ثبتی نو معتبرترین موسسه ثبتی با 10 سال افتخار خدمتگزاری شما
ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی چیست؟ راهنمای مزایای ثبت طرح صنعتی در تهران به همراه جستجوی فرم های مورد نیاز + نمونه اظهارنامه طرح های صنعتی

فهرست عناوین
نویسنده: احسان معظمی تاریخ انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1403

ثبت طرح صنعتی از جمله کارهایی است که باعث می شود حق و حقوق افراد حفظ شود. قطعا انجام درست مراحل این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. پس احتمالا بخواهید در مورد هزینه ثبت طرح صنعتی و جستجوی ثبت طرح صنعتی در تهران اطلاعاتی را کسب کنید.

ثبت طرح صنعتی

برای ثبت طرح صنعتی به چه مدارکی نیاز است؟

بسته به این که شما شخص حقیقی یا حقوقی هستید، مدارک مورد نیاز متفاوت است.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • کپی از شناسنامه و کارت ملی کسی که متقاضی ثبت طرح می باشد
  • کپی شناسنامه و کارت ملی کسی که طرح را طراحی کرده است
  • 6 قطعه عکس از زوایای مختلف طرح مورد نظر
  • اطلاعات متقاضی شامل آدرس، تلفن ثابت، تلفن همراه، کد پستی و ایمیل

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی هم برای طراح و هم برای افرادی که در شرکت صاحب امضاء هستند.
  • 6 عکس از زوایای مختلف مربوط به طرح
  • ایمیل و تلفن همراه افرادی که در شرکت صاحب امضاء هستند
  • ثبت اخرین تغییرات مربوط به شرکت
  • کپی روزنامه رسمی برای ثبت شرکت
  • اطلاعاتی مانند ادرس دقیق، شماره تلفن و کد پستی شرکت
هزینه ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی چیست؟

  • به سامانه اینترنتی مربوط به اداره ثبت طرح های صنعتی وارد می شوید.
  • اظهارنامه اینترنتی را تکمیل می کنید.
  • کارشناسان طرح شما را بررسی می کنند که ایراد خاصی نداشته باشد.
  • ابلاغیه پذیرش صادر می شود.
  • شما باید برای تشکیل پرونده فیزیکی در اداره ثبت طرح های صنعتی اقدام نمایید.
  • هزینه های قانونی ثبت را می پردازید.
  • شماره ثبت طرح صنعتی را دریافت می کنید.
  • برای چاپ در روزنامه رسمی اقدام می کنید.
  • آگهی صادر می شود.
  • سند را از طریق اداره ثبت دریافت می کنید.

مزایای ثبت طرح صنعتی

وقتی شما محصولی را طراحی و تولید می کنید و در بازار به چشم می آید، معمولا افراد زیادی سعی می کنند از آن تقلید کنند. مطمئنا هیچ کس دلش نمی خواهد که از نتیجه کارش سوء استفاده شود. شما با ثبت طرح صنعتی خیالتان را از هر گونه سوء استفاده دیگران راحت می کنید.

در ثبت طرح صنعتی، رنگ کالا، ظاهر آن، خطوط و همه جزئیات در نظر گرفته می شود. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد ثبت به شما ارائه دهیم. با این حال باز هم در صورتی که سوالی داشتید می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

ثبت طرح صنعتی چیست؟

قانون ثبت اختراعات، تعریف مشخصی برای طرح صنعتی دارد. این تعریف از قرار زیر است:

به ترکیبی از خطوط و رنگ ها، اشکال سه بعدی و خطوط، که در ان ها از رنگ ها استفاده شده باشد یا خیر، طرح صنعتی می گوییم. طرح صنعتی هم چنین طرحی است که ترکیب یا ظاهر یک محصول از صنایع دستی یا فرآورده صنعتی را تغییر می دهد.

برای ثبت طرح صنعتی خود چه کاری انجام دهم؟

شما برای انجام این کار می توانید به 2 روش کلیدی اقدام کنید.

1- در روش اول مراحل اداری مورد نیاز این کار را طی می کنید. روال اداری باید طی شود و این که انجام این کار چقدر طول بکشد بستگی به تجربه شما در این زمینه هم دارد. راستش را بخواهید مانند هر کار دیگری که باید مراحل اداری را طی کند، فراز و نشیب های خاص خودش را دارد.

2- راه دوم که می تواند شما را از دردسرها دور نگه دارد این است که کار ثبت طرح صنعتی خود را به ما بسپارید. کارشناسان ما روزانه ده ها پرونده مشابه پرونده شما را به نتیجه می رسانند. ما به طور کامل با قوانین مربوط به ثبت طرح صنعتی آشنا هستیم و علاوه بر آن تجربه زیادمان در این زمینه باعث می شود کارتان بدون هدررفت انرژی و زمان و نیز بدون نیاز به هزینه های مالی اضافه، انجام شود.

مراحل ثبت طرح صنعتی

چگونه باید اظهارنامه طرح صنعتی را تکمیل کنم؟

در سایت اداره کل مالکیت صنعتی، به صفحه خدمات الکترونیکی وارد شوید. در قسمت اداره ثبت طرح های صنعتی، گزینه ثبت اظهارنامه صنعتی را انتخاب کنید. تعهدات مربوطه را قبول کنید و مراحل چهارگانه ثبت اظهارنامه را دنبال کنید. در طی این مراحل، ضمایم اظهارنامه را هم باید بارگذاری نمایید.

چه طرح های صنعتی ای را می توان ثبت کرد؟

شما هنگامی می توانید به طرح صنعتی فکر کنید که طرح شما کاملا جدید بوده و تکراری نباشد. در زمینه های مختلفی از جمله پوشاک، دستگاه ها و محصولات صنعتی، ثبت برند طلا و جواهر و... می توان ثبت طرح صنعتی را انجام داد.

چرا برای ثبت طرح صنعتی اقدام کنم؟

ثبت طرح صنعتی مزایای زیادی دارد و از حق و حقوق شما و کسب و کارتان محافظت می نماید. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت طرح صنعتی به شما به عنوان مالک اجازه می دهد تا به صورت کاملا انحصاری و اختصاصی از مزایای طرح خود بهره مند شوید. با ثبت طرح، شما می توانید به صورت کاملا قانونی جلوی سوء استفاده دیگران را بگیرید.
  • با ثبت طرح شما، کسب و کارها تشویق می شوند که صادقانه و حرفه ای تر فعالیت شان را ادامه دهند. در نتیجه محصولات زیادی تولید خواهد شد که کیفیت بالایی دارند.
  • ثبت طرح پرستیژ کاری شما را افزایش داده و بر ارزش و اعتبار کارتان می افزاید. یک طرح در واقع جزء دارایی های شرکت تان به حساب می آید. هر چه طرح تان حرفه ای تر باشد و موفقیت بیشتری کسب کند، بر ارزش آن هم اضافه خواهد شد.
  • شما به عنوان مالک طرح ثبت شده می توانید اجازه بهره برداری از طرح را برای مدت مشخصی به شخص دیگری واگذار نمایید و از این طریق هم منفعت ببرید.
  • شرکت ها هنگامی که طرح انحصاری دارند با علاقه و پشتکار بیشتری در جهت معرفی خودشان، به فعالیت می پردازند و در نتیجه محصولات نهایی کیفیت بالایی خواهد داشت.
  • هنگامی که برای زیباترشدن محصول و بسته بندی خودتان اقداماتی می کنید، با ثبت طرح صنعتی از سوء استفاده از آن جلوگیری می نمایید. در نتیجه زحمات شما هدر نخواهد رفت.
  • هنگامی که طرح خود را ثبت نموده اید، می توانید از تولید یا واردات محصولی که از طرح شما تقلید کرده، جلوگیری نمایید.

نکاتی که در ثبت طرح باید به آن دقت کنید

  1. حداکثر اندازه ی تصویر می تواند A4 باشد.
  2. حتما بایستی تصاویر را به صورت عمودی اسکن کنید.
  3. زمینه مربوط به تصویر باید حتما رنگ روشن باشد تا تصویر به وضوح دیده شود.
  4. مدارک هویتی را هم باید اسکن کنید. دقت کنید که بهتر است این مدارک را به صورت سیاه و سفید اسکن کنید و حجم آن بیش از 250 کیلوبایت نباشد. بهتر این است که پشت و روی کارت ملی و نیز صفحه اول شناسنامه در یک تصویر دیده شود.
  5. تصاویر مربوط به طرح باید حتما رنگی باشد. حجم این فایل ها نباید از 500 کیلوبایت بیشتر شود.
  6. برای ثبت طرح صنعتی می بایست به آدرس http://iripo.ssaa.ir مراجعه کنید.
  7. فایل ها را به صورت لاتین نام گذاری نمایید.
  8. فایل هایی که اسکن می کنید و می خواهید ارسال نمایید باید پسوندjpg داشته باشند.

چگونگی ثبت طرح صنعتی در داخل کشور

برای انجام این کار باید ابتدا به سایت مربوطه مراجعه نمایید. اظهارنامه طرح را تکمیل کنید و مدارک لازم را به صورت الکترونیکی بارگذاری کنید تا به دست کارشناسان اداره مالکیت صنعتی برسد. مراحل لازم انجام می گردد و در صورتی که مشکل قانونی یا نقص در مدارک وجود نداشته باشد، طرح شما ثبت می گردد.

جستجوی ثبت طرح صنعتی

چگونگی ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور

شما می توانید این کار را به سه صورت انجام دهید.

1) ثبت ملی طرح صنعتی

این نوع ثبت، مانند ثبت داخلی در کشور است. شما کشور مورد نظر را  انتخاب می نمایید. پس از آن باید حضورا به آن کشور مراجعه کنید یا این کار را به وکیل بسپارید (به قانون آن کشور هم بستگی دارد).

تمامی مدارک شما به زبان کشور مد نظر ترجمه شده و توسط مراجع مربوطه تایید می شود. در صورتی که مشکل قانونی وجود نداشته باشد، بقیه مراحل انجام می شود. مسلما برای ثبت ملی، شما باید زمان و هزینه بیشتری در نظر بگیرید.

2) ثبت منطقه ای طرح صنعتی

در این نوع ثبت، گروهی از کشورها به صورت اشتراکی با هم همکاری می کنند.

هنگامی که شما در یکی از این کشورها، طرح خود را ثبت می نمایید، دیگر کشورها هم از آن حمایت می کنند.

3) ثبت بین المللی طرح صنعتی

برخی افراد فکر می کنند ثبت بین المللی یعنی این که در نقطه ای از جهان طرحی ثبت می شود و سایر کشورها هم از آن حمایت می کنند. باید بدانید که چنین چیزی وجود ندارد. تنها در ثبت منطقه ای، آن هم برای کشورهای عضو می توان چنین کاری انجام داد و نه در همه دنیا.

برای انجام ثبت بین المللی، اتباع کشورهایی که عضو موافقتنامه هستند، تقاضای بین المللی را تکمیل کرده و برای بخش اجرای معاهده لاهه می فرستند. این بخش در سازمان جهانی مالکیت معنوی قرار دارد.

درخواست به کشور مربوطه ارسال می شود، در صورتی که ان کشور درخواست را بپذیرد، طرح حمایت خواهد شد. اما اگر به دلایلی آن کشور، طرح را نپذیرد شما می توانید اعتراض کنید. باید بدانید که ایران عضو این موافقتنامه نمی باشد.

فرم ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح چقدر طول می کشد؟

زمانی حدود 1 تا 4 ماه طول می کشد تا طرح شما ثبت گردد. بسته به این که چند نفر قبل از شما در صف انتظار هستند و نیز بسته به نوع طرحتان، این زمان می تواند متغیر باشد.

پس از ثبت طرح، قانون چه اختیاراتی به من می دهد؟

هنگامی که طرحی را ثبت می کنید، آن طرح انحصارا در اختیار شماست. قاننون مستقیما از طرح های ثبت شده حمایت می کند. شما می توانید با حمایت خیلی بیشتر از طرف قانون، بر روی کارتان سرمایه گذاری نمایید.

در صورتی که متوجه شوید کسی از میان رقبا، طرح شما را کپی نموده یا به هر شکلی از آن سوء استفاده نموده است می توانید به صورت قانونی شکایت کرده و جلوی فعالیت شخص مورد نظر را بگیرید.

چه طرح هایی قابل ثبت نیست؟

برخی طرح ها در کشورهای زیادی قابل ثبت نیستند. از جمله :

  • طرحی که جدید نباشد و نتوان آن را به عنوان یک طرح نو در نظر گرفت
  • طرح هایی که از نمادهای رسمی مانند پرچم کشورها استفاده کرده اند
  • طرح هایی که با اخلاق حسنه یا نظم عمومی در تضاد هستند

نکته: برخی کشورها، از صنایع دستی به عنوان طرح صنعتی حمایت نمی کنند. دلیل این موضوع این است که بر اساس قانون این کشورها، محصولی که طرح گفته شده برای آن استفاده می شود، یک کالای تولیدی محسوب می شود و می توان آن را مجددا با ابزارهای صنعتی تولید کرد.

اشخاص ثالث می توانند از طرح های صنعتی بهره برداری کنند؟

شما به عنوان مالک طرح، می توانید طی یک توافقنامه به شخص دیگری، اجازه استفاده از طرح را بدهید. این که شخص ثالث برای چه منظوری می تواند از طرح استفاده کند موضوعی است که باید صراحتا در توافقنامه مربوطه ذکر گردد. قراردادی میان شما و آن شخص ایجاد شده، شرایط و حدود در آن مشخص می شود و به امضای دو طرف می رسد.

تفاوت طرح صنعتی با اختراع در چیست؟

 عده زیادی ثبت طرح صنعتی را مشابه ثبت اختراع، تصور می کنند. مهم ترین تفاوتی که برای این دو می توان بیان کرد این است که در طرح صنعتی، تمرکز بر روی ظاهر و بسته بندی محصول است اما، نحوه عملکرد آنچه ابداع شده است، فرمول و نوآوری آن مورد بررسی قرار می گیرد.

چرا ثبت طرح صنعتی خود را به ثبتی نو بسپارم؟

گروهی از افراد متخصص و با تجربه را استخدام کرده ایم تا مشتریان مان که در واقع اعضای خانواده مان هستند، به راحتی از خدمات ما استفاده کنند. شغل شما هر چه که باشد مطمئنا وقت آن را ندارید که مراحل اداری مربوط به ثبت را دنبال کنید.

علاوه بر آن در این روند، بی تجربگی و عدم اطلاع شما از قوانین می تواند باعث شود دردسرهایی برایتان پیش بیاید. برخی استباهات می تواند منجر به اتلاف هزینه و انرژی شما شود. کارشناسان ما با تجربه چندین ساله در زمینه ثبت برند، شرکت، طرح صنعتی و... مسیر آسان و سریعی را برای انجام همه این امور، دنبال می کنند.

سوالات متداول

هزینه ثبت طرح صنعتی چقدر است؟

در حال حاضر تعرفه ثبت طرح صنعتی در سال 1403 مبلغ 3 میلیون تومان می باشد که البته ممکن است در برخی طرح های مختلف متفاوت باشد.

مدت زمان ثبت طرح صنعتی چقدر است؟

مدت زمان ثبت طرح حدود 40 تا 50 روز کاری می باشد که با توجه به روند پرونده ممکن است در برخی موارد این میزان کمتر یا بیشتر شود.

آیا طرح صنعتی همان اختراع است؟

خیر، به عنوان مثال شما برای طراحی محصولات خود طرح جدیدی را ایجاد کرده اید و نمی خواهید رقبای شما از این طرح کپی کنند، به همین دلیل این طرح را به نام خود ثبت می کنید تا مالکیت آن در اختیار شما قرار بگیرد.

5/5 - (1 نفر رای داده اند)

احسان معظمی (نویسنده ارشد)

من تمام تجربیات خودم رو در زمینه خدمات امور ثبتی در این مقالات برای شما به اشتراک گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به افزایش علم و سواد ثبتی شما همراهان عزیز کمک کرده باشم.

ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X
م. د
۱۸ آبان ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر من در سال ۱۴۰۰ یه کار ثبتی داشتم که به یک شرکت سپردم تا ثبتش کنند و تمام هزینه رو هم واریز کردم ولی متاسفانه تا الان کارم ثبت نشده آن شرکت نه پول رو برمیگردونه نه درست جواب میده من چطور میتونم ازش شکایت کنم ودلیل کارش رو بدونم لطفا راهنماییم کنید ممنونم

مریم انصاری
۲۰ آبان ۱۴۰۲

با سلام.
میتوانید یک اظهارنامه شکایت تنظیم کنید تا داخل ثناشون قابل رویت باشد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button