ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبتی نوarrow رتبه بندی شرکتها blog مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک و رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک
مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک و رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک

مراحل اخذ رتبه بندی انفورماتیک و رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک

اخذ رتبه بندی انفورماتیک شرکت چه امتیازی نیاز دارد؟ شرایط گرفتن رتبه بندی انفورماتیک در سال 1401 در شورای عالی انفورماتیک، همه این موارد را اینجا بخوانید

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1402
رتبه انفورماتیک شرکت

اخذ رتبه انفورماتیک، پر طرفدار و با اعتبار: هنگامی که یک شرکت می خواهد در مناقصه ها یا مزایده های دولتی شرکت کند باید واجد شرایط خاصی باشد. یکی از موضوعات مهم در این زمینه این است که شرکت مد نظر از نظر کیفیت و کمیت خدمات در سطح خوبی قرار داشته باشد و در واقع گرید یا رتبه بندی ان مشخص باشد. همین موضوع باعث می شود شرکت های انفورماتیک هم به دنبال اخذ رتبه انفورماتیک باشند.

به صورت کلی رتبه بندی انفورماتیک به یک تقسیم بندی کلی بر اساس کمیت و کیفیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره دارد. شورای عالی انفورماتیک کشور یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مرجع صدور این رتبه می باشد.

رتبه بندی انفورماتیک بر چه اساسی صورت می گیرد؟

تا قبل از سال 84 دو معیار مهم برای رتبه بندی شرکت وجود داشت. اولین معیار میزان حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان است و دومی میانگین درآمد مشمول مالیات شرکت می باشد. از سال 90 پارامتر مهم دیگری هم اضافه شد که رضایت مشتری است.

رتبه ی شرکت می تواند از 1 تا 7 باشد که 1 بالاترین و 7 پایین ترین رتبه است. دقت کنید که رتبه بندی انجام شده تنها برای 1 سال اعتبار دارد و پس از ان می توانید دوباره اظهارنامه ارائه داده و رتبه دیگری بگیرید.

دسته بندی شرکت های انفورماتیک

شرکت های انفورماتیک به 15 دسته مختلف تقسیم می شوند.

  • شرکت هایی که در زمینه پشتیبانی سخت افزاری Mainframe و ارائه ان فعالیت می کنند.
  • شرکت هایی که به تولید رایانه های غیر Mainframe می پردازند و ان ها را ارائه می دهند.
  • زمینه ی فعالیت مربوط به دستگاه های جانبی هم در این دسته بندی ها قرار می گیرد.
  • شرکت هایی که به تولید قطعات و ملزومات مختلف کامپیوتر می پردازند.
  • مجموعه هایی که کارشان تولید نرم افزارهای سفارشی و نیز پشتیبانی از این نرم افزارها است.
  • شرکت هایی که نرم افزارهای مختلف را ارائه داده و از ان ها پشتیبانی می کنند.
  • مجموعه هایی که نرم افزارهای پایه و سیستم ها را ارائه داده و پشتیبانی می کنند.
  • شرکت هایی که برای شبکه های  Providers خدمات می دهند.
  • شرکت هایی که فعالیت شان در زمینه داده های رایانه ای و مخابراتی است.
  • شرکت هایی که در زمینه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کار می کنند.
  • شرکت هایی که کارشان مشاوره و نظارت بر روی طرح های انفورماتیکی است.
  • شرکت هایی که در زمینه سیستم اتوماسیون صنعتی فعالیت می کنند.
  • شرکت هایی که بر روی سیستم ویژه کار می کنند.
  • شرکت هایی که به صورت کلی خدمات پشتیبانی ارائه می دهند.
  • شرکت هایی که کارشان اموزش و پژوهش در زمینه های مربوطه است.

شاخص های رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

بررسی مدارک مدیر عامل و کارشناسان در مسیر اخذ رتبه بندی انفورماتیک انجام می شود. لازم است مدیر عامل دارای مدرک معتبر حداقل کارشناسی در رشته های علوم یا مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و برخی رشته های مشابه باشد. حضور تمام وقت وی در شرکت الزامی است و ملاک ان هم ارائه فهرست بیمه می باشد.

در صورتی که مدیر عامل دیپلم یا فوق دیپلم داشته باشد می تواند سابقه کار مرتبط خود را ارائه داده یا با داشتن عضویت در هیات مدیره برای اخذ رتبه اقدام کند.

برای این که شرکت بتواند رتبه انفورماتیک بگیرد باید اظهارنامه مالی سال قبل را تحویل داده باشد. هم چنین باید 2 کارشناس تمام وقت با مدرک حداقل کارشناسی در زمینه فعالیت خود داشته باشد.

پارامترهای رتبه بندی چه هستند؟

پارامترهای زیادی هستند که بر روی رتبه بندی اثر می گذارد.

1- نیروی انسانی

پارامتر نیروی انسانی بر اساس حقوق دریافتی که در اظهارنامه مالیاتی قید می شود بررسی می گردد. در صورتی که شرکت اظهارنامه نداشته باشد وضعیت حقوق کارکنان بر اساس لیست بیمه بررسی می شود. 70درصد کل امتیاز شما مربوط به همین پارامتر است.

2- میزان درآمد شرکت

میزان درآمدی که در اظهارنامه مالیاتی درج شده در نظر گرفته می شود. این پارامتر بر اساس میانگین مالی دو سال اخیر محاسبه می گردد. 30 درصد امتیاز هم مربوط به این پارامتر است.

3- رضایت مشتری به عنوان یک ضریب کاهنده

رضایت مشتری فاکتور مهمی است که در رتبه بندی تاثیر می گذارد. دبیرخانه شورا ملاک های کمیت را برای این مورد تعیین می کند. دقت کنید که هر حکمی که از سوی دادگاه برای شما صادر می شود موثر است و حتی تا 4 سال بعد هم این اثرگذاری وجود دارد.

شرکت هایی که مالک بیش از دو سوم شرکت دیگری هستند می توانند درآمد مشمول مالیات و حقوق کارکنان شرکت دوم را به اطلاعات مربوط به خودشان اضافه کرده و رتبه بهتری بگیرند. در این صورت شرکت زیر مجموعه نمی تواند رتبه جداگانه ای دریافت کند و رتبه آن بسته به رتبه شرکت اصلی خواهد بود.

مراحل رتبه بندی انفورماتیک

1) ابتدا به سامانه ساجات وارد شوید و اطلاعات را تکمیل نمایید. شناسه کاربری و رمز عبور برای شما تعیین می شود. با اطلاعات خودتان وارد شده و مدارک لازم را اپلود نمایید. این مدارک شامل اسکن روزنامه تاسیس و روزنامه تغییرات ( در صورت اعمال تغییر در نام یا نوع شرکت) می باشد.

2) در این مرحله باید با استفاده از گذرواژه دوم وارد سایت شوید. اطلاعات عمومی سهامداران، پرسنل و هیات مدیره را وارد نمایید. پس از آن باید برای پر کردن  پرسشنامه و خود اظهاری اقدام کنید و هم چنین مجوزهای تولید و قراردادها را بارگذاری نمایید. پرونده الکترونیکی را به دبیرخانه شورا بفرستید و مدارک فیزیکی را هم برای آن ها ارسال نمایید.

3) مدارک لازم را اسکن کرده و ارسال نمایید. این مدارک عبارتند از: روزنامه رسمی تاسیس، روزنامه رسمی تغییر موضوع فعالیت، اظهارنامه مالیاتی 2 سال گذشته، فیش های پرداختی بیمه ( 3 لیست اخیر) که نام 2 کارشناس و مدیر عامل در ان آمده است، روزنامه رسمی تغییر نام، روزنامه رسمی تغییر مدیر عامل، تمامی مدارک مدیر عامل – کارشناس اول و کارشناس دوم ( مدارک شامل مدرک تحصیلی صفحه اول شناسنامه، تصویر هر دو روی کارت ملی، کارت پایان خدمت برای آقایان و یک قطعه عکس برابر با اصل و ممهور شده می باشد)

4) مدارک فیزیکی لازم را ارسال نمایید. این مدارک عبارتند از: تصویر آخرین اساسنامه، تصویر اظهارنامه مالیاتی که بارگذاری شده و برابر با اصل هم شده است، تصویری از برگ قطعی عملکرد مالیات دو سال گذشته که برابر با اصل شده است، برچسبی که نام و نشانی و کد پستی 10 رقمی شرکت را مشخص کند، تصویر لیست های بیمه برای تمام ماه های سال اخیر، تعهدنامه برای شرکت هایی که باید موضوع فعالیت شان را تغییر دهند، صورتجلسه اصلاح موضوع و رسید اداره ثبت شرکت ها، تعهدنامه برای ارائه لیست بیمه ماه های بعد برای شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند یا شرکت هایی که کارشناس جدید دارند.

5) مدارک را به آدرسی که ذکر می شود ارسال نموده و سپس پیگیری نمایید. آدرس : تهران – میدان بهارستان – خیابان دانش سرا – معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور – ساختمان شماره 5 – دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک – کد پستی ۱۱۴۹۹۴۳۱۴۱

در صورتی که تمامی مراحل را به درستی پشت سر بگذارید گواهی اخذ رتبه انفورماتیک شما صادر شده و به آدرس شرکت ارسال می گردد.

مدت اعتبار گواهی رتبه انفورماتیک

مدت اعتبار این گواهینامه یک سال است. طبیعی است که هر سال با توجه به میزان و نوع فعالیت تان رتبه شما می تواند تغییر کند. این موضوع گرچه ممکن است خوشایند به نظر نیاید اما اولا می تواند به نفع شما باشد زیرا باعث می شود زحمات آتی تان بی نتیجه نماند و علاوه بر آن کمک می کند تا همه شرکت ها بتوانند با تلاش بیشتر رتبه خود را ارتقا دهند.

رتبه بالاتر همان طور که از پارامترهای تعیین کننده برمی آید نشان دهنده سیستم پرداخت حقوق بهتر به کارکنان، میزان درآمد بیشتر مجموعه و رضایت بیشتر مشتری است بنابراین در نهایت تعیین رتبه به نفع مشتریان و عموم جامعه هم هست.

رتبه بندی برای شرکت های تازه تاسیس

شرکت هایی که به تازگی تاسیس شده اند یا شرکت هایی که اظهارنامه مالیاتی ندارند اگر واجد شرایط باشند می توانند حداکثر برای 2 رشته رتبه 7 کسب کنند. شرایط لازم عبارت است از:

  • اساسنامه شرکت در ارتباط مستقیم با زمینه های انفورماتیک باشد.
  • درخواست ارزیابی برای حداکثر 2 رشته به صورت تفصیلی ارائه شود.
  • به حداقل یک لیست بیمه ماهانه احتیاج است که نشان دهد سه نیروی تمام وقت شامل مدیر عامل و 2 کارشناس مشغول به کار هستند.
  • مدیر عامل حداقل مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشد.

این شرکت ها برگ احراز صلاحیت موقت با اعتبار یک سال دریافت می کنند.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
Call Now Button