ثبت برند فروشگاه اینترنتی

ثبت برند فروشگاه اینترنتی از واجبات فعالان کسب و کار در این زمینه می باشد. بازار کار فروشگاه های اینترنتی بسیار داغ است. این روزها کمتر پیش می آید که برای خرید به صورت حضوری مراجعه کنیم مگر در موارد خاص.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی

مشتریان عزیز ما در ثبتینو همواره سوالات زیادی در این زمینه دارند. برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی، باید مراحل ثبت برند را بدانید. بسیاری از افراد هنگام شروع کسب و کار اینترنتی شان نمی دانند که آیا ملزم به این کار هستند یا این که بدون آن هم می توان کار کرد؟

پس ما تمام سعی خود را می کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل راهنمای شما در راه اندازی کسب و کار اینترنتی و فروشگاه آنلاین شما باشیم.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی

هنگام شروع کار به صورت اینترنتی مطمئنا شما به مجوز کار آنلاین احتیاج دارید. اولین کاری که باید بکنید طراحی وب سایت و دریافت ای نماد است. علاوه بر آن شما باید برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی تان اقدام نمایید.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه بسیاری از وب سایت ها بدون داشتن مجوزهای لازم به فروش مشغول هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اولا فعالیت آن ها بسیار محدود است و جایی در میان گردانندگان اصلی بازار و کسب و کارهای موفق و مطرح ندارند.از طرفی به زودی و برای انجام بسیاری از امور، این فروشگاه ها نیاز به طی کردن مراحل قانونی را حس کرده و برای اخذ مجوزهای لازم اقدام خواهند کرد.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی مزیت های زیادی برای شما دارد. هنگامی که برند خود را ثبت می کنید مشتریان بیش از قبل به شما اعتماد می کنند و اعتبار بیشتری به دست می آورید. خود این موضوع باعث افزایش سود شما می شود.

هنگامی که برند خود را ثبت می کنید فعالیت شما حالت رسمی و قانونی پیدامی کند و به اعتبار شغل شما می افزاید. در ادامه مطلب در مورد نکات مهم برای فروشگاه های آنلاین توضیح می دهیم.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی چیست؟

منظور از برند فروشگاه اینترنتی، ثبت علامت شما به نام خودتان است. این کار در اداره مالکیت معنوی انجام می شود. مهم ترین مزیت برند برای صاحب آن این است که از تقلید دیگران از محصولات و خدمات شما جلوگیری نموده و حق استفاده از آن را برای شخص محفوظ می دارد.

هنگامی که شما برند خود را ثبت می کنید اشخاص دیگر در حوزه کاری خودتان نمی توانند از نام شما استفاده کنند در غیر این صورت طبق قانون با آن ها برخورد خواهد شد.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی حقیقی و حقوقی

  • ثبت برند فروشگاه اینترنتی حقیقی: منظور از شخص حقیقی یک شخص است که مالک برند می باشد. در این جا شراکت میان دو نفر را هم می توان مثال زد.
  • ثبت برند فروشگاه اینترنتی حقوقی: در این جا به جای یک شخص با یک شرکت، موسسه یا هر جایی که در قالب یک مجموعه قانونی مشغول به کار است، سر و کار داریم.

شرایط ثبت برند فروشگاه اینترنتی

شرایط یکسانی برای ثبت تمامی برندها وجود دارد. دو شرط مهم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی و دیگر برندها باید وجود داشته باشد که عبارتند از:

  • نامی که انتخاب می کنید و نام های مشابه آن، در حوزه خودتان قبلا نباید به ثبت رسیده باشد. نام باید خاص، منحصر به فرد و با معنی باشد.
  • هنگامی که نام مورد نظر خود را انتخاب می کنید باید از طریق استعلام برند از آزاد بودن آن مطمئن شوید در غیر این صورت نام شما پذیرفته نخواهد شد.
  • انتخاب نام مناسب گام مهمی است. شما می توانید با کارشناسان مجرب ما در ثبتینو در این مورد مشورت کنید.
  • شما باید مجوز فعالیت در همان زمینه فعالیتی خودتان را دارا باشید.
استعلام برند های ثبت شده

مدارک لازم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

همان طور که قبل تر گفتیم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی شما به مجوز احتیاج دارید. این مجوز همان ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. البته ای نماد یکی از مجوزهاست و می توانید از مجوز انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی هم استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز به صورت حقیقی و حقوقی متفاوت است که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم.

مدارک لازم برای شخص حقیقی

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی باید ارائه گردد.
  • تصویری از مجوز فعالیت خود باید ارائه دهید.
  • از دفترخانه های اسناد رسمی باید گواهی امضا داشته باشید تا بتوانید برای ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی اقدام نمایید.

مدارک لازم برای شخص حقوقی

  • مدیر عامل باید تصویر شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهد.
  • گواهی امضاء مدیر عامل باید ارائه شود.
  • اساسنامه شرکت را باید تحویل دهد.
  • مجوز فعالیت خود را باید ارائه دهید.

نکته: در صورتی که در موضوع فعالیت شما خرید و فروش اینترنتی آمده باشد، نیازی به مجوز دیگری نیست و می توان از اساسنامه برای این مورد استفاده کرد.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی چقدر طول می کشد؟

برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی حداقل باید  45 روز صبر کنید. هنگامی که پرونده شما در سامانه مالکیت معنوی ثبت می شود حداقل 15 روز زمان لازم است تا اسناد پرونده بررسی شده و نتیجه اعلام گردد. درج اگهی تقاضا در روزنامه رسمی هم حدود 30 روز طول می کشد. پس از این 45 روز برند شما در صورتی که همه شرایط به خوبی برقرار باشد، ثبت خواهد شد.

پس از این مدت هم حدود 10 روز برای عملیات تکمیلی باید صبر کنید تا هنگامی که سند برند خود را دریافت نمایید.

برای ثبت برند چه کاری باید انجام داد؟

در این مورد نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری نمی باشد. ثبت برند فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه اداره علائم تجاری که همان سامانه اداره مالکیت معنوی کشور می باشد انجام می شود. مدارک بارگزاری و بررسی می شود و نتیجه هم به صورت الکترونیکی اعلام می گردد.

در پایان لازم است برای تحویل اصل مدارک به اداره ثبت علائم تجاری به نشانی تهران خیابان فیاض بخش مراجعه نمایید.

مزایای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

  • خدمات فروش آنلاین بهبود پیدا کرده و در زمینه های مختلف محصولات با کیفیت تری را خواهیم دید.
  • مخاطبان با اعتماد بیشتری به سمت شما جذب شده و در میان آن ها اعتبار کسب می کنید.
  • بازدیدکنندگان سایت شما افزایش پیدا کرده و مشتریان بیشتری به دست خواهید آورد.
  • تنوع محصولات زیادی می توانید داشته باشید به این دلیل که بازار گسترده تری برای فروش دارید.
  • از طریق برندتان می توانید به معرفی حرفه ای وب سایت و فعالیت هایتان بپردازید و تبلیغات گسترده ای داشته باشید.
  • میان کسب و کار شما با دیگر فروشگاه های آنلاین که مجوز ندارند تمایز ایجاد شده و افراد به شما اعتماد خواهند کرد.
هزینه ثبت برند فروشگاه اینترنتی

چگونه باید برای فروشگاه اینترنتی مجوز بگیرم؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم برای فروشگاه های اینترنتی را صادر می کند. این سازمان با اختصاص نماد الکترونیکی برای سایت ها در واقع قانونی بودن فعالیت آن ها را تایید می کند. مردم می توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از این که سرشان کلاه برود به خرید از فروشگاه های اینترنتی بپردازند.

وقتی که اینماد دارید و آن را در سایت خود به مخاطب نشان می دهید در واقع نشان دهنده این است که تمامی مراحل قانونی برای دریافت مجوز را پشت سر گذاشته اید و صلاحیت فعالیت در زمینه مورد نظر را دارید.

خریداران با دیدن اینماد با اطمینان بیشتری به خرید از شما می پردازند زیرا فعالیت شما قانونی است. در صورتی که در هر کدام از مراحل فروش، عرضه یا ارائه خدمات نقصی وجود داشته باشد شما ملزم به پاسخ گویی هستید. خریداران با مشاهده هر گونه تخلف می توانند وجه خود را پس گرفته یا کالا را با کالایی دیگر تعویض نمایند.

نماد الکترونیکی چیست؟

همان طور که قبلا هم گفتیم دریافت اینماد از پیش نیازهای ثبت برند فروشگاه اینترنتی است. به همین دلیل در مورد اینماد یا همان نماد الکترونیکی توضیح می دهیم.

نماد الکترونیکی در واقع نشانه نظارت نهادهای مسئول بر کار شما می باشد. در صورتی که در خرید یا کیفیت کالا نقصی وجود داشته باشد، مشتریان می توانند وجه خود را پس گرفته یا کالا را تعویض نمایند. هم چنین نماد الکترونیکی به کاربران اعتماد می دهد که جنس خریداری شده صحیح و سالم به دست شان خواهد رسید. اینماد در واقع نشانه اعتماد و اعتبار وب سایت شماست.

فروشگاه های زیادی به صورت آنلاین در حال فعالیت هستند که بسیاری از آن ها برای مردم قابل اعتماد نیستند. هنگامی که میان رقبایتان یک فروشگاه حرفه ای  تخصصی با اینماد و مجوزهای مربوطه داشته باشید، امنیت لازم برای کاربر را ایجاد می کنید.

سازمان مربوطه وضعیت فروشگاه شما را بررسی کرده و نماد الکترونیکی به صورت موقت، یک ستاره دائم یا دو ستاره دائم به شما اختصاص می دهد. هر چه صلاحیت فروشگاه تان بالاتر باشد وضعیت اینماد بهتری خواهید داشت.

کسب مجوز هم مورد دیگری است که باید درباره آن صحبت کنیم. قبل از این که بتوانید ای نماد بگیرید باید برای کسب و کارتان مجوز داشته باشید.

مجوز فعالیت برای فروشگاه اینترنتی

برای این که بتوانید برای فروشگاه آنلاین خود مجوز الکترونیکی بگیرید باید مراحل خاصی را پشت سر بگذرانید. مجوز فروشگاه های آنلاین به دو صورت عمومی و اختصاصی ارائه می شود.

1) مجوز عمومی برای فروشگاه اینترنتی

تمامی مشاغلی که به صورت آنلاین مشغول به کار هستند باید مجوز عمومی داشته باشند. در واقع این مجوزها، نماد الکترونیکی معتبری است که برای تمامی مشاغل ضرورت دارد.

هر شغلی که داشته باشید باید مجوز عمومی و نماد الکترونیک بگیرید و در سایت تان در معرض دید مشتریان قرار دهید.

از این طریق مشتریان به شما اعتماد کرده و با خیال راحت و امنیت کامل به خرید از شما می پردازند.

چگونه باید مجوز عمومی بگیرم؟

مراحل زیر را باید برای دریافت ای نماد انجام دهید:

  • ابتدا باید نماد موقت بگیرید. برای این کار فروشگاه شما همراه با جزئیات بررسی می شود.
  • پس از مرحله قبلی باید نماد یک ستاره دائم بگیرید. این نماد نشان دهنده این است که فروشگاه اینترنتی شما صلاحیت و شرایط لازم برای شروع کار را دارد.
  • در این مرحله باید نماد دو ستاره دائم بگیرید. این نماد به شما اجازه می دهد از درگاه امن برای پرداخت در فروشگاه تان استفاده نمایید.

2) مجوز اختصاصی برای فروشگاه اینترنتی

منظور از مجوز اختصاصی، مجوزی است که با توجه به فعالیت شما تعیین می شود. شما باید به صنف مربوط به شغل خود مراجعه کرده و برای دریافت مجوز اقدام نمایید. مثلا وزارت ارشاد مجوزهای مربوط به کتاب را صادر می نماید. در سطح ریزتر مثلا اتحادیه خیاط ها مجوزهای مربوط به خیاطان را ارائه می دهد.

نکته ای که باید بدانید این است که سایت های شخصی و شرکتی که فروش ندارند، نیازی به مجوز ندارند اما سایت های فروشگاهی که قرار است عملیات فروش داشته باشند باید مجوزهای مربوطه را کسب نمایند. هر کدام از این مشاغل باید به صنف مربوط به خود مراجعه کرده و برای دریافت مجوز اقدام نمایند. دلیل الزام فروشگاه های اینترنتی به داشتن مجوز این است که همگان بتوانند با خیال راحت به خرید بپردازند.

نقش ثبت برند در توسعه فروش های الکترونیک

همان طور که می دانید یکی از اهداف مهم در کشورمان توسعه تجارت الکترونیک است. گسترش فروش اینترنتی و به صورت الکترونیکی از جمله گام های مهمی است که در این زمینه باید برداشته شود.

برای این که فروش اینترنتی گسترش پیدا کند باید بستری داشته باشیم که کاربران با خیال راحت از این فروشگاه ها خرید کنند. ثبت برند فروشگاه اینترنتی که مستلزم طی کردن مراحل قانونی است، به کاربران سایت های فروشگاهی یا فروشگاه های اینترنتی اطمینان می دهد که خرید امنی را تجربه خواهند کرد.

نهادهای مربوط به توسعه تجارت الکترونیک با اعطای اینماد به فروشگاه های آنلاین قدم مهمی در جهت اعتمادسازی برداشته اند. اینماد را می توان زیر ساخت امنیتی برای خدمات و فروش های امن دانست.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی باعث می شود فروشندگان و مشتریان با یک دیگر به راحتی و در یک فضای مطمئن در ارتباط باشند و محصولات و خدمات با کیفیت تری را مشاهده کنیم. دلیل بالا رفتن کیفیت این است که، محصولات به صورت متمایز شناخته می شوند، پس صاحبان آن ها برای ارتقاء کیفیت و پیشرفت شغلی خود تلاش خواهند کرد.

در ثبت صحیح برند باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. کارشناسان ما در ثبتی نو می توانند در این زمینه به راهنمایی شما بپردازند.

سوالات پر تکرار

برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی باید کجا رفت؟

برای برند های فروشگاه اینترنتی هم مانند سایر برندها باید از طریق اداره مالکیت معنوی اقدام کنید. البته باید شرایط خاص این صنف را داشته باشید.

آیا ثبت برند فروشگاه اینترنتی نیاز به اینماد دارد؟

بله، در صورتی که یک فروشگاه اینترنتی و آنلاین دارید و قصد دارید برند آن را ثبت کنید حتما باید اینماد داشته باشید.

آیا خودم می توانم برند فروشگاهم را ثبت کنم؟

بله، در صورتی که اطلاعات و تخصص های لازم را دارید می توانید شخصا برای این کار اقدام کنید و به فروشگاه اینترنتی خود با حداقل هزینه هویت ببخشید.

معمولا فرآیند برند فروشگاه اینترنتی چقدر زمان می برد؟

از زمانی که درخواست داده می شود تا روزی که گواهی برند شما به دستتان می رسید حدود 70 روز باید زمان در نظر بگیرید. البته در برخی موارد بیشتر و در برخی موارد این زمان کمتر هم می شود.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

درباره‌ی احسان معظمی

من از سال 1393 با توجه به علاقه و تخصصی که داشتم تصمیم به فعالیت در امور ثبت شرکتها گرفتم و از آن زمان تاکنون در تلاش برای ارتقاء اطلاعات حقوقی خود در این زمینه بوده ام. در حال حاضر با توجه به قوانین پیچیده ثبتی، اطلاعات بروز خود را در وب سایت ثبتی نو با شما بازدید کنندگان عزیز به اشتراک بگذارم.

8 نظر

  1. عبدالعظیم محمدجعفری

    از سازمان ثبت خریدهای اینترنتی با شماره 021779۰۴۶۳9 تماس گرفتند و گفتند که در قرعه کشی خریدهای اینترنتی برنده یه گوشی سامسونگA۰۱ سریs بهمراه بن تخفیف ست ساعت ست زنانه و مردانه شدم و باید مبلغ۱۰۵۰۰۰۰تومان هم بحسابشون واریز کنم . میخوام بدونم که آیا واقعی یا خیر

  2. از سازمان ثبت خریدهای اینترنتی با شماره 02177972759 تماس گرفتند و گفتند که در قرعه کشی خریدهای اینترنتی برنده یه گوشی سامسونگ A22 سریs بهمراه بن تخفیف ست ساعت ست زنانه و مردانه شدم و باید مبلغ ۹۹۸۰۰۰ تومان هم بحسابشون واریز کنم . میخوام بدونم که آیا واقعی یا خیر

  3. سلام وقت بخیر ثبت برند فروشگاه اینترنتی در کدوم طبقه قرار میگیره و برای مجوز اینماد کد رهگیری کفایت میکنه؟

  4. غلامرضا حبیبی

    سلام
    یک سوال داشتم خدمتتون.
    جدیدا متوجه شدم یک فروشگاه جدیدالتاسیس از نام فارسی ما برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده کرده و ظاهرا از اینماد هم مجوز فعالیت گرفته.آیا با توجه به اینکه ما چند سال قبل با گرفتن مجوز از اینماد با همین نام داریم فعالیت میکنیم این شخص اجازه چنین کاری داشته و چطور اینماد با این نام تکراری بهشون مجوز فعالیت داده؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام روزتون بخیر
      برای موارد ی مانند خرید دامنه یا اخذ اینماد یا خیلی از موارد دیگر محدودیتی وجود ندارد فقط در صورتی این مورد امکان پذیر نیست که شما برند رو ثبت کرده باشید که شخص دیگری حق استفاده از آن را نداشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button