ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow رتبه بندی شرکتها blog ایزو 45001 | اخذ استاندارد ایمنی و سلامت + شرایط و هزینه
ایزو 45001 | اخذ استاندارد ایمنی و سلامت + شرایط و هزینه

ایزو 45001 | اخذ استاندارد ایمنی و سلامت + شرایط و هزینه

ایزو 45001 چیست؟ شرایط ، مراحل و نحوه اخذ ایزو 45001 در کوتاه ترین زمان برای استاندارد ایمنی و سلامت و بهداشت

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1402
ایزو 45001 چیست

ایزو 45001 چیست؟ نیروی انسانی هر مجموعه مطمئنا گرانبهاترین دارایی آن است. ایزو 45001 باعث می شود ایمنی کارکنان تان را حفظ کرده و با خیال راحت به پیشرفت مجموعه کاری تان فکر کنید.

این ایزو برای مدیریت ایمنی و نیز بهداشت حرفه ای صادر می شود. اولین بار صدور آن در مارس 2018 انجام شده است.  گواهی ایزو 45001 باعث می شود کارکنان کمتر در معرض آسیب ها و مشکلات جسمی ناشی از کار باشند.

نگارش ایزو 45001 بر اساس قوانین سازمان بین المللی کار و دیگر استانداردهای داخلی و بین المللی تصویب شده است. این ایزو شامل الحاقاتی به BS OHSAS 18001 می باشد. این گواهی از ساختار بسیاری از استانداردهای اخذ ایزو دیگر بالاتر است و با آنها هماهنگ هم می باشد.

تاریخچه ای از ایزو 45001

اکتبر 2013 بود که این استاندارد در سازمان جهانی مطرح شد. مسئولیت ایجاد و پیگیری این استاندارد بر عهده کمیته ISO / PC 283 بود. این کمیته هم در سال 2013 ایجاد گردید. تعدادی بیش از 70 کشور مختلف در روند ایجاد پیش نویس اولیه نقش داشته اند.

فرآیند مربوطه تا سال 2015 به طول انجامید و تا سال 2017 توانست موافقت لازم را در میان اعضاء کسب کند. پس از آن تغییرات لازم در پیش نویس دوم لحاظ گردید. در آخر در سال 2018 این استاندارد موفق به انتشار شد.

هدف از ایزو 45001 این بود که جایگزین OHSAS 18001 شود. در اینجا از استانداردهای مربوطه استفاده می شود تا به صورت ساده تلفیق های لازم با دیگر استانداردها همچون ایزو 9001 انجام گردد.

دلایل نیاز سازمان ها به ISO 45001

همه کارکنان و همه سازمان ها نیاز به ایجاد شرایطی دارند که ایمن باشد و احتمال آسیب در آن هر چه کمتر باشد. آیا می دانید حوادث شغلی بیش از 2.7 میلیون مرگ و میر را باعث می شود؟

این آمار از طرف سازمان بین المللی کار منتشر شده است. البته موضوع به همین جا ختم نمی شود! هر سال افراد زیادی در اثر جراحات وارده برای مدت چند روزه از کار غیبت می کنند. همه این موارد نشان دهنده نیاز به ایزو 45001 است.

وقتی از این گواهی می گوییم منظور شرایطی است که ایمنی و سلامت شغلی تان را تامین می کند. مخصوصا اگر فعالیت بین المللی داشته باشید، این استاندارد شما را در سطح جهانی قابل پذیرش تر جلوه می دهد.

متخصصان فعال در این زمینه، ایزو 45001 را پیشرفتی مهم می دانند. نکته خیلی مهم این است که در واقع چارچوب واحدی در سطح بین المللی داریم که همه مشاغل از آن استفاده می کنند. این چارچوب در واقع راهی است برای توسعه و ایمنی شغلی در همه سازمان ها.

شما می توانید به جای فکر کردن به استانداردهای ایزو بسیاری از کشورها، از ایزو 45001 استفاده کنید.

داشتن ایزو 45001 چه مزایایی دارد؟

این ایزو مزایای زیادی برای سازمان های مختلف دارد.

  • هزینه های عملیاتی کاهش پیدا می کند. با داشتن این ایزو هزینه های مربوط به خسارت و امور حقوقی کاهش پیدا می کند و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه هایتان می شود.
  • با داشتن این ایزو، سلامت کارکنان و همکارانتان حفظ شده و در نتیجه می توانید بهره وری بالاتری داشته باشید.
  • قطعا این گواهی الزاماتی در زمینه های مختلف قانونی و نظارتی دارد. رعایت این الزامات باعث می شود به شکلی هدفمندتر و توسعه یافته تر فعالیت نمایید.
  • انواع ریسک ها را می توانید مدیریت کنید. در روند بررسی ریسک های احتمالی و پیشگیری از وقوع مشکلات، صرفه جویی های زیادی می توانید انجام دهید. همه این موارد باعث حفظ زمان و کاهش هزینه های مالی شما می شود.
  • هنگامی که همه شرایط گفته شده بهتر پیش برود می توانید مطمئن باشید که کسب و کارتان حرفه ای عمل می کند و در نتیجه رضایت مشتری را خواهید داشت. این خودش برای هر کسب و کار یا سازمانی مهم ترین هدف است 

ایزو 45001 برای کدام سازمان ها مناسب است؟

همه سازمانهای مختلف می توانند از مزایای این ایزو بهره مند شوند. هان طور که متوجه شده اید هدف این ایزو افزایش ایمنی و سلامت است و این موضوعی است که برای هر محیط کاری ضروری می باشد.

شما می توانید از این استاندارد برای سازمان ها و مجموعه های کوچک و بزرگ با شرایط متفاوت استفاده نمایید. ایزو 45001 با تمامی سازمانها معطوف شده و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

نکته مهم: گواهی ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت در کنار یک گواهی دیگر معنا پیدا می کند. گواهی مذکور ایزو 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی است. افراد و سازمانهای زیادی فکر می کنند داشتن استاندارد اولی کافی است در حالی که این دو به یکدیگر وابسته اند و وجود هر دوی آنها لازم است. پیاده سازی هر دوی این استانداردها باعث می شود روند کارتان سریع تر و موثرتر پیش برود.

مراکز صادر کننده ایزو 45001

مراکزی که این ایزو و انواع دیگر آن را صادر می کنند، خودشان به دو دسته تقسیم بندی می شوند. این مراکز یا IAF هستند و یا غیر از آن. به این مراکز معمولا CB می گویند. این CB ها خودشان یک مرجع و ناظر دارند که AB نامیده می شود.

IAF یک نهاد بین المللی است که در راس همه اینها قرار گرفته و به AB ها اعتبار می بخشد. هر کشور AB هایی دارد که با نظارت IAF فعال هستند. در کشور ما مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا همان NACI، تنها مرجعی است که می تواند این کار را انجام دهد.

علاوه بر این در ایران مراکزی غیر از این هم داریم که البته غیر IAF هستند و در درون خود ایران می توانند فعالیت کنند.

بسته به نوع فعالیت تان، خودتان مشخص می کنید که گواهی با اعتبار بین المللی می خواهید یا این که تنها اعتبار داخلی برایتان کافی است.

نیاز به ایزو 9001

همان طور که پیشتر اشاره شد بهتر است گواهی های ISO 45001 و ISO 14001 هر دو را دریافت نمایید. این کار باعث بهره وری بالای سازمان و تسریع امور می شود.

شما می توانید یکی از این گواهی ها را از نوع IAF و دیگری را غیر از آن و یا هر دو را از یک نوع تهیه نمایید. در این مورد دست تان کاملا باز است و بستگی به شرایط خودتان دارد.

خوب است بدانید که بهترین کار این است که ابتدا گواهی ایزو 9001 را پیاده سازی نموده و سپس برای ایزو 45001 و 14001 اقدام نمایید. پیاده سازی هر 3 اینها با هم یک پکیج کامل است. در این شرایط می توان گفت سازمان به یک سیستم مدیریت یکپارچه در درون خودش مجهز است.

در نهایت پیشنهاد می کنیم جهت اخذ ایزو 45001 با کارشناسان ما در ثبتی نو مشورت نمایید. تخصص و تجربه ما باعث می شود بتوانیم با در نظر گرفتن همه اولویت بندی ها، در شرایطی که کاملا به نفع شما است، ایزو 45001 را در اختیار شما قرار دهیم.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button