ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow اخذ مجوزات blog مجوز کسب و کار اینترنتی
مجوز کسب و کار اینترنتی

مجوز کسب و کار اینترنتی

در این صفحه آموزش نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی را برای شما آماده کرده ایم که اگر وب سایت یا پیج اینستاگرامی برای کسب و کار اینترنتی خود دارید با اخذ مجوز با خیال راحت کار کنید.

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 07 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1402

اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی چه مزایایی دارد؟ همان طور که می دانید منظور از کسب و کار اینترنتی فعالیتی است که در بستر اینترنت انجام شده و فروشنده در عوض ارائه کالا یا خدمات، مبلغ لازم را دریافت کرده و در واقع ایجاد شغل می کند.

بسیاری از افراد فکر می کنند کسب و کار اینترنتی یعنی داشتن یک پیج در اینستاگرام و یا حداکثر داشتن یک وب سایت. البته داشتن یک وب سایت اولین مرحله مهم برای کسب و کار شماست اما مراحل مهم دیگری هم هست که باید پشت سر بگذارید. داشتن مجوز کسب و کار اینترنتی از مهم ترین پیش نیازها برای فعالیت تان است. علاوه بر آن شما باید بازار را بشناسید و برنامه تجاری خوبی هم داشته باشید.

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

به فکر داشتن یک کسب و کار اینترنتی پر سود هستید؟ خیلی هم خوب. نکته مهمی که باید بدانید این است که خوب است قبل از انجام این کار به خوبی با شرایط آن آشنا شده و سپس اقدام کنید. بله شما برای این کسب و کار مجوز می خواهید اما باید بدانید قبل از گرفتن مجوز چه کارهایی باید انجام دهید.

ابتدا باید حوزه کاری خودتان را مشخص کنید. قطعا باید به این حوزه علاقه داشته و استعداد وتوانایی های لازم را هم در همین حوزه داشته باشید.

اگر کسب و کاری در دنیای واقعی دارید می توانید همان فعالیت تان را در فضای مجازی هم وارد کنید. در غیر این صورت هم ایده های زیای وجود دارد.

حال ببینید که چگونه و از چه مسیری قرار است کارتان را پیش ببرید؟ پیج اینستاگرام؟ وب سایت؟ هردو؟ هر دو به اضافه فعالیت در دیگر شبکه های اجتماعی جهت معرفی بیشتر خودتان؟ به اپلیکیشن هم فکر کرده اید؟

بسته به این که چگونه و از چه مسیری می خواهید فعالیت کنید نوع مجوز لازم برای کسب و کار شما متفاوت خواهد بود.

دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

منظور از مجوز کسب و کار هر تاییدیه ای است که به صورت قانونی به شما اجازه فعالیت شغلی می دهد. این تاییدیه می تواند پروانه کسب، مجوز، پروانه، گواهی، جواز و.. باشد. در هر صورت با داشتن تاییدیه قانونی می توانید با خیال راحت کسب و کارتان را شروع کرده و گسترش دهید.

چه مجوزی احتیاج دارم؟

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به دو گروه مجزا احتیاج دارید. اولین گروه مجوزهای عمومی است همانند ای نماد که همه وب سایت ها ملزم به دریافت آن هستند. علاوه بر دریافت ای نماد، پروانه کسب و کار هم جزء مجوزهای عمومی است که به آن احتیاج دارید. مرکز توسعه تجارت الکترونیک اقدامات لازم برای دریافت ای نماد را دنبال می کند که این کار را می توانید از طریق وب سایت مربوطه پیگیری نمایید.

گروه دوم مجوزها که به آن احتیاج دارید، مجوزهای اختصاصی است که با توجه به صنف خودتان تعیین می شود. شما می توانید این مجوزها را از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار دریافت نمایید. مجوز شما با توجه به نوع فعالیت تان متفاوت خواهد بود مثلا فعالیت های فرهنگی به مجوز از وزارت ارشاد احتیاج دارند.

برای مشاوره تلفنی همین الآن تماس بگیرید 021-68251111

چه کسانی می توانند مجوز کسب و کار اینترنتی بگیرند؟

برای این کار باید شرایط خاصی داشته باشید.

  • می بایست مشخص شود که هیچ گونه بدهی مالیاتی ندارید.
  • ملزم به گذراندن دوره های مربوطه برای کسب و کارها هستید.
  • باید مدرک دانشگاهی مرتبط داشته یا دیپلم فنی یا پروانه تخصصی داشته باشید. در صورتی که هیچ کدام از این موارد را ندارید باید یک نفر واجد این شرایط را معرفی نمایید.
  • آقایان باید کارت معافیت یا پایان خدمت ارائه دهند. در صورتی که اشتغال به تحصیل داشته باشید نیازی به ارائه موارد گفته شده نیست.

برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چه کاری باید انجام دهم؟

قانون مراحل دریافت مجوز را مشخص کرده است. برای این کار باید به سایت enamad.ir وارد شوید. اولین کار این است که ثبت نام نمایید. برای این کار بر روی گزینه ثبت نام و دریافت نماد کلیک کنید.

  • در مرحله بعدی بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک نمایید.
  • در این مرحله باید شخصیت و تابعیت خود را مشخص کنید. منظور از شخصیت، حقیقی یا حقوقی است.
  • پس از آن و با کلیک روی گزینه تایید، می توانید رمز عبور و نام کاربری خود را داخل ایمیل تان مشاهده کنید.
  • اکنون با نام کاربری و رمز عبوری که دریافت کرده اید وارد سامانه شوید. پنل کاربری مخصوص به خودتان باز می شود که باید اطلاعات تان را در اینجا تکمیل کنید. بر روی گزینه تکمیل اطلاعات کلیک نمایید.
  • در صفحه ای که می بینید گزینه هایی که دارای ستاره است را باید حتما کامل نموده و سپس دکمه ذخیره را بزنید.
  • پس از این که اطلاعات کامل شد بر روی گزینه بارگزاری مدارک کلیک کنید. وارد صفحه جدیدی می شوید که در آن جا باید برای بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کنید.
  • مرحله بعدی مربوط به احراز هویت است. لازم است شماره همراه و تلفن تان را تایید نمایید. پس از آن بر روی گزینه کسب و کار در منوی سمت راست کلیک کرده و گزینه افزودن کسب و کار را انتخاب نمایید. در صفحه ای که باز می شود اطلاعات لازم را وارد نمایید.
  • در این مرحله باید بر روی گزینه مدیریت کسب و کار کلیک نمایید. لازم است تاییدیه فنی را دریافت نمایید. بر روی گزینه لیست خدمات و مجوزها کلیک نموده و موارد لازم را تکمیل نمایید.
  • سپس باید مجوزها را آپلود کنید. اگر کسب و کارتان مجوز اختصاصی نیاز دارد باید آن را دریافت کرده و در این قسمت بارگذاری نمایید.
  • قسمت نظرسنجی را کامل نموده و بر روی گزینه احراز اطلاعات کسب و کار کلیک نمایید. پس از آن باید پرونده تان به دست کارشناسان برسد تا بررسی های لازم را انجام دهند. این فرآیند ممکن است چند روز طول بکشد. پس از انجام این مراحل، بخش بررسی مدارک فیزیکی را کامل نموده و بر روی گزینه پشتیبانی کلیک نمایید. از قسمت پشتیبانی ارسال تیکت را بزنید.
  • وقتی ارسال تیکت را می زنید فرمی به شما نمایش داده می شود که باید موارد خواسته شده را تکمیل کنید. در نهایت کارشناسان تیکت شما را مشاهده کرده و وضعیت آن به پاسخ داده شده تغییر می کند.

درگاه ملی مجوزهای کشور

تمام مجوزهای اختصاصی کسب و کارها ازطریق این درگاه اعطا می شود. استفاده از این سامانه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه هایتان می شود به شکلی که می توانید همه امور را به صورت مجازی و اینترنتی دنبال کنید.

سامانه صدور مجوز کسب و کار اینترنتی

سامانه صدور جواز کسب و کار اینترنتی

این سامالنه که آدرس آن stsm.ir است توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت مدیریت می شود. برای این که بتوانید مراحل دریافت جواز تاسیس را دنبال نمایید باید در این سامانه بر روی گزینه بهین یاب کلیک نمایید. سپس می تواینید از قسمت صدور جواز تاسیس صنعتی یا اعلام پیشرفت پروژه ها مراحل را دنبال نمایید.

سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

این وب سایت که نشانی آن ecunion.ir است به شما کمک می کند مراحل لازم را دنبال نمایید. کسب و کارهای اینترنتی ملزم به دریافت مجوز هستند تا اولا همه فعالیت ها قانونی و در دسته بندی های درست پیش برود و پس از آن شکایات احتمالی مردم قابل پیگیری باشد.

سایت ecunion.ir خدمات مختلفی از جمله صدور مجوزهای مختلف، پیگیری های مربوط به مجوزها، پیگیری شکایات مردم و.. را ارائه می دهد. هم چنین افراد مختلف می توانند مجوز کسب و کارهای گوناگون را در این سایت مشاهده نموده و برسی نمایند.

افرادی که قصد دارند از کسب و کارهای اینترنتی شکایت کنند می توانند از این سامانه استفاده کرده و یا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند.

کسب و کار اینترنتی حقوقی

اگر می خواهید به عنوان شخص حقوقی، کسب و کار اینترنتی راه بیاندازید باید برای ثبت شرکت اقدام کنید. ثبت شرکت در واقع به شما شخصیتی حقوقی می دهد.

چه مدارکی برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی لازم است؟

شما با مدارک لازم در واقع اثبات می کنید که شرایط لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی را دارید.

مدارک عمومی مورد نیاز

  • نیاز است آدرس دفتر کار یا محل سکونت فعلی خود را ارائه دهید.
  • نیاز به یک تاییدیه از اداره امور مالیاتی دارید که نشان دهد مالیات را پرداخت کرده و یا در حال پرداخت آن هستید.
  • افراد حقیقی باید تصویر کارت ملی خود را ارائه دهند.
  • افراد حقوقی باید شناسه ملی شان را ارائه دهند.
  • اتباع خارجی نیاز به ارائه گذرنامه و پروانه کار دارند.
  • آقایان با سن کمتر از پنجاه سال باید کارت پایان خدمت، معافیت و یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند.
  • اشخاص حقوقی باید آخرین آگهی روزنامه و مصوبه هیات مدیره جهت ثبت نام پروانه کسب را ارائه دهند.

مدارک خصوصی مورد نیاز

نیاز به مدرک دانشگاهی مرتبط یا پروانه فنی یا دیپلم فنی دارید. در صورتی که هیچ کدام از این شرایط را ندارید باید یک نفر واجد شرایط را معرفی کنید.

چرا مجوز کسب و کار اینترنتی ضروری است؟

قطعا در هر جامعه ای نیاز به کنترل کسب و کارهای مختلف وجود دارد تا هرج و مرج ایجاد نشود و همه چیز طیق قانون پیش برود.

در چند سال اخیرو با توجه به رشد مسلم کسب و کارهای اینترنتی، سخت گیری در این مورد زیادتر هم شده است.

ای نماد یک مجوز عمومی برای کسب و کارهاست که نشان می دهد مرجعی حواسش به فعالیت آن کسب و کار هست. اگر ای نماد نداشته باشید نمی توانید درگاه پرداخت تان را فعال کنید.

نداشتن مجوزها باعث سلب اعتماد مشتریان شده و قطعا نمی توانید کسب و کارتان را پیش ببرید. امروزه همه افراد قبل از خرید از یک وب سایت، چک می کنند که آیا ای نماد دارد یا خیر؟

داشتن مجوزهای تخصصی هم برای همه کسب و کارها ضروری است. در حقیقت تا این مجوزها را نداشته باشید نمی توانید کسب و کارتان را شروع کنید، داشتن وب سایت بماند برای بعد!

شاید سوال شما هم باشد

چطور می توانم در ساده ترین حالت مجوز کسب و کار اینترنتی بگیرم؟

همان طور که در مطالب ذکر شده خواندید، مجوز عمومی را باید از سایت ای نماد بگیرید و برای دریافت مجوزهای اختصاصی هم باید به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار مراجعه نمایید.

داشتن کارت پایان خدمت ضروری است؟

برای گرفتن مجوز کسب و کار اینترنتی لازم است کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت و یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشید.

درست است که شرایط دریافت مجوز برای سنین بالاتر و یا برای خانم ها پیچیده تر است؟

خیر به هیچ عنوان

به عنوان فرد حقیقی هم می توان مجوز کسب و کار گرفت؟

بله افراد حقیقی و حقوقی هر دو می توانند مجوز فعالیت اینترنتی داشته باشند.

اتباع خارجی برای دریافت مجوز اینترنتی باید چه مسیری را طی کنند؟

این عزیزان کافی است مدارک لازم را آماده کنند. پس از آن مراحلی که باید طی کنند همان مراحلی است که ذکر شد.

هزینه دریافت مجوز اینترنتی بالاست؟

خیر. شما تنها هزینه های اداری و هزینه های مربوط به پیگیری کارشناسان را می پردازید.

می توان مجوز کسب و کار اینترنتی را تمدید کرد؟

قطعا. برای این کار باید مراحل لازم را از طریق نهادی که مجوز را از آن دریافت کرده اید، پیگیری نمایید.

چقدر زمان می برد؟

حدود 4 ماه ممکن است اعطای مجوز به شما زمان ببرد. بسته به شرایط گاهی ممکن است این زمان کم و زیاد شود. در صورتی که تسلط کافی به مراحل کار نداشته باشید یا نقصی در مدارک تان مشاهده شود ممکن است این زمان طولانی تر هم بشود.

مجوز کسب و کار اینترنتی چقدر اعتبار دارد؟

معمولا اعتبار این مجوزها 5 ساله است. پس از آن باید برای تمدید مجوز اقدام نمایید.

می توان مجوز کسب و کارهای مختلف اینترنتی را استعلام کرد؟

بله. برای این کار می توانید به وب سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مراجعه کنید. وقتی نام سایت را وارد کنید اگر وب سایت فروشگاهی بوده و فروش آنلاین داشته باشد، نام آن را در قسمت ثبت شده مشاهده می کنید.

ای نماد یک وب سایت را هم می توانید چک کنید و از وجود آن مطمئن شوید.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
محمدمهدی خردمندنژاد
۲۹ آبان ۱۴۰۲

سلام
من یک وبسایت فروشگاهای دارم و میخوام جواز بگیرم واسش
سوالم اینه که
از کجا میدونن کدوم حساب بانکیم مربوط به اون مسب و کاره ؟ که مالیات واسش بیاد
چون گردش حسابم بالاس ولی ربطی به اون فروشگاه نداره

مریم انصاری
۳۰ آبان ۱۴۰۲

با سلام.
برای وب سایت فروشگاهتون جواز کسب و کار اینترنتی میگیریم و حتما داخل سایتتون باید فروش محصول داشته باشید به همراه اینماد.

سعید
۲۰ آبان ۱۴۰۲

با درود
خواستم بدونم بنده نمایندگی یک شرکت رو با قراردادی 2 ساله دریافت نمودم
و مدرک دانشگاهی هم در این زمینه دارم
و اینماد و درگاه پرداخت هم دارم
اما مجوزها و آگهی رسمی به نام صاحب اصلی شرکت هست و خودشون سایتی ندارن

آیا میتوانم با قراردادی که دارم برای نمایندگی خودم مجوز کسب و کار اینترنتی اخذ نمایم؟

مریم انصاری
۲۱ آبان ۱۴۰۲

با سلام.
برای اخذ مجوز باید سایت و اینماد به نام خودتون باشه،در این صورت میتوانید مجوز را کسب کنید.

شیدا
۱۱ آبان ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر من برای ثبت برند خودم ، گفتن که نیاز به جواز اینترنتی داره و به صپرت مجزا باید ۹ میلیون بابت جواز پرداخت کنم
این مبلغ درست هست؟
ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏🏻

مریم انصاری
۱۱ آبان ۱۴۰۲

با سلام.
اگر برند فارسی باشه نیاز به جواز در حوزه فعالیتتون دارید و اگر انگلیسی باشه در کنار جواز حتما باید کارت بازرگانی داشته باشید.

مرتضي شيرويه
۲۱ شهریور ۱۴۰۲

خواستم لطفا راهنمايي بفرماييد با مدرك كارشناسي مهندسي عمران با سابقه 18 ساله چه نوع فعاليتي بصورت مجازي ميتونم انجام بدم.

مریم انصاری
۲۶ شهریور ۱۴۰۲

با سلام.
بفرمایید فعالیتتون در رابطه با چه موضوعی هست تا بتونیم بیشتر راهنماییتون کنیم.

محمد حصاری
۳۰ خرداد ۱۴۰۲

با سلام من یه سایت حمل و نقل دارم با چند سال سابقه میخواستم مجوز کسب و کار مجازی رو براش بگیرم میتونید راهنمایی کنید

مریم انصاری
۳۰ خرداد ۱۴۰۲

با سلام.
برای جواز کسب و کار اینترنتی باید سایتتون حتما فروشگاهی و اینماد داشته باشد.

مریم
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

سلام ببخشید من کانال فروشگاهی دارم توی ایتا… میخواستم بدونم چجوری باید مجوز کیب و کار اینترنتی بگیرم.. و ابنکهایا مالیات بابد پرداخت کنم ماهیانه. اگه اره چند درصد فروش رو باید پرداخت کنم به عنوان مالیات

مریم انصاری
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

با سلام.
فعلا سایت مجوز کسب و کار اینترنتی بسته است،ولی پیش نیاز مجوز داشتن سایت است،اگر سایت ندارید باید اول براتون طراحی سایت انجام دهیم.

نادر
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

ثبت پروانه مجازی داشتم

عظیم شریفی
۰۴ دی ۱۴۰۱

سلام در مورد فروش تخم قرقاوول وخود پرنده قرقاوول که در خانه پرورش میدم برای دریافت مجوز

نیلوفر رضایی
۲۸ آبان ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر، می خواستم بدونم با مدرک کارشناسی پرستاری چه مجوزی می تونم بگیرم؟

sabtino
۰۷ آذر ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر
در چه زمینه ای قصد فعالیت دارید؟

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button