ثبت شرکت تامین سرمایه و مدارک و شرایط ایجاد شرکت تامین سرمایه

این روزها ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کارهای جدید رشد روز افزونی دارد. شرکت های که به تازگی وارد بازار کار شده اند، برای افزایش سرمایه خود می توانند دو روش را امتحان کنند که یکی از آن ها استفاده از شرکت های تامین سرمایه است. به همین دلیل در ادامه شرایط تاسیس شرکت تامین سرمایه و دیگر مطالب مربوط به ثبت شرکت تامین سرمایه را شرح خواهیم داد.

ثبت شرکت تامین سرمایه

شرکت تامین سرمایه چیست؟

اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم، بیان اطلاعاتی در رابطه با شرکت تامین سرمایه است، این که بدانیم چنین شرکتی چه وظیفه ای دارد و چرا شروع به کار می کند، کمک بسیاری در ثبت آن به ما خواهد کرد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

برای اینکه مفهموم و وظیفه اصلی شرکت های تامین سرمایه را به خوبی درک کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که این شرکت ها به عنوان یک واسطه در بازار کار، فعالیت می کنند. فعالیت های یک شرکت تامین سرمایه می تواند شکل های مختلفی داشته باشد که هر یک از آن ها نیازمند زیرساخت های دقیق است.

برای ثبت یک شرکت تامین سرمایه باید در ابتدا مشخص کنید که قصد فعالیت در چه زمینه ای را دارید. زمینه هایی مانند سبد گردانی، کارگزاری، معامله گری، مشاوره سرمایه گذاری، تعهد پذیره نویسی، پذیره نویسی، بازارگردانی، ارزیابی ریسک مالی، افزایش سرمایه شرکت، ادغام شرکت ها و کسب شرکت ها و… از اصلی ترین حوزه هایی است که یک شرکت تامین سرمایه می تواند در آن ها فعالیت داشته باشد.

البته به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که فعالیت در هر یک از این حوزه ها نیازمند تخصص و مهارت بالایی در آن حوزه است و به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که اگر در همان ابتدا مهارت کافی برای این کار را ندارید، در ابتدا مهارت خود را به روز کنید و سپس برای ثبت شرکت تامین سرمایه اقدام کنید، در این صورت با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد.

نکته دیگری که در رابطه با شرکت تامین سرمایه باید به آن توجه داشته باشید، فعالیت این شرکت ها در ایران است. در جهان یک شرکت تامین سرمایه زیر نظر بانک به کار خود ادامه می دهد، اما در ایران به این صورت نیست و فعالیت آن ها مستقل است، البته باید توجه داشته باشید که این شرکت ها زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به کار خود ادامه می دهند.

وظیفه شرکت تامین سرمایه

برای آن که ثبت شرکت تامین سرمایه به طور صحیح انجام شود، شما باید در ابتدا و قبل از آن که برای ثبت اقدام کنید، اطلاعات صحیح در رابطه با وظیفه این شرکت ها به دست آورید. لازم به ذکر است که اطلاع دقیق از وظیفه یک شرکت تامین سرمایه باعث می شود که بهتر بتوانید برای ثبت این نوع شرکت اقدام کنید.

1) تامین مالی شرکت ها

یکی از اصلی ترین وظیفه هایی که یک شرکت تامین سرمایه بر عهده دارد، تامین مالی شرکت های دیگر است. یک شرکت دولتی و خصوصی برای تامین سرمایه خود می تواند از وام بانکی استفاده کند، یا از یک شرکت تامین سرمایه بخواهد که این کار را برایش انجام دهد. از آن جایی که وام بانکی سود زیادی را دارد، بسیاری از شرکت ها تامین مالی از سمت شرکت های تامین سرمایه را ترجیح می دهند.

اما این تامین سرمایه چگونه انجام می شود؟ تصور نکنید که یک شرکت تامین سرمایه خود سرمایه زیادی در اختیار دارد و به شرکت های دیگر این سرمایه را می دهد، در حقیقت یک شرکت تامین سرمایه به عنوان واسطه بین شرکت نیازمند به منابع مالی و سرمایه گذار قرار می گیرد.

شرکتی که خواهان سرمایه باشد، به یک شرکت تامین سرمایه مراجعه می کند و این شرکت متناسب با نوع آن یکی از راه های ثبت نام در بورس اوراق بهادار و فروش ارواق بهادار را برای تامین سرمایه پیشنهاد می کند و خوب مابقی کار هم مشخص است، عده ای اقدام به خرید اوراق بهادار شرکت یا سهام شرکت در بورس می کنند و از این طریق سرمایه به شرکت مورد نظر وارد می شود.

2) مدیریت دارایی ها

به این موضوع توجه داشته باشید که یک شرکت تامین سرمایه به طور کلی توانایی بالایی در مدریت مالی و دارایی یک شرکت دارد و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از شرکت های دیگر از چنین شرکتی بخواهند که مدیریت مالی و سرمایه را برای آن ها انجام دهد و طبعتا در چنین مواردی شاهد نتیجه بهتری هستیم.

شرکت هایی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اند، تجربه ای در مدیریت سرمایه ندارند و معمولا سرمایه چندانی هم در اختیار ندارند، برای ان که بهتر و با کارایی بیشتری بتوانند در بازار کار، فعالیت داشته باشند، از یک شرکت تامین سرمایه می خواهند که مدیریت مالی و سرمایه را آن ها انجام دهند.

3) مشاوره سرمایه گذاری

یکی دیگر از وظایف اصلی و مهم یک شرکت تامین سرمایه را می توان مشاوره سرمایه گذاری دانست، اما این کار به چه معنی است؟ به این موضوع توجه داشته باشید که بازار سرمایه گذاری، بازاری پیچیده است که چالش های بسیاری را برای شما به دنبال دارد. اینکه بدانید در چه زمانی باید در چه زمینه ای سرمایه گذاری کنید، اهمیت بسیاری دارد.

اما آیا همه شرکت هایی که مشغول به کار هستند، به خوبی می دانند چه زمانی باید شروع به سرمایه گذاری کنند و در چه موضوعی باید سرمایه گذاری انجام شود؟! مسلما جواب منفی است. به همین دلیل یک شرکت تامین سرمایه می تواند در این زمینه راهنمایی های لازم را به شما به عنوان شرکتی دیگر ارائه دهد.

البته باید بگوییم که وظایف یک شرکت تامین سرمایه بیشتر از این سه موردی است که توضیح دادیم، اما باید توجه داشته باشید که این سه مورد به عنوان اصلی ترین و کاربردی ترین وظیفه یک شرکت تامین سرمایه به حساب می آیند. به همین دلیل به شرح این سه مورد بسنده کردیم و توضیح دیگری در این رابطه بیان نخواهیم کرد.

شرایط تاسیس شرکت سرمایه گذاری

درآمد یک شرکت تامین سرمایه

یکی دیگر از مواردی که متقاضیان ثبت شرکت تامین سرمایه به دنبال دانستن آن هستند، اطلاعاتی در رابطه با منبع درآمد زایی این شرکت ها است. درآمد برای یک شرکت اهمیت بسیار بالایی دارد و در حقیقت باید توجه داشته باشید که هدف اصلی ثبت یک شرکت کسب درآمد است، به همین دلیل این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که یکی از اصلی ترین وظیفه یک شرکت تامین سرمایه تامین سرمایه شرکت ها دیگر است که برای این کار دو روش فروش اوراق بهادار یا فروش سهام در بورس را پیشنهاد می کند، خوب باید توجه داشته باشید که همین واسطه بودن برای تامین سرمایه برای این شرکت ها درآمدی را به دنبال دارد.

البته باید توجه داشته باشید که درآمد یک شرکت تامین سرمایه متناسب با فعالیتی که دارد، مشخص خواهد شد و از آن جایی که فعالیت هر شرکتی با دیگری تفاوت هایی دارد، به همین دلیل منابع درآمد زایی در هر شرکتی هم با دیگری تفاوت هایی خواهد داشت. اما در ادامه برای اطلاع دقیق تر از این موضوع، تعدادی از اصلی ترین راه های درآمد زایی یک شرکت تامین سرمایه را بیان می کنیم.

  • کارمزد برای پذیره نویسی ها
  • کارمزد برای انجام مشاوره های عرضه و پذیرش
  • از خدمات بازارگردانی اوراق بهادار هم درآمد خواهند داشت.
  • سرمایه گذاری هایی که انجام می دهند.
  • مدیریت مالی دیگر شرکت ها هم سود مالی را برای یک شرکت تامین سرمایه به دنبال خواهد داشت.


حتما این صفحه را ببینید
ثبت شرکت زیست محیطی

شرایط ثبت شرکت تامین سرمایه

یکی دیگر از سوال هایی که در رابطه با ثبت شرکت تامین سرمایه پیش می آید، مربوط به شرایط انجام این کار است. به این موضوع توجه داشته باشید که اصلی ترین شرط این است که سرمایه مورد نیاز برای این کار را داشته باشید، حال این سوال پیش می آید که برای ثبت یک شرکت تامین سرمایه به چه میزان سرمایه ای نیاز دارید.

طبق قانون ایران برای داشتن شرکت تامین سرمایه به 1000 میلیارد ریال سرمایه نقدی نیاز خواهید داشت، همانطور که می دانید، این سرمایه مبلغ بالایی است و هر کسی قدرت پرداخت آن را ندارد. در مواردی در قانون شاهد وجود تبصره هایی هستیم و با توجه به آن گاهی سرمایه اولیه ه به 300 میلیارد ریال کاهش پیدا می کند.

بعد از اینکه سرمایه اولیه شرکت در نظر گرفتید، باید به دنبال جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت این شرکت باشید. توجه داشته باشید که باید یک سری مدارک عمومی از اعضاء شرکت داشته باشید و یک سری مجوزهای لازم برای این کار که در ادامه توضیحات کاملی را در رابطه با این موضوع بیان خواهیم کرد.

بعد از جمع آوری مدارک و مجوزهای لازم، دیگر مشکلی وجود ندارد و می توانید برای این کار اقدام کنید، اما چگونه؟ به شما پیشنهاد می دهیم که خود به تنهایی برای ثبت شرکت تامین سرمایه اقدام نکنید، زیرا تکمیل اظهارنامه و دیگر مراحل این کار پیچیدگی های خاص خود را دارد.

موسسه ما با افتخار باید بگوید که اطلاعات دقیقی در اختیار دارد و اگر قصد انجام این کار را داشته باشید، به بهترین نحوه ممکن می تواند شما را راهنمایی کند و کارشناس های ما می توانند این کار را برای شما انجام دهند، البته با بالاترین کیفیت و بهترین هزینه ممکن، این کار را انجام خواهند داد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تامین سرمایه

یکی دیگر از مواردی که برای متقاضیان ثبت شرکت تامین سرمایه سوال شده است، مدارکی می باشد که برای این کار به آن نیاز دارید، به این موضوع توجه داشته باشید که باید در ابتدا اطلاعات دقیقی در رابطه با فعالیت های نهایی شرکت خود داشته باشید و مدارک مورد نیاز برای ثبت متناسب با این موضوع تغییراتی دارد.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که با کارشناس های ثبتی تماس بگیرید، تا متناسب با شرایطی که دارید، مدارک و مجوزهایی که نیاز دارید را برای شما شرح دهند. در این حالت مطمئن خواهید بود که مدارک به طور دقیق به شما ارائه داده می شود و در ادامه مشکلی برای شما به وجود نمی آید.

هزینه ثبت شرکت تامین سرمایه

تعرفه انجام هر کاری اهمیت بسیاری دارد و مسلما اطلاع از هزینه ثبت شرکت هم از آن موضوعاتی است که اهمیت بالایی دارد. توجه داشته باشید که شما باید مبلغی را به عنوان سرمایه اولیه در نظر بگیرید که حداقل میزان آن را در مطالب بالا بیان کردیم. لازم به ذکر است که متناسب با سرمایه اولیه، مبلغی را هم به عنوان حق الثبت باید بپردازید.

بعد از این مبلغی جزئی را هم به اداره ثبت پرداخت خواهید کرد. لازم به ذکر است که کارمزد شرکت های ارائه دهنده خدمات باید در نظر بگرید. البته به دنبال این هستیم که به صورت منصفانه از مشتری ها دریافت شود.

در این مطلب سعی بر این داشتیم که اطلاعاتی در رابطه با ثبت شرکت تامین سرمایه بیان کنیم، اگر باز هم در رابطه با این موضوع سوال و ابهام خاصی دارید، آن را با ما در میان بگذارید و مطمئن باشید که در اسرع وقت به آن سوال پاسخ صحیحی را ارائه خواهیم داد.

سوالات متداول

حداقل سرمایه شرکتهای تامین سرمایه چقدر است؟

حداقل سرمایه شرکتهای تامین سرمایه طبق آخرین آیین نامه 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

چه نوع شرکتی برای شرکت تامین سرمایه مناسب است؟

برای شرکتهای تامین سرمایه باید در ابتدا شرکت خود را به صورت سهامی ثبت کنید

مالکیت شرکت تامین سرمایه چگونه است؟

در حال حاضر اکثر شرکتهای تامسن سرمایه مالکیتی خصوص و نیمه دولتی دارند. پس این نوع مالکیت بیشتر رایج است.

5/5 - (4 نفر رای داده اند)

درباره‌ی احسان معظمی

من از سال 1393 با توجه به علاقه و تخصصی که داشتم تصمیم به فعالیت در امور ثبت شرکتها گرفتم و از آن زمان تاکنون در تلاش برای ارتقاء اطلاعات حقوقی خود در این زمینه بوده ام. در حال حاضر با توجه به قوانین پیچیده ثبتی، اطلاعات بروز خود را در وب سایت ثبتی نو با شما بازدید کنندگان عزیز به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button