ثبت نمایندگی شرکت خارجی و شرایط اخذ نمایندگی شرکت خارجی

اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی هستید، ادامه مطالب را از دست ندهید. از آن جایی که ثبت نمایندگی یکی از شرکت های خارجی را می توان به عنوان یک راه پر سود دانست. باید بگوییم که افراد بسیاری متقاضی انجام چنین کاری هستند، به همین دلیل در ادامه مطالبی را در رابطه با این موضوع بیان خواهیم کرد.

ثبت نمایندگی شرکت خارجی

مدارک مورد نیاز برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که برای ثبت نمایندگی یک شرکت خارجی هم می توان به صورت شخص حقیقی اقدام کرد و هم می توان از طریق یک شرکت ثبت شده و به صورت شخص حقوقی این کار را انجام داد.

با توجه به این موضوع به سادگی می توان به این نتیجه رسید که در این دو حالت به مدارک متفاوتی نیاز خواهید داشت. از این رو مدارک مورد نیاز را در ادامه به صورت تفکیک شده و مجزایی بیان خواهیم کرد.

مدارک لازم برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی برای شخص حقیقی

در این حالت باید مدارک زیر را ارائه دهید، لازم به ذکر است که مدارک باید ترجمه شوند (به زبان انگلیسی یا زبان کشوری که شرکت مادر در آن قرار دارد)؛

  • فیش واریز هزینه به سازمان اسناد و املاک کشور
  • فرم مربوط به تعیین نام را تکمیل کرده و به صورت یک فایل ورد ارائه دهید.
  • از قرارداد امضا شده بین شخص نماینده و شرکت اصلی هم اسکن بگیرید.
  • مدارک شناسایی شخص مانند کارت ملی و شناسنامه
  • آدرس محل سکونت این شخص
  • شخص نماینده باید گزارشی از سابقه فعالیت های خود ارائه دهد.
  • معرفی نامه از سازمان های مربوطه داشته باشد.
  • دلایل کافی و منطقی را برای ضرورت دریافت این نمایندگی داشته باشد.
  • اظهارنامه مربوطه را تکمیل کند و اصل آن را ارئه دهد.

مدارک لازم برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی برای شخص حقوقی

هنگامی که یک شرکت قصد دارد نمایندگی شرکت خارجی را هم داشته باشد، باید این مدارک را ترجمه کرده و ارائه دهد؛

  • پرداخت هزینه لازم به سازمان اسناد و املاک کشور و ارائه فیش بانکی آن
  • نام مناسبی را برای شرکت انتخاب کنید و فایل آن را ارائه دهید.
  • ارائه قرارداد امضا شده بین دو شرکت هم الزامی ست.
  • معرفی نامه شرکت خود را هم ارائه دهید.
  • مدارک ثبت شرکت خود را هم مانند شماره ثبت و … را ارائه دهید.
  • اساسنامه شرکت خود را هم ارائه دهید.
  • ارائه روزنامه تاسیس شرکت هم الزامی ست.
  • در صورت داشتن هر گونه تغییری در شرکت باید روزنامه آخرین ثبت تغییرات شرکت را هم ارائه دهید.
  • گزارشی از سابقه فعالیت های شرکت خود هم ارائه دهید، این گزارش اهمیت بالایی دارد، پس در تهیه آن دقت بالایی را به خرج دهید.
  • گزارشات مالی تائید شده را هم ارائه دهید.
  • از سازمان مربوطه معرفی نامه داشته باشید و آن را ارائه دهید.
  • اظهارنامه مربوطه را تکمیل کرده و ارائه دهید، تکمیل این اظهارنامه اهمیت بالایی خواهد داشت.

مراحل ثبت شرکت خارجی در ایران

یکی از مهم ترین مطالبی که در رابطه با مراحل پیش روی خود باید به آن توجه داشته باشید، این است که کار ساده ای را پیش رو ندارید و این کار هم سختی و هم حساسیت بالایی دارد.

از این رو به شما توصیه می کنیم که در مسیر انجام کار یا از مشورت های یک کارشناس متخصص و با تجربه استفاده کنید، یا انجام کار را به طور کلی به یک کاردان بسپارید و خیال خود را راحت کنید.

اما از آن جایی که هدف ما از تهیه این مطالب اطلاع رسانی کاربردی در رابطه با این موضوع مهم است، در ادامه مراحلی که پیش روی دارید را به طور کامل شرح خواهیم داد. اما باز هم یادآوری می کنیم که حضور یک کارشناس در کنار شما کاربردی ست و نباید آن را فراموش کنید.

1) در ابتدا مدارکی که در بالا به آن اشاره کردیم را جمع آوری کنید.

2) سپس به اداره ثبت مراجعه کنید و هزینه ای که برای ثبت نمایندگی لازم است را پرداخت کنید.

3) مدارک را به همراه فیش واریزی به بانک به اداره ثبت ارائه دهید.

4) منتظر بمانید تا کارشمس مربوطه مدارک شما را بررسی کند و سپس نتیجه را ابلاغ کند.

5) در صورتی که درخواست شما رد شده باشد، برای رفع ایراد وارده اقدام کرده و سپس مجدد مدارک را به اداره ثبت ارائه دهید.

6) در صورتی که درخواست شما قبول شده باشد، برای انتشار آگهی در روزنامه آماده شوید.

7) هنگامی که آگهی خود را در روزنامه منتشر کنید، نمایندگی به طور قانونی به ثبت رسیده است و می توانید فعالیت های خود را شروع کنید.

چگونه نمایندگی یک شرکت خارجی را بگیریم؟

اصلی ترین و مهم ترین نکته ای که در هنگام ثبت نمایندگی شرکت خارجی باید به آن توجه داشته باشید، زمانی ست که شرکت خارجی را متقاعد می کنید که برای بهتر انجام دادن فعالیت خود به یک نمایندگی در ایران نیاز دارد.

در صورتی که شکت اصلی یا همان شرکت مادر را نتوانید متقاعد کنید، امکان ثبت نمایندگی برای شما وجود نخواهد داشت.

از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که اگر تصمیمی جدی برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران را دارید، در همان ابتدا با یک کارشناس متخصص مشورت کنید و برنامه ای جامع و هدفمند را برای خود مشخص کنید.

زیرا باید این اهداف را با شرکت خارجی در میان بگذارید و این اهداف باید به حدی قدرتمند باشند که آن ها متقاعد کند که به یک نمایندگی در ایران نیاز دارند.

شرایط اخذ نمایندگی خارجی در ایران

متاسفانه از آن جایی که کشور ایران در تحریم های بسیاری قرار دارد، شاید کار ساده ای را پیش روی خود نداشته باشید، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که در همان ابتدا به خوبی با سختی های کار آشنا شوید و انتظار نداشته باشید که همه چیز برای شما مهیا شده باشد.

لازم به ذکر است که شما برای آن که بتوانید شرکت خارجی را متقاعد کنید که به نمایندگی نیاز دارد، باید یک طرح توجیهی مناسب و قدرتمند داشته باشید و در جلسه ای که با این شرکت دارید.

طرح خود را ارئه دهید و سپس شخصا به صورت شفاهی نکاتی را که لازم می دانید در جلسه بیان کنید. قوی بودن طرح توجیهی شما می تواند یکی از بهترین دلایل برای قبول درخواست شما باشد.

خبر خوب آن جایی ست که شما می توانید برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی خود هم تخصص و تجربه کارشناس های ثبتینو استفاده کنید، با این کار مسیر رو به روی شما کمی ساده تر خواهد شد، اما باز هم تصور نکنید که همه کاراها با طرح توجیهی انجام خواهد شد.

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی باید به آن توجهی خاص داشته باشید، هزینه ای ست که این کار برای شما به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که نمی توان این هزینه را به طور دقیق بیان کرد، زیرا با توجه به فاکتورهایی مشخص می شود که برای هر کسی متناسب با شرایطی که دارد، با دیگری متفاوت است.

اما برای اطلاع بهتر مخاطب ها این نکات را بیان می کنیم. در ابتدا باید بگوییم که شما باید هزینه ای را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت کنید که هزینه ای جزئی است، این هزینه برای نماینده حقیقی و حقوقی تفاوتی ندارد و یکسان است.

اما توجه داشته باشید که اگر شما بخواهید ثبت نمایندگی شرکت خارجی را به صورت شخص حقوقی انجام دهید، باید شرکت خود را ثبت کنید که این هم هزینه ای را برای شما به دنبال خواهد داشت.

البته اگر در گذشته شرکت خود را ثبت کرده اید، طبیعتا این هزینه را هم پرداخت نخواهید کرد و کار برای شما ساده تر خواهد بود.

همانطور که در مطالب بالا گفتیم بعد از آن که درخواست شما توسط اداره ثبت تائید شد، باید یک آگهی در روزنامه منتشر کنید، این آگهی هم برای شما هزینه ای را به دنبال دارد.

البته باید بگوییم که این هزینه با توجه به اندازه قلم، اندازه کادر و دیگر فاکتور های این چنینی مشخص می شود و مبلغ دقیقی را نمی توان برای آن ذکر کرد.

تفاوت نمایندگی شرکت با شعبه شرکت چیست؟

اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، معنی و مفهوم نمایندگی یک شرکت است. در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که نمایندگی یک شرکت با ثبت شعبه شرکت تفاوت های بسیاری دارد.

این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد عموم مردم تصور می کنند که نمایندگی و شعبه به یک معنی هستند که البته یک تصور اشتباه است و در این قسمتی فرصتی برای توضیح در رابطه با آن نیست.

اما برای آن که مخاطب ها اطلاعات کاملی را داشته باشند، در ادامه نکاتی که مربوط به نمایندگی می شود را بیان می کنیم تا به خوبی با این مفهوم آشنا شوید و از این رو پیشنهاد می کنیم که این مطالب را از دست ندهید.

نمایندگی شرکت های خارجی

اگر بخواهیم نمایندگی یک شرکت را به صورت ساده ای برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که شما (تفاوتی ندارد شخصی حقیقی باشید، یا شخصی حقوقی) با استفاده از نام و اعتبار یک شرکت خارجی دیگر می توانید فعالیت های اقتصادی و تجاری خود را شروع کنید، خوب این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد و کم بسیاری هم به شما خواهد کرد.

تصور کنید که برای شروع کسب و کار خود نیازی نیست که از صفر شروع کنید و زمانی را صرف کنید تا بین مردم شناخته شوید و اعتبار به دست آورید، به سادگی و در همان ابتدا این اعتبار به شما داده می شود و می توانید فعالیت خود را آغاز کنید.

این اتفاق بزرگ و البته خوشایندی برای شما خواهد بود، اما به دست آوردن آن و ثبت نمایندگی شرکت خارجی به همان سادگی هم که تصور می کنید نیست.

قوانین نمایندگی شرکتهای خارجی

نماینده یک شرکت موظف خواهد بود که در چارچوب وظایفی که شرکت اصلی برای او تعیین می کند، فعالیت های خود را ادامه دهد و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا شرکت اصلی یا همان شرکت مادر برای انجام کارهای شرکت نمایندگی (یا شخص نماینده) مسئول خواهد بود، پس طبیعی ست که چارچوب وظایف را به مشخص کند.

نکته دیگری که در رابطه با نمایندگی باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت یا شخص نماینده باید خارج از مرزهای شرکت اصلی باشد. البته در این مطلب قصد داشتیم که در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی مطالبی را بیان کنیم، یعنی شرکت اصلی باید در کشور دیگری به ثبت رسیده باشد، پس به این موضوع هم توجهی خاص داشته باشید.

البته لازم به ذکر است که برای ثبت یک نمایندگی برای شرکت های خارجی باید شرایط ویژه ای هم داشته باشید و این شرایط اهمیت بالایی در قبول درخواست شما به شرکت اصلی دارند، البته این نکته را در ادامه به طور کامل شرح خواهیم داد.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که نماینده (چه حقیقی باشد و چه حقوقی تفاوتی در این موضوع نخواهد داشت) شخصیتی مستقل به حساب می آید، یعنی می تواند فعالیت های دیگری هم داشته باشد و محدودیتی در این رابطه برای او وجود نخواهد داشت.

البته مگر آن که در قراردادی که بین شرکت اصلی و نماینده امضاء می شود، این نکته ذکر شده باشد که نماینده صرفا باید این فعالیت را داشته باشد.

شرایط فروش محصول یا خدمات شرکت خارجی

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، مربوط به شرکت هایی ست که نمایندگی فروش یک شرکت دیگر را دارند. در این حالت شرکت یا شخص نماینده محصول را از شرکت اصلی نمی خرد، بلکه محصول را به مشتری معرفی می کند و سپس محصول و کالا از همان شرکت اصلی برای مشتری با همان قیمت تصویب شده ارسال خواهد شد.

این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد، یعنی هنگامی که شما محصول خاصی را از نمایندگی خریداری می کنید، مطمئن خواهید بود که هم کیفیت کالا تضمین شده است و هم قیمتی که برای آن پرداخت خواهید کرد، مناسب و قیمت تعیین شده اصلی است و این نکته در هنگام خرید اهمیت بالایی خواهد داشت.

در نهایت باید بگوییم که اگر برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی به دنبال یک شرکت متخصص، معتبر و با تجربه هستید، کارشناس های ما در ثبتینو می توانند کمک و راهنمایی بسیاری را به شما داشته باشند.

اگر باز هم در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی سوال و ابهامی برای شما وجود دارد، آن را با ما در میان بگذارید تا به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول ثبت خارجی

سوالات متداول درخواست نمایندگی خارجی

آیا ثبت نمایندگی شرکت خارجی در وزارت بازرگانی انجام می شود؟

خیر، شما در اولین قدم باید از طریق اداره ثبت اقدام کنید و درخواست ثبت نمایندگی خارجی را اعلام کنید

نمونه درخواست اخذ نمایندگی از شرکتهای خارجی را کجا ببینیم؟

برای مشاهده نمونه درخواست اخذ نمایندگی از شرکتهای خارجی با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به صورت رایگان هم شمار را راهنمایی کنند هم نمونه درخواست را به شما نمایش دهند.

سامانه نمایندگی شرکتهای خارجی چگونه است؟

ثبت درخواست نمایندگی خارجی سامانه جداگانه ای ندارد. توصیه ما به شما این است که حتما از طریق یک متخصص این کار را انجام دهید چون فرآیند اجرایی آن قدری پیچیده است.

لطفا به ما رای بدید

درباره‌ی احسان معظمی

من از سال 1393 با توجه به علاقه و تخصصی که داشتم تصمیم به فعالیت در امور ثبت شرکتها گرفتم و از آن زمان تاکنون در تلاش برای ارتقاء اطلاعات حقوقی خود در این زمینه بوده ام. در حال حاضر با توجه به قوانین پیچیده ثبتی، اطلاعات بروز خود را در وب سایت ثبتی نو با شما بازدید کنندگان عزیز به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button