ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ایزو 27001

ایزو 27001

ایزو 27001 چیست؟ برای گرفتن ایزو 27001 چه شرایطی باید داشته باشید که با کمترین هزینه و به صورت فوری این ایزو را بگیرید

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1402

سازمان ها برای دریافت گواهینامه های مختلف ایزو اقدام می کنند. یکی از این گواهینامه های مختلف، استاندارد ایزو 27001 است. این که اطلاعات تان در امنیت باشد قطعا موضوع مهمی است و به همین دلیل سازمان ها به ایزو 27001 اهمیت می دهند که در همین مورد است.

اخذ ایزو 27001

همزمان با افزایش جرائم الکترونیکی و فعالیت های سایبری، دریافت این گواهینامه اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. ایزو 27001 یک نوع سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است که چارچوبی برای حفظ امنیت اطلاعات تان فراهم می کند.

اطلاعات سازمان شما شامل اطلاعات مشتریان هم می باشد و قطعا داشتن ایزو 27001 برای مشتریان تان هم اهمیت دارد. علاوه بر این اجرایی کردن این استاندارد، باعت کاهش هزینه ها و حفظ دارایی هایتان هم می شود.

تاریخچه ایزو 27001

گروه استانداردهای انگلستان یا همان BSI Group اولین بار در سال 1995 استاندارد BS 7799 را ایجاد کرد. دپارتمان صنعت و تجارت بریتانیا این استاندارد را نوشت و بخش های مختلف آن را تدوین کرد. اولین بخش این استاندارد در سال 1998 بازبینی شد که شامل تجربیات در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات بود.

صاحبان استاندارد در جهان تمامی مباحث آن را بررسی کرده و در سال 2000 استاندارد ایزو 27001 انطباق های لازم را دریافت کرد. این استاندارد با عنوان  ISO/IEC 17799 منطبق شد. در این استاندارد بر تکنولوژی اطلاعات و نیز امنیت اطلاعات تاکید می شد.

بازبینی بعدی در جوئن 2005 انجام شد. نهایتا در سال 2007 این استاندارد تحت عنوان ISO/IEC 27002 ادامه پیدا کرد. عنوان گفته شده در سری استانداردهای ISO 27000 قرار گرفت.

در سال 1999 و برای اولین بار، قسمت دوم  BS7799 بررسی و منتشر شد. بعدها این استاندارد با عنوان ایزو 27001 شناخته شد.

گواهینامه ایزو 27001

این اخذ ایزو در جهت حفظ امنیت اطلاعات و دارایی های سازمان تان صادر می شود. با داشتن این گواهینامه در واقع چارچوبی دارید که باعث پیاده سازی امنیت اطلاعات می شود. این چارچوب باعث می شود اطلاعات محرمانه بماند و همیشه در دسترس تان هم باشد.

ایزو 27001 سعی بر حفاظت اطلاعات از سرقت یا دستکاری داده ها دارد. در بسیاری موارد حتی اطلاعات غیر قابل دسترسی می شوند. این گواهی معتبرترین مدرک بین المللی در جهت حفظ امنیت اطلاعات است.

نکته جالبی که باید بدانید این است که داشتن گواهینامه های ایزو مثل ایزو 10004 باعث می شود برای دریافت ایزو 27001 روند ساده تری را طی نمایید.

چرا ایزو 27001

مزایای مختلف این گواهی باعث میشود سازمان ها به آن توجه کنند.

الزام ایزو 27001 برای شرکت های مختلف

شرکت ها با داشتن این گواهی می توانند از مزایای فراوان آن بهره مند شوند.

  • از IP اختصاصی تان محافظت کرده و همچنین امنیت برندتان را حفظ می کند.
  • باعث می شود فروش بیشتری داشته باشید.
  • مشتریان تان تبدیل به مشتری پایدار می شوند.
  • در هزینه ها و وقت تان صرفه جویی قابل توجهی به عمل می آید.
  • مشتریان تان تبدیل به مشتریان ثابت می شوند.
  • از جریمه شدن و موارد مشابه جلوگیری می کند.
  • می توانید کارمندان بهتری داشته باشید.
  • از سیستمی جامع و پویا بهره مند می شوید.
  • نگران سرقت اطلاعات و خطرات ناشی از آن نیستید.
  • وضعیت بهتری در صادرات پیدا می کنید.
  • سطح مدیریت سازمان تان به صورت کلی ارتقاء می یابد.

کارکنان و مزایای ایزو 27001

وقتی سازمان دارای این گواهینامه است کارمندان بیشتر به پایداری آن اعتماد می کنند.

آموزش ها باعث می شود امنیت بالاتری را تجربه کنید.

فعالیت های سازمان کاملا شفاف است.

کارکنان احساس خوبی از همکاری با سازمان داشته و حس رضایت را تجربه می کنند.

مشتریان و ایزو 27001

  • هزینه های حمل و نقل کاهش یافته و باعث کاهش هزینه ها برای مشتری هم می شود.
  • مشتریان به مجموعه و فعالیت های شما اعتماد بیشتری پیدا می کنند.

مراحل انجام کار

ابتدا باید شرایط را بررسی کرده و آگاه شوید که نهاد صادر کننده تا چه حد سخت گیر است. این موارد مشخص می کند که بهتر است کدام نهاد را به عنوان صادر کننده انتخاب نمایید. این کار باعث می شود بدانید باید چه کارهایی انجام دهید. هدف نهایی این است که ممیزی را دریافت کرده و گواهی تان را تحویل بگیرید.

پس از این که نهاد صادر کننده را انتخاب کردید باید موارد لازم را در سازمان تان پیاده سازی کنید.  برای پیگیری امور می بایست زمان کافی گذاشته و مراحل را دنبال کنید. در این مسیر باید سیاست ها و فرآیندهای لازم دنبال می شود. می توانید تمامی مراحل انجام کار را به کارشناسان ما در ثبتینو بسپارید.

پس از برنامه ریزی دقیق، باید  تمامی موارد لازم پیاده سازی شود. وقتی تمامی مراحل پیش برود و همه انطباق ها فراهم شود می توانید گواهینامه تان را دریافت کنید.

بیشتر در مورد ایزو 27001

اولین کاری که باید بکنید این است که سیستم مدیریت خود را ایجاد نمایید. این سیستم از افراد و فناوری های لازم تشکیل شده است. حضور یک مدیر که اجرای پروژه را بر عهده بگیرد ضروری است. توجه به تمامی هنجارها و رعایت نظم در سیستم نشان دهنده مدیریت قوی است.

معمولا حسابداران خبره با آگاهی لازم از ایزو 27001، می توانند در این زمینه کارآمد باشند. سیستم امنیت اطلاعات سیستم مهمی است و باید مطمئن شوید که نیرویی مسلط به همه جوانب کار، مدیریت آن را بر عهده دارد.

حضور افرادی که توانایی درک و برطرف کردن نیازهای لازم را داشته باشند هم موضوع مهمی است. این امور قطعا نیاز به تخصص و دانش لازم دارد.

سرمایه گذاری برای جنبه های مختلف را هم باید در نظر بگیرید که بسته به وضعیت و فعالیت تان متفاوت خواهد بود. داشتن ایزو 27001 نشان می دهد از سیستمی مبتنی بر مدیریت اطلاعات برخوردار هستید. این گواهینامه توسط مراجع معتبر صادر شده و نشان از اهمیتی دارد که برای سازمان و اطلاعات تان قایل هستید.

ایزو 27001 تنها استاندارد معتبر و قابل ممیزی می باشد که موارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را پوشش می دهد. داشتن این استاندارد و رعایت جنبه های مختلف آن باعث پیاده سازی امنیت لازم می شود.

ایزو 27001 باعث می شود اطلاعات محافظت شده و در نتیجه آن اعتماد کارکنان و مشتریان هم جلب شود. رویکرد این ایزو در جهت تهیه، اجرا و پیگیری همه موارد لازم برای داشتن سیستمی مبتنی بر حفاظت از اطلاعات است.

در واقع وقتی می گوییم استاندارد ایزو 27001 منظورمان چک لیستی است که برای صدور گواهینامه و  اعمال همزمان با استاندارد ISO/IEC 27002 تدوین شده است.

نکته ای که باید بدانید این است که دریافت ایزو 27001 اختیاری است و سازمان ها با توجه به مزایای فراوان آن و تمایل برای ارتقاء سطح کیفی خدمات و تولیدات و  نیزحفظ یکپارچگی نسبت به دریافت آن اقدام می کنند.

ایزو 27001 فوری

به مراجعی که ایزو فوری صادر می کنند، CB های خصوصی گفته می شود. باید بدانید که جوامع بین الملل این گواهینامه ها را تایید نمی کنند.

پس چرا افراد به دنبال این گواهینامه ها هستند؟ تعدادی از پیمانکاران برای حضور در مناقصه ها به این گواهی احتیاج دارند و به همین دلیل می خواهند که در زمانی کوتاه آن را داشته باشند. همان طور که گفتیم این گواهینامه ها از نظر بین المللی فاقد اعتبار است هر چند ممکن است نهادهایی در داخل یا خارج از ایران به این گواهینامه ها اعتباری ببخشند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که این گواهینامه ها در داخل ایران صادر می شود اما به مشتریان گفته می شود که صدور آن در خارج از ایران و در کشورهایی مثل آلمان انجام شده است. پیشنهاد می کنیم به دنبال گواهینامه ای باشید که کاملا معتبر و قابل استناد باشد.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button