌.با توجه به اینکه ایشان روی این ملک پروانه داشتن آیا ما میتونیم برای پروانه اقدام کنیم؟ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید

مریم انصاری
۰۶ آبان ۱۴۰۲

با سلام.
لطفا با موسسه تماس بگیرید تا شماره وکیل را در اختیارتون بگذاریم.

حسین دانش
۲۲ تیر ۱۴۰۲

در سایت mojavez.ir پایان کار رو جزو مدارک مورد نیاز نگفته ایا مدارک نیاز تغییری کرده؟ اگر اجاره باشیم هم باز هم نیاز به پایان کار هست؟

مریم انصاری
۲۴ تیر ۱۴۰۲

با سلام.
اگر اجاره باشید نیاز به پایان کار ندارید.

مسعود
۲۹ آبان ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر
من الان دارم مجوز شرکت مواد غذایی با مسئولیت محدود میگیرم . اما تولیداتمون داخل خونه هست. آیا میتونیم تولید داشته باشیم؟ اگر پروانه بهره برداری نگیریم چه اتفاقی می افته؟

مریم انصاری
۲۴ دی ۱۴۰۱

با سلام.
برای ثبت شرکتتون مشکی پیش نمی آید.

کریم محمدی
۱۸ شهریور ۱۴۰۱

سلام ایا برای یک کارخانه میتوان برای دو نوع محصول پروانه بهره برداری گرفت من یک کارخانه تولید بلوک دیواری دارم که در محوطه تولید میشه ویک عدد سالن سرپوشیده نیز در کارخانه دارم که میخواهم به اجاره واگذار نمایم مستاجر میتونه برای اون سالن پروانه بهره برداری بگیره

sabtino
۲۹ مهر ۱۴۰۱

سلام اگر امکانات و راه ورود خروج جدا داشته باشه بله

اکبر جعفری
۰۹ خرداد ۱۴۰۱

سلام خسته نباشید من الان ۴ساله دنباله پروانه هستم ولی نتونستم از این اداره به اون اداره هر سری به ایراد آخرش هم هیچی واقعا که حیف هر کارشو خودم کردم یه دونه کاغذ نمیدن نگه داشتن آبشو بکشن بخورن

حسین امینی
۰۹ بهمن ۱۴۰۰

با سلام و احترام
آیا برای راه اندازی یک کارگاه کوچک تولید روغن زیتون هم نیاز به دریافت پروانه بهره بردای هست یا خیر؟

sabtino
۱۰ بهمن ۱۴۰۰

سلام وقت بخیر
بله هر واحد تولیدی با هر میزان اندازه نیاز به داشتن پروانه تولید هستش.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button