ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow تاسیس شرکتها blog ثبت شعبه شرکت
فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 09 مرداد 1400

بسیاری از شرکت ها بعد از شروع فعالیت خود به دنبال ثبت شعبه شرکت برای خود هستند. اما قبل از آن که برای این کار اقدام کنید، باید به خوبی بدانید که شعبه در قانون تجارت چیست. مالیات آن چگونه تعیین می شود و... .

ثبت نمایندگی شرکت

تعریف شعبه شرکت

در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که یک شعبه شرکت به چه معنی است و چه تفاوت هایی با شرکت های معمولی دارد. برای ثبت یک شرکت باید در ابتدا محلی را برای دفتر شرکت خود انتخاب کنید. این کار اهمیت بسیار بالایی دارد.

انتخاب شهر و منطقه ای که می خواهید در آن فعالیت داشته باشید، بسیار مهم است.

در بعضی از موارد شاهد این هستیم که شرکتی بعد از تاسیس قصد دارم علاوه بر دفتری که در آن مشغول به کار است. دفتر دیگری هم در شهر دیگری یا منطقه دیگری داشته باشد.

در این حالت می گوییم که شرکت مورد نظر باید به دنبال تاسیس شعبه باشد. اما باید توجه داشته باشید که داشتن شعبه به نکات مهمی بستگی دارد.

شعبه شرکت باید دقیقا همان کاری را انجام دهد که شرکت اصلی انجام می دهد. به این معنی که حوزه فعالیت و موضوع فعالیت شرکت اصلی و شعبه جدید شما باید دقیقا یکی باشند و در صورتی که فعالیت این دو با هم دیگر تفاوتی داشته باشد.

نمی توان از آن به عنوان شعبه یاد کرد و به عنوان شرکت دیگری مشغول به کار خواهد بود.

فعالیت شعبه شرکت

به این موضوع توجه داشته باشید که فعالیت های یک شعبه باید دقیقا همان چیزی باشد که شرکت مادر آن را انتخاب می کند. یعنی شعبه شرکت اختیاری در انتخاب موضوع فعالیت و این چنین مواردی ندارد.

یعنی در حقیقت باید توجه داشته باشید که شعبه یک شرکت، یک شخصیت حقوقی مستقل نیست و وابسته است.

میزان اختیارات و عملکرد یک شعبه را شرکت اصلی یا همان شرکات مادر تعیین می کند. به همین دلیل شعبه را شرکتی وابسته می دانند.

توجه داشته باشید که این وابسته بودن مزیت های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال انجام این کار هستند.

ثبت شعبه شرکت

حال که اطلاعات دقیقی را بیان کردیم، در این قسمت قصد داریم در رابطه با ثبت شعبه شرکت مطالبی را بیان کنیم. در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که باید اساسنامه شرکت این اجازه را به شما داده باشد. در صورتی که در اساسنامه این اجازه داده نشده است، شما نمی توانید اقدام کنید.

توجه داشته باشید که در صورتی که در اساسنامه این اجازه به شما داده شده باشد که بتوانید شعبه به نام شرکت خود ثبت کنید.

به هر تعدادی که بخواهید می توانید شعبه ثبت کنید و محدودیتی در این مورد برای شما وجود نخواهد داشت. به همین دلیل شرط اصلی ثبت شعبه شرکت را همان اجازه اساسنامه می دانند.

مالیات شعبه شرکت

این سوال که مالیات شعبه شرکت چقدر است زیاد پرسیده می شود. خوب این موضوع طبیعی است و برای یک کارآفرین این نکته بسیار مهمی است. پیشنهاد ما این است که همیشه " کار رو از کاردانش بپرس".

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات شعبه شرکت بهتر است با مشاوران مجرب حسابداری و مالیاتی قبل از اقدام برای هر کاری مشورت کنید. همچنین برای مشاهده قوانین مالیاتی در این رابطه به سایت سازمان امور مالیاتی می توانید سر بزنید.

راهنمای ثبت شعبه

راهنمای ثبت شعبه

به این نکته توجه داشته باشید که شعبه خود را در دو زمان می توانید ثبت کنید. در حالت اول شما همان زمانی که برای ثبت شرکت اصلی اقدام می کنید.

برای ثبت شعبه شرکت هم اقدام خواهید کرد. در این حالت شروع فعالیت هر دو شرکت همزمان خواهد بود. لازم به ذکر است که آگهی تاسیس هر دو هم در روزنامه به طور همزمان منتشر خواهد شد.

در حالت دیگر می توانید بعد از راه اندازی شرکت خود و شروع فعالیت ها اقدام به ثبت شعبه کنید. برای این کار باید باز هم در روزنامه آگهی منتشر کنید.

توجه داشته باشید که برای این کار نیاز دارید که اهداف شعبه را به طور کامل مشخص کنید و مطمئن باشید که تاسیس این شعبه برای شما سود مالی را به دنبال خواهد داشت.

اگر برای ثبت شعبه ای برای شرکت خود مصمم هستید. بعد از آن که شهر یا منطقه مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید دفتری را در نظر بگیرید. برای دفتر شرکت هم باید یک مکان اداری را تجاری را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ثبت شعبه شرکت یکی از نمونه ثبت تغییرات شرکت به حساب می آید.

به همین دلیل و از آنجایی که هر تغییراتی باید در روزنامه منتشر شود. برای ثبت شعبه یک شرکت هم باید در روزنامه یک آگهی منتشر کنید.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که اگر قصد ثبت شعبه دیگری را برای شرکت خود، در همان زمان تاسیس شرکت این کار را انجام دهید. تا در آینده زمان و هزینه ای را برای این کار صرف نکنید.

ثبت نمایندگی شرکت داخلی

یکی از اصلی ترین سوال هایی که متقاضیان ثبت نمایندگی شرکت داخلی یا همان شعبه با آن رو به رو می شوند این است که چطور و چگونه می توانند این کار را انجام دهند.این نوع نمایندگی با ثبت نمایندگی شرکت خارجی متفاوت است. توجه داشته باشید که برای ثبت یک شعبه باید در ابتدا مدارک مورد نیاز برای آن را جمع آوری کنید.

در صورتی که در زمان تاسیس شرکت بخواهید شعبه آن را هم ثبت کنید. یک بار مجبور به جمع آوری این مدارک خواهید بود.

اما در صورتی که بعد از تاسیس شرکت بخواهید شعبه ای را داشته باشید (که البته در اکثر موارد شاهد این حالت هستیم) باید باز هم مدارک مورد نیاز برای این کار را جمع آوری کنید و به اداره ثبت بفرستید، تا ثبت آن برای شما انجام شود.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با ثبت شعبه یک شرکت باید به آن توجه داشته باشید، نوع شرکت انتخاب است.

همانطور که می دانید در هنگام ثبت باید نوع آن را هم انتخاب کنید. در هنگام ایجاد شعبه ای هم باید نوع شرکت را مشخص کنید. نکته مهم این است که شعبه شرکت شما باید همان نوعی را داشته باشد که شرکت اصلی دارد.

به همین دلیل باز هم باید خود نهایت دقت خود را به کار بگیرید. زیرا این موضوع اهمیت بسیاری برای شما خواهد داشت.

تاسیس شعبه شرکت مسئولیت محدود

برای تاسیس شعبه شرکت مسئولیت محدود می توانید در دو حالت این کار را انجام دهید. حالت ابتدایی در همان زمان تاسیس است که می توانید سرمایه اولیه را بین افراد بیشتری تقسیم کنید.

اما بعد از تاسیس هم می توانید برای ثبت شعبه آن اقدام کنید و به طور کامل شعبه ای را برای شرکت خود به ثبت برسانید.

تاسیس شعبه شرکت سهامی خاص

هئیت مدیره شرکت سهامی خاص متناسب با اساسنامه می تواند برای تاسیس شعبه یا شعبه هایی اقدام کند. نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید، شهری است که شرکت در آن به ثبت رسیده است. توجه داشته باشید که شما در یک شهر نمی توانید دو شعبه داشته باشید.

به عنوان مثال اگر دفتر مرکزی شرکت شما در تهران است، دیگر نمی توانید در شهر تهران شعبه ای را برای شرکت خود به ثبت برسانید. این موضوع اهمیت بسیاری دارد و در هنگام انتخاب شهر برای شعبه شرکت خود باید به آن توجه داشته باشید. در غیر این صورت در آینده با مشکل رو به رو خواهید شد.

تاسیس شعبه شرکت با مسئولیت محدود

مدارک لازم برای تاسیس شعبه

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که برای ثبت یک شعبه برای شرکت خود باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید و به اداره ثبت تحویل دهید.

در ادامه قصد داریم این مدارک را برای شما شرح دهیم. البته به این موضوع توجه داشته باشید که در بعضی از موارد ثبت شعبه ای برای یک شرکت به مجوزهای خاصی نیاز دارد.

در این حالت باید مجوزها را دریافت کنید. از آن جایی که این مجوزها برای هر شرکتی متناسب با شرایطی که دارد، با دیگری تفاوت هایی خواهد داشت. به شما پیشنهاد می دهیم که برای اطلاع دقیق از این موارد با کارشناس های ما تماس بگیرید.

کارشناس های ثبتینو به طور رایگان و به طور کامل شما را راهنمایی می کنند، تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید و با مشکلی رو به رو نشوید.

  • مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) از هئیت مدیره شرکت اصلی و شعبه شرکت
  • صورت جلسه لازم را تکمیل کنید و ارائه دهید.
  • تائیدیه از کارشناسان اداره ثبت
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • و...

توجه داشته باشید که مدارک دیگر متناسب با شرایط هر شرکتی با دیگری تفاوت دارد و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که با کارشناس های ثبتی متخصص تماس بگیرید، تا به صورت دقیق شما را راهنمایی کنند.

هزینه ثبت شعبه

هزینه ای که برای راه اندازی شعبه جدید باید بپردازید، اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل در این قسمت قصد داریم در رابطه با این موضوع مطالبی را بیان کنیم. به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه ثبت شعبه ای برای یک شرکت خود در نظر دارید، با توجه به فاکتورهای مختلفی مشخص خواهد شد.

از آن جایی که شرایط هر شرکتی با دیگری تفاوت دارد، باید بگوییم که هزینه انجام این کار هم متناسب با شرایط شرکت شما متفاوت خواهد بود. به همین دلیل بهترین پیشنهادی که می توانیم به شما بدهیم. این است که به صورت تلفنی استعلام بگیرید و شرایط شرکت خود را شرح دهید.

ثبتینو بعد از بررسی شرایط شرکت شما و شعبه شرکت شما، هزینه انجام این کار را برای شما تخمین می زنند. با این کار با اطلاع بیشتری شعبه شرکت خود را به ثبت می رسانید و این موضوع اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که اطلاعاتی در رابطه برای شما بیان کنیم، اگر باز هم سوالی در این رابطه دارید، آن را با ما در میان بگذارید و مطمئن باشید که در اسرع وقت به آن پاسخ خواهیم داد.

لطفا به ما رای بدید

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button